Hovedpersonen i spillet har en lille hund med sig. Denne hund skal man bruge for at løse en del af gåderne. Dette kræver at man trykker på forskellige knapper for at få hunden til at gå og lede efter noget interessant. Det er egentlig en god ide, men den ødelægges igen af, at den dumme hund i langt de fleste tilfælde ikke finder det, den skal finde. Hvis man så vender tilbage senere, så finder den en eller anden himstregims med det samme. Enormt frustrerende!
En anden irriterende ting er at de vigtige ting i spillet ikke fremhæves på nogen måde. På den måde kan man kede sig med at gå og klikke på samtlige dimser på skærmen i en evighed – uden måske af finde noget.
Da spillet startede var jeg temmelig overrasket: Grafikken var egentlig temmelig god! Ganske vist kører den kun i 640x480 – men texturerne og det realistisk bakkede landskab er flot. Der er en masse tåge, men det bruges udelukkende som en slags uhygge.
Alle genstande i spillet er i fuld 3D, og det ser da også ganske pænt ud, når hovedpersonen går gennem en grøn eng eller over en dyb, sort kløft. Desværre er der ikke 3D-kort understøttelse.
Grafikken tager et stykke tid om at blive tegnet, når man bevæger sig fra en skærm til en anden – nogle gange op til 10-15 sekunder!
Hold så kæft, møghund!
Som jeg skrev tidligere, så er den danske tale i spillet ikke særlig god. Dette gælder desværre for de fleste af spillets lyde. Jeg ved selvfølgelig ikke hvordan arktiske albino-aber lyder, når de får kastet en sten i knolden, men jeg tvivler på de udstøder den temmelig tamme ’piv’ lyd som spillet vil have mig til at tro.
En ekstremt frustrerende ting ved spillets lyd er den flabede lille møgkøter hovedpersonen slæber rundt på. Den skal altid gø! Det går specielt galt når man kæmper med en flok fjender, så hopper den loppebefængte møghund rundt mellem fjenderne og gør som en sindssyg! Det er helt ekstremt irriterende at høre på!
Spillet indeholder ingen egentlig musik, kun nogle få klimt og strofer en gang imellem. Musikken er i stedet skiftet ud med underlige lyde som jeg slet vil forestille mig, hvordan Aniware har indspillet. Dette er lidt ærgerligt, da musik er en stor del af alle adventurespil.
Svenske Aniware har uden tvivl gerne villet give os et gennemarbejdet og sjovt produkt. Og gennemarbejdet, det er det da også til dels. Men sjovt, det er Agharta altså ikke. Det er meget ærgerligt, da alle problemerne sagtens kunne være blevet løst på en ugestid (Måske lige undtagen introen).