Tour De France

Jeg hører til dem der elskede Cycling Manager på trods af dets fejl. Og jeg er i skrivende stund også ved at lære Cycling Manager 2. Selv om jeg holder meget Cycling Manager, har der altid manglet noget. En mulighed for selv at deltage i de mange løb, og muligheden for at skabe sig en karriere, ikke som manager, men som rytter. Jeg har også været overbevist om at det ville ske en dag, på et eller andet tidspunkt ville en udvikler få den geniale ide at skabe en cykling simulator, hvor det er dig der er i sadlen. Men at det skulle komme fra Komani, det var noget af en overraskelse! Jeg er ikke en ”cykel-ekspert” men jeg følger da Tour De France, og jeg må indrømme, at jeg havde regnet med at ”Le Tour De Fance” ville komme fra en fransk udvikler. Men sådan skulle det ikke være, i stedet kommer Le Tour De France, hele vejen fra det fjerne østen, og det kan man faktisk godt mærke.

Je ne comprende pas?

Det hele starter med den slags intro, som man ofte finder i arkade hallerne. Det vil sige at man hurtigt bliver kastet ud i et nemt overskueligt menu system. Der er mulighed for at indstille sin controller og den slags under options. Man kan køre et enkelt race, eller man kan vælge en karriere (hvad jeg klart vil anbefale). Du starter med at sætte specs. på din rytter, navn, højde og den slags. Man starter selvfølgelig på et mindre anset hold. Og kører en masse små løb. Ud over at køre løb, som jeg kommer til senere, skal man træne for at forbedre sine skills, dette tager dog ikke ret lang tid, fordi man bare skal vælge hvad ens rytter skal træne, og ellers bare læne sig tilbage, imens han udfører det valgte. Man skal dog vælge sin træning med omhu. Hvis man beder sin rytter om at styrke træne en masse, vil han blive tungere, og miste både fart og egenskaber til at dreje. Og omvendt, hvis du træner sprint osv.

Nede på vejen starter det for alvor. Kontrollen er nem og hurtigt lært, der er en knap til at hjule rundt, hvis du i stedet for at holde den inde, trykke på den gentagne gange, så sprinter du, en anden knap til at bremse, og man skifter gear på L og R knapperne. Når man går i gang, om så det er et enkelt dags løb eller Touren, som du kører, skal du spare på energien, der er en lille bar nede i bunden af skærmen, den viser hvor meget energi du har at gøre godt med, hvis du kører helt fald, vil du næsten gå i stå, og det er noget frustrerende! Men meget realistisk. For at genvinde tabt energi er der to ting man kan gøre. Fra starten af løbet
har du fem flasker ”energi”, dem skal der dog sparres på, så man kan have så meget energi som muligt til slut spurten. Du kan også ligge dig i træk vinden hos en af dine modstandere, de vil dog prøve at slippe af med dig, hvorimod dine hold kammerater vil lade dig ligge bag dem, lige som du nok også gør for dem. Dette bringer mig frem til AI’en, den er faktisk god, rytterne vil lave angreb, og flere vil følge, de holder hinanden tilbage til fordel for deres holdkammerater, der ligger i en bedre position. Ganske godt. Hvert løb tager ca. fem-ti minutter normalt tager det jo flere timer, men det bliver du sparret for, da det også forlænger spillets levetid. Der er mulighed for at avancere i ens karriere, man starter som sagt for et skod hold, men hvis man klarer sig godt kan man komme til at cykle for hold som Lotto eller Once, og måske en dag trække i den gule føre trøje under touren, det er dog ikke så nemt, jeg personlig, har kun klaret et løb i bjergtrøjen!

Det hakker!

Ja det gør det faktisk, Grafikken ligger et sted imellem pæn til grusom, lige som man tit oplevede at grafikken ”hoppede” på PSX’en vil du kunne opleve det i Le Tour De France, når der er for mange ryttere på skærmen samtidigt med, at det for eksempel regner, vil spillet hakke!?! Det er blevet slået fast, at PS2’en ikke er den mest processor stærke konsol, men så må udviklerne holde sig til hvad den kan. Banerne er ellers rene og pæne, og der en del forskellige, så der er en del afveksling. Trøjerne og dens slags er faktisk ret pæne, men tilskuerne er lavet i 2D og det virker skævt, sammen med de 3D baner.

Lyden er lidt arkade-agtigt, og det virker ikke så godt sammen med resten af spillet, der er stort set ingen lyd fra pedal trampen, dog lyder det fedt når man styrter. Lyden bidrager ikke til den realisme som AI’en tilføjer spillet, det er enormt ærgerligt.

Skal vi konkludere?

Le Tour De Fance bliver helt bestemt sendt på marked på det rigtige tidspunkt. Samtidigt med Cycling Manager 2 og lige før Touren i de franske alper. Spillet skifter imellem at være rigtigt godt, til på andre punkter at være rigtigt dårligt. Det er vanedannende, og til tider meget hæsblæsende, det er meget tilfredsstillende at vinde et løb, eller bare skabe sig en god placering. Jeg har uden tvivl moret mig godt, også på trods af de mange irritations momenter. Le Tour De France vil falde godt i alle cykel fans smag, men det tiltaler resten af publikumet, det tvivler jeg på.

Tour De France (EU)
7/10

Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    1/3 Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    2/3 Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    3/3