MTV Music Generator 2

Går du rundt med en lille drøm om at blive DJ, så har du nu chancen for at slå igennem, og hvem ved - måske gøre karriere. Selvom du ikke har nogen som helst viden om musik, og ikke kan spille en eneste akkord, så vil du kunne få bikset en rimelig sang sammen i dette nye program. For lad os med det samme slå fast, at vi her nærmere snakker om et program end et spil. Det er ikke negativt, men til gengæld særdeles positivt. MTV MG2 skiller sig nemlig i den grad ud fra alt andet vi har set til PS2 indtil videre, og selvom det er program, så kan underholdningen stadig være helt i tip top.

Hvis man har prøvet den første version af Music Generator til Playstation, og derfor tror, at man ved alt om toeren, så kan du godt tro om igen, for praktisk talt alt er lavet om, og man må derfor starte på næsten bar bund. Med programmet følger en manual, som udførligt beskriver alt, man skal gøre, fra start til slut for at skabe et sikkert hit. Det er mange sidder, som skal terpes igennem, og det er rimeligt kedeligt, men dog nødvendigt for at kunne gå i gang. Når manualen så først er overstået, er man klar til at gå i gang, og det går faktisk hurtigt og smertefrit, og man begynder at kunne se logikken.
Programmets opbygning viser sig at være rimeligt simpelt. Mest af alt minder layoutet om et regneark, altså et stort skema, med en masse rammer. På den horisontale (vandrette) akse er alle de forskellige lyde instrumenter mm, som kan indsættes. På den vertikale (lodrette) akse har vi tiden, altså, hvor i sangen vi befinder os.
Så markerer man ellers bare et ønsket antal rammer og indsætter, hvad man nu engang har lyst til. Der er 4 primære grupper, nemlig: rytme, bass, melodier og vokaler, og til hver af disse grupper hører en vertikal søjle. Derudover er der mulighed for at tilføje diverse effekter f.eks. ekko.
Inden man kan indsætte lyde, så skal man første indlæse de ønskede lyde i hukommelsen; det går hurtigt, da vi jo har kræfterne i en PS2 til at bakke os op. Det er let og simpelt, og man kan uden problemer redigere i sine sange. Udover at lave sange, er der også mulighed for at lave sin egen musikvideo til. Det fungerer på samme måde, der er et par vertikale søjler i skemaet, hvor videoen sammensættes.
Udover at side med kedelige skemaer og lave indviklede musikstykker, så har programmet også en jamsession. Og det er her man finder den bedste underholdning i MG 2. Man kan være op til 4 spillere, og man kan så tildele de forskellige
knapper op til 4 instrumenter og ydermere 4 billedeffekter, det giver alt i alt 32 lyde og 32 billedeffekter, som er lette at skifte mellem, det er god underholdning specielt hvis man er flere. Derudover udnytter programmet de nye kontrollere til PS2, således at de kan mærke, hvor hårdt man trykker, det kan nemlig høres, da lyden bliver højere jo hårdere man trykker - Genialt.
Men som alt andet, så varer lykken ikke evigt og man kommer til at kede sig efter et stykke tid, men en fredag aften, hvor man ikke kan sove, så kan en ordentlig gang Jam gå an.

Selve layoutet i programmet er ikke specielt flot, men det virker efter hensigten, og det er rart med en enkelt forståelig opsætning i stedet for alt muligt forstyrrende farverigt bras. Grafikken i de videoer man kan lave er pæn, og man kan sagtens se at kræfterne i PS2-maskinen bliver brugt. Der er også mange forskellige skins, så der er nok at vælge imellem til de forskellige hits man laver.

Lyden er meget blandet - på den negative side finder vi nogle utroligt kedelige vokaler, dvs. små sætninger som kun passer til technosange, ala "Can you feel the beat" efterfulgt af en ordentlig gang "larm". Hvis man virkeligt vil noget seriøst med dette program, så skal man nok overveje at investere i noget ekstraudstyr, i form af en sampler, der helt klart vil åbne op for nye muligheder.
Ellers er lyden i programmet i høj kvalitet, og der er masser af forskellige samplinger at vælge, også flere end man kunne finde i den gamle version af programmet. Lyden er også meget klar og ren, således at det færdige resultat man ender op med, bliver i en ordentlig kvalitet.

Til slut kan det siges, at programmet mest er beregnet til sjov bag hjemmets fire vægge, hvis du har nogle planer om en større karriere eller et mere professionelt program, så skal du nok lede efter både et andet program og platform. Men elsker du at rode med musik, og kan du lide at eksperimentere, så byder programmet på mange timers god underholdning for den meget tålmodige bruger, som man nok skal lede længe efter. For mit vedkommende, efter at have produceret et par sange, så er tålmodigheden sluppet op, for det kan nemt blive lidt kedeligt og ensformigt. Som tidligere nævnt, så findes der ekstra tilbehør til programmet, man kan nemlig investere i en sampler, som skulle åbne op for nye muligheder, og det er nok et krav hvis man virkeligt vil bruge programmet længere tid.

-
Digiplay 02/08-01
MTV Music Generator 2 (EU)