Rumble Racing

Det er rigtig overraskelsernes tid her på Digiplay. For en ugestid siden blev vi taget fuldstændigt på sengen af 3D spillet Mortyr, der viste sig at være meget bedre end forventet. Denne gang har vi igen modtaget en titel, der hverken har fået særligt meget publicity eller interesse fra spillernes side. Heldigvis, så kan et spil jo sagtens være godt alligevel, og Rumble Racing er faktisk så godt, at jeg tør udnævne det til det bedste bilspil til PS2.

Actionræs for alle pengene

Rumble Racing viser endnu en gang, at hvis der er én ting i denne verden, som Electronic Arts virkelig har styr på, så er det bilspil.
Rumble Racing har intet til fælles med kendte EA bilspil som Need for Speed serien - men derimod minder det meget om Nintendo64 spillet Beetle Adventure Racing, der også kom fra EA. Med dette mener jeg, at Rumble Racing er et bilspil, der fokuserer udelukkende på action og overhovedet ikke på realisme - og det skal der selvfølgelig også være plads til.

Rumble Racing byder på noget af det mest velafbalancerede gameplay jeg har set i lang tid. Dette skyldes først og fremmest, at spillet er fyldt til bristepunktet med alt muligt lækkert guf.
F.eks. tilbyder Rumble Racing et væld af forskellige måder at køre på:
Single Race er selvfølgelig med, hvor der går ud på at køre et antal omgange mod et antal modstandere.
Championship er spillets hjerte, hvor man kører gennem tre championships, hvor man efterhånden vinder nye biler, baner samt bonusbiler. Efterhånden som man kommer videre i et championship bliver konkurrenterne sværere.
I Showdown racer man mod en enkelt modstander på en enkelt omgang.
Som rosinen i pølseenden kan man også vælge at køre Stunt Challenge, der kræver lidt nærmere introduktion: I Rumble Racing er det langtfra nok 'bare' at køre fra A til B hurtigst muligt. Næh, under det helt fantastisk vilde løb i dette spil kommer man ud for at skulle lave så mange stunts som muligt undervejs. Nu tænker nogen måske 'Åh nej, det lyder som det dårlige Hot Wheels spil' - til dem kan jeg sige, at Rumble Racing er mange gange bedre udført end Hot Wheels, og desuden er det frivilligt om man vil kaste sig ud i de vilde stunts.
Stunts i Rumble Racing udføres ved, at man kører hen over eksempelvis et flyvehop, og mens man er i luften holder man R2 nede mens man bevæger analog-sticket. Jo flere vilde manøvrer man laver, jo bedre bliver man belønnet. I Stunt Challenge er det points, der er belønningen, mens man i normale ræs får en nitro-bonus.
Alle disse løb kan spillet enten af en spiller eller to - og jeg skal love for, at det er kanon morsomt at køre et championship sammen med en kammerat, hvor man arbejder sammen mod computerne.

