Warriors Of Might And Magic

Might and Magic serien har en lang historie bag sig. De første spil udkom til PC og nu har 3DO udgivet det nyeste spil i serien, til Playstation. Selv om 3DO's mislykket forsøg på at udgive rollespillende til konsollen, har de ikke glemt, at der skal være masser af action og monstre, så man virkelig får fornemmelsen af et mørk og dyster univers, som det der er i Warriors of Might and Magic (WoMaM).

I introsekvensen se vi Alleron blive dømt for at havde lavet sort magi, kaldet Necromani. Hele byen er samlet for at se ham blive kastet ned i de fordømtes hul, et sted hvor ingen er kommet tilbage fra. Inden han blive kastet der ned, får han en magisk maske på, som gør at de onde kan finde og dræbe ham, hvis han slipper ud derfra. Det er nu og til Alleron at finde en vej ud fra denne mystiske verden, og en troldmand der kan hjælpe ham med at få masken af.

Dræb eller bliv dræbt

Efter at Alleron er faldet ned i de fordømtes hul overtager du styringen af ham. Du kan se skeletter fra andre mennesker, som også er blevet kastet der ned og høre brølende fra monstre som står lige om hjørnet. Heldigvis finde du et våben som du kan bruge imod dine fjender. Du går nu rundt i det kæmpe univers og skal samle nøgler, diamanter og andre ting op, for at komme videre. Undervejs møder du selvfølgelig masser af monstre og andre skabninger, og her for Alleron brug for sin magi, som ellers var forbudt oppe på overfalden. Hos nogle monstre skal du kun bruge lidt magi, mens det er helt ubrugeligt på andre. Du finder også nye våben, det kan f.eks. være en økse, hammer, bue eller noget andet nyttigt, så du har en chance imod de støre monstre som ikke tager skade af din magi.
Ikke imponerede

Grafiks set, imponeree WoMaM ikke ret meget. Omgivelserne ser meget sløvt og grimt ud, og kan til tiderne godt være ret frustrerende, da du jo hele tiden skal være på vagt overfor dine fjender. Men det er dog ikke altid du skal være på vagt, fjenderne plejer at stå midt i hele, så du kan når at opservere dem inden du går i kamp. Hvis du overvejer at købe WoMaM, skal du tænke på om det er gamplayet eller grafikken der betyder mest, det sidste lever WoMaM i hver faldt ikke op til. Lyden er der heller ikke gjort meget ud af. Musikken er meget god i starten, men når du komme længer ind i spillet, er det bare en dyb tone du kan høre. Effekterne er heller ikke noget at juble over, men jeg vil venlig, at lade vær med at går i detaljerne. Derimod er gameplayet helt perfekt. Der er omkring 9 verdener, med et par baner i hver, hvor du skal løse opgaver, bekæmpe bosser og finde skjulte rum. Når du så har klaret en bane for du et nyt våben, som er endnu kraftigere end det andet. For i næste bane, får dine fjender dobbelt så meget i energi.

The End

Alt i alt er WoMaM et godt RPG spil, 3DO skulle nok gjort noget mere ud af grafikken og effekterne, men når man har spillet det længe nok, gøre det næsten ingen forskel. WoMaM er en kloning af Resident Evil og Diablo, så hvis du tidligere har spillet disse spil, er WoMaM et godt køb. Men hvis du derimod hader dem, så kan det ikke betale sig at investerer spillet.

Warriors Of Might And Magic (EU)
6/10