Buffy: The Vampire Slayer

Jeg har været så heldig, at jeg for et stykke tid siden fik mig en snak, med spillets producer – Harish Rao – han havde selvfølgelig ikke andet end ros at sige om hans spil. Som skribent for et spil magasin hører man en del, hmmmm ”salgssnak” om spillene når man snakker med deres udviklere, men i nogle tilfælde passer det faktisk hvad de siger, nogle gange kommer der faktisk et godt og nyskabende spil. Allerede fra starten kan man se at der er blevet arbejdet meget med Buffy The Vampire Slayer, og det er et af de slags spil, hvor alle de fede ting der sker i introen, faktisk er mulige at udføre, når man spiller spillet.

Mmmmmm… Buffy

Jeg har ikke fuldt med i serien Buffy The Vampire Slayer, som serien sjovt nok hedder. Men den har stjålet et par timer fra mine tømmermænds søndage. Sjælen fra serien er blevet vældigt godt overført til spillet. Som det første, kan nævnes at det er de samme skuespillere fra serien, der har lagt stemmer til spillet (stort set). Miljøerne er og blevet fanget rigtigt godt, især på grund af den nye grafikmotor, men mere om det senere, først skal vi lige kigge på spillets handling og opbygning.

Som sagt er Buffy The Vampire Slayer et Action/Adventure spil i den helt store stil. Du bevæger dig rundt som Buffy, set fra tredjepersons perspektiv, og skal løse puzzles imens du slagter den ene vampyr eller dæmon efter den anden. Spillet er godt bygget op på den måde, at hver ”bane” bliver indledt med en lille baggrunds historie i form af en forfilm, og så bliver du kastet ud i det. Man mærker hurtigt at der er blevet skabt en perfekt balance imellem action og adventure. Man løber ikke bare sanseløst rundt, og tæver den ene vampyr efter den anden. Til gengæld går man heller ikke konstant i stå på grund af en hjernevrider opgave, det meste er tilstrækkeligt afpasset, så det ikke går hen og bliver kedeligt eller ensformigt.

Slayer Powers

Slayer Powers er hele spillets grundflade, og det fungerer rigtigt godt! Som sådan betyder det bare at når du har slået nok gange, får man et specielt boost, der tillader en at angribe med stører kraft, samt at man har muligheden for at udføre vise combos. Det hele fungerer rigtigt godt, og styringen er simpel, så det er ikke særligt svært at udføre de virkeligt fede angreb, alt imens Buffy aka Sarah Michelle Geller stønner som en anden Lara Croft, det skal dog siges det ikke er hendes rigtige stemme men en skuespiller. Man møder ofte modstandere som vampyrer og demoner. Disse væsner er ikke til at dræbe med håndkraft, så her skal der improviseres lidt, først skal man have vampyren gennemtævet nok til at han ligger stille længe nok, til at du kan jage en træpind i brystet på udyret. Man kan også bruge andre midler, udover at man får
våben igennem spillet af ens mentor – Giles – så kan man også samle ting som koste og mopper op på sin vej, og bruge dem til at spidde monstrene. Altså spillets action del fungerer rigtigt godt, og bliver overhovedet ikke ensformigt, så her score Buffy top karakter, men desværre er der også nogle ting, som trækker ned på andre områder.

De små puzzles som man møder på sin vej, er ikke særligt svære. Det kan både være godt og dårligt, for en action fan som mig, er det rart med lidt afveksling fra de mange kampe, selv om det er spillets absolutte styrke. Men en fan af adventure genren, ville nok ønske lidt mere udfordring af disse puzzels.

Rigtigt flot!

Som nævnt før i denne anmeldelse, kommer Buffy The Vampire Slayer med en helt ny grafikmotor. Denne er specielt designet til at skabe store baner, og dette gør den rigtigt godt. Buffys omgivelser er rigtigt flotte, og meget detaljeret. Ikke nok med de er store, så fungerer de også meget realistiske, og er (ud fra min sparsomme erfaring) taget godt ud af serien, altså har det lykkes udviklerne at genskabe seriens omgivelser, rigtigt godt. Man risikerer ikke at omgivelserne keder en, for banerne skifter meget både i stil og opbygning. Torturialen udfolder sig i og omkring en forladt spansk kirke, første bane er Buffy’s High School, og stort set hele skolen, er blevet bygget op. Skal jeg sige noget negativt om banerne er det, det typiske problem med textures, der kan få ting som sten og runde objekter til at virke en smule flade. Selve figuranimationen er også ok, men ikke lige så imponerende som omgivelserne. Monstrene er stort set forskellige alle sammen, der er vel 10 forskellige vampyr skins, og jeg ved ikke hvor mange forskellige dæmoner, så kommer alle de forskellige bosser og karakterer man møder igennem spillet.

Baggrundsmusikken er udmærket, den skaber en lidt creepy stemning. Stemme skuespillet er stort set som i serien, med undtagelse af Buffy, så det er vel lidt en smags sag, men stadigt godt i forhold til, at det er et computerspil vi snakker om. Lydeffekter som slag og spark samt ting der bliver smadret, er helt fine, så lyden ligger et godt stykke over gennemsnittet.

Jeg må smutte, skal spille Buffy...

Jeg må sige at jeg er meget overrasket over hvor godt Buffy The Vampire Slayer faktisk er. Det er ikke specielt nyskabende som sådan, men det tilføjer nogle små ting, og kommer med meget store og flotte miljøer. Spillets action del er meget velfungerende, imens adventure delen nok vil skuffe lidt hos dem der søger de helt store udfordringer. Altså Buffy The Vampire Slayer ligger over gennemsnittet, og tilbyder overraskende god underholdning, der ikke kræver at du er vild med serien, for at kunne få noget ud af spillet.

Buffy: The Vampire Slayer (EU)
8/10

Buffy: The Vampire Slayer   © EA 2002   (XBX)    1/5 Buffy: The Vampire Slayer   © EA 2002   (XBX)    2/5 Buffy: The Vampire Slayer   © EA 2002   (XBX)    3/5