Hvis man skal lave vilde stunts, så kræver det jo, at banerne ikke er almindelige, kedelige vestjyske landeveje - og det er de så sandelig heller ikke. Spillet indeholder i alt 15 unikke baner, der alle er lavet i forskelligt miljø. F.eks. kan man komme ud for at skulle drøne gennem sandede klitter, svømmepøle, hustage, vandfald, klippesider og meget andet spændende. Banerne i Rumble Racing gøres yderligt mere imponerende, når man opdager de mange smutveje, der er at finde rundt omkring. Hver bane har 4-5 alternative ruter, hvor den ene er mere vild og usandsynlig end den anden. Når man lægger dette sammen med de utroligt store, brede og fantasifulde baner, man kan køre på, så er det svært ikke at falde pladask for Rumble Racing.
Nu sidder du sikkert og tænker 'Ja, ja - banerne er ok - men hvad med bilerne?'. Det skal jeg fortælle dig: De er for vilde! Spillet indeholder 36 forskellige biler, plus et antal bonusbiler. Mere end 40 forskellige biler må være nok for selv den mest krævende gamer. Dog er spillet lavet sådan, at man får adgang til opgraderede udgaver af de originale biler, efterhånden som man kommer videre i et championship - så egentlig er der 'kun' tale om 15 forskellige biler, men bilerne bliver meget anderledes at se på, - både mht. til textures og chassis - så jeg vil vove og påstå, at bilerne er så anderledes, at der i realiteten er tale om 40+ forskellige.
Som om det ikke var nok, så er Rumble Racing meget andet end 'bare' gode baner og lækre biler. Spillet er jo et action spil, og det bliver i den grad understreget, når man finder ud af, at der ligger power-ups spredt rundt omkring på vejen. Disse kan slås til eller fra (Ligesom næsten alt andet i spillet) efter behag, men spillet bliver meget sjovere med dem på. F.eks. er det muligt at samle olieklatter, bomber, nitro og meget andet op, som man så kan bruge mod de andre biler. I alt er der 12 forskellige power-ups, hvor den klart fedeste er muligheden for at lave en gigantisk hvirvelstorm på vejen, der suger alle andre biler op i luften og knalder dem ned i asfalten. Fedt!
Udover power-ups, så spiller sammenstød også en stor rolle under løbene. Rumble Racing har et temmelig løst forhold til Newtons love, så hvis man torpederer en anden bil med 150 i timen, så slår den et utal at kolbøtter mens den hvirvler hundredvis af meter hen af vejen. Denne afslappede fysik giver mulighed for nogle af de vildeste sammenstød jeg har set siden Carmageddon. Desværre har spillet ingen skadesmodel, så bilerne får ikke så meget som en bule.
Fordi banerne er så flotte, og det er muligt at lave så fede stunts, så er en replay mode et must i dette spil - og der er heldigvis også en meget fornem en, der kan få selv det mindste lille hjulspind til at ligne en James Bond film. Det er dog ikke muligt at gemme replays på sit Memory Card.

Electronic Arts har sørget for at give Rumble Racing grafik, der både ser flot ud, og som stadig kører afsted med 50 FPS uden nogensinde at sløve ned - heller ikke, når man spiller to.
Textures er i en udmærket kvalitet. De kunne sikkert godt laves pænere, men som sagt er de ganske nydelige. Spillet understøtter alle mulige effekter som genspejling i lak, lys coronaer og en blændende sol. Opløsningen er tilpas høj, så man tror aldrig det er LEGO biler, man kører rundt med.
Den nydelige grafik kommer specielt til sin ret, når man ser replays af løb, hvor grafikken som sagt suser afsted mens den stadig er dejligt flot. Rumble Racing er ikke det flotteste spil til PlayStation 2, men grafikken fejler bestemt ikke noget.

Når der er tale om et actionspil, som Rumble Racing jo unægtelig er, så tænker man straks på et væld af larm og dårlig techno musik, som man hurtigt får lyst til at skrue ned for. Dette er heldigvis ikke tilfældet med Rumle Racing, hvor selv motorlyden er til at holde ud. Mht. til musikken, så gør dette spil det meget i country numre, der er en kærkommen afveksling fra de dunkende basrytmer.
En ting jeg frygtede ville irritere mig grænseløst er en speaker, der sidder og kommenterer løbet efterhånden som man kører. Selvom det er muligt at slukke for mandslingen, så gjorde jeg det aldrig - faktisk satte jeg ham på den indstilling, der gav flest kommentarer. Sagen er nemlig den, at manden faktisk er morsom at høre på. Jeg vil skyde på, han har et repertoire på ca. 150 sætninger, og han har altid en, der passer til det, der foregår på skærmen - og som sagt, så er de fleste ret morsomme.

Jeg omtalte tidligere Beetle Adventure Racing som det spil, der bedst kunne sammenlignes med Rumble Racing. På det punkt underdrev jeg lidt, da Rumble Racing, efter min mening, faktisk er bedre end Beetle spillet.
Med masser af fantastiske baner, et halvt hundrede dejlige biler, power-ups, god replay mode, flot grafik og god lyd, så parkerede Rumble Racing sig nydeligt her på redaktionen som det bedste bilspil til PS2. Dette vil uden tvivl ikke være tilfældet, når GT3 kommer. Men hvis du indtil da har brug for at afreagere i et virkelig godt bilspil, så er Rumble Racing helt sikkert et køb værd. Endnu bedre bliver det, hvis du har en kammerat at køre om kap med.
De eneste mangler vi kunne komme i tanke om, var muligheden for at køre om natten samt muligheden for at lave buler og skrammer i sin bil - hvilke jo et bittesmå problemer.
Rumble Racing overraskede os nok en gang her på redaktionen, og jeg er sikker på det vil være at finde i PS2 drevet i lang tid fremover.

Rumble Racing (EU)