X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

F1 2001


Med udgivelsen af GT3 vil nogen nok mene, at det er fuldstændigt meningsløst at udgive andre bilspil i den nærmeste fremtid. Men der er altså en verden til forskel på den form for racerløb, man bliver udsat for i GT3, og så til Formel 1.
Derudover er det altså EA Sports, der står for spillet, og når de kaster sig over et spil, så er der nærmest garanti for et top-spil.

Simulation? Arkade?

Det er F1 2001 fra EA Sports, og må betegnes som en blanding af de 2 genrer. Selv om der ikke hersker tvivl, om at EA meget gerne vil have spillet til at fremstå som en simulator, så indeholder spillet for mange arcade lignende situationer, til at kunne kalde sig selv for en fuldblods simulator. Så er det ligesom på plads - mere om det senere.

EA har som altid licenserne på plads, så alting optræder under rigtige navne.

Jeg har altid haft den holdning, at en af konsollernes forcer i forhold til f.eks. PC, er bilspil. Det begrunder jeg bl.a. med det faktum at konsollerne har et forspring når det kommer til multiplayer spil. Og hvis der er én ting et bilspil som regel er, ja så er det et multiplayer spil. Derfor ser jeg altid frem til, når jeg modtager en nyt bilspil til min kære Playstation 2 - idet jeg som regel morer mig fantastisk med at give vennerne baghjul.

Gameplay

Der er lagt stor vægt på multiplayer delen i F1 2001. Det vender jeg tilbage til.

Jeg startede med at kaste mig direkte ud i et "Single Grand Prix", bare lige for at prøve spillet. Min første tanke var :" Wooow, hvor går det hurtigt! Hvor fedt!", næste tanke var (Efter jeg havde drønet med 200 km/t ud af vejen og ind i banderne): "Wooow, hvor er det dog svært!". For ja, det kræver altså en hel del øvelse, før man mestrer hårnåle-sving og deslige, i sådan et monster på fire hjul, som en Formel 1 bil jo nu engang er.

Der er selvfølgelig også mulighed for at køre et helt Grand Prix på alle berømte 17 baner. For at kunne deltage, kræver det dog, at du har gennemført en del "trænings-kurser". De foregår fuldstændig ligesom i GT3 - du får tildelt en guld, sølv eller bronze medalje i hver disciplin, alt efter, hvor hurtigt du har klaret den.
Jeg synes egentlig det er ok, at det kræves at gennemføre disse træningskurser. Det vækkede ihvertfald min appetit til at få lov til at komme igang med et "rigtigt" Grand Prix. Andre vil måske finde det irriterende.

Som jeg skrev, går spillet utroligt hurtigt, og du får virkelig en fornemmelse af at sidde i en Formel 1 bil. Det er rigtig, rigtig lækkert. Men for at vende tilbage til det med Simulation Vs. Arcade kan jeg fortælle, at det er hér spillet halter en hel del. Arcade lignende tilstande kan forekomme, idet det ofte kan betale sig at springe 2 sving over simpelthen ved at praktisere "off-road" kørsel. Det kan altså ikke være rigtigt. I virkeligheden ville en Formel 1 bil blive smadret fuldstændigt af at tage turen over græs og grus, men i F1 2001 kan det altså sagtens lade sig gøre, selvom bilen kan tage en lille smule skade af det. Derfor mener jeg ikke, at F1 2001 kan kalde sig for en fuldblods simulator - selv om det er tæt på.
Der er da også masser af muligheder for at sætte realismen i spillet op, men selv med realismen helt i top, kan ovenstående eksempler stadig betale sig.
Derudover er der også muligheder for at ændre på diverser opsætninger i bilen såsom dæk, front og bag vinger, affjedring, bremser og gearkasse. Men for os dødelige er det altså nærmest umuligt at få noget ud af dette. Det skal selvfølgelig være der for at spillet kan kalde sig selv for en simulator og hardcore F1-fans vil helt sikkert også få noget ud af dette.
For at vende tilbage til multiplayer delen, så er der flere forskellige "challenges" indenfor multiplayer. Multiplayer delen understøtter også multitap, så det er muligt at spille 3 eller 4 spillere mod hinanden. Multiplayer delen er generelt ganske god, men det får mig dog ikke til at hoppe op af stolen og udbringe et "længe leve EA-sports".

En rigtig god ting ved spillet er, at det understøtter Force Feedback i rat. Det vil sige at rattet svarer igen, ved hældninger i vejen osv. Og ja, bare rolig Gran Turismo rattet er kompatibelt med F1 2001.
Det ser ud til at det er en tendens der vil fortsætte, det med understøttelse af Force Feedback, og herfra skal lyde et stort "hurra" for det.
Anyway, det er selvfølgelig klart sjovere at drøne derudaf i sin F1 bil, når man sidder bag rat og pedal, end det er med et gamepad.

Grafik

Du har mulighed for 4 forskellige synsvinkler i spillet, og jeg fandt mig hurtig én som passede mig perfekt : én hvor kameraet er placeret lige bag manden i F1 bilen.
Der er ikke tale om GT3 grafik, men jeg synes absolut, den er ganske nydelig. Træer spejler sig i køleren, regnvejr ser rigtig godt ud og små detaljer så som, at du kan se græs på dækkene, efter du har været en tur af banen, samt det, at du kan se, når manden i din bil skifter gear, er med til at give grafikken det sidste lille 'touch'.
F1 bilerne ser dog en smule firkantede ud, og man savner altså stadig nogle små detaljer i bilen.
Spillet lider ikke under slowdown på noget tidspunkt.
Replays er rigtig flotte, og kommer faktisk næsten op på siden af GT3. Menu'erne er lette og overskuelige og minder meget om dem vi kender fra de andre EA Sports udgivelser.
Det er muligt at ændre på skærmindstillingerne, hvilket altid er en stor lettelse for mig, da jeg ikke kender noget værre end en sort bjælke i den ene siden af skærmen.

Lyd

Det er virkelig svært at producere en god lyd til et bilspil, da man ofte kun hører bilernes motor. Og nej, heller ikke i F1 2001 er lyd-delen noget særligt. Faktisk er den på grænsen til det latterlige. Hér tænker jeg på kommentatorerne, som inden og efter hvert løb kommenterer de forskellige positioner osv. Af og til, lyder det nemlig så latterligt, at man ikke kan lade være med at grine af det. Grunden er, at det er enkelte ord, der er klippet sammen til sætninger, og det medfører altså til nogle ret så mærkelige udbrud fra kommentatoren. F.eks vil du opleve kommentatoren sidde og kommentere start-positionen for hver enkelt kører, stille og roligt for derefter at udbryde ".....HAKKINEN!!!" - som om han lige har vundet verdensmesterskabet.

Ellers....tja, så er der jo motor-lydene og øhhhhh - ja det er sådan set det. Ingen musik ingen ingenting.

Konklusion

Spillets helt store force i forhold til andre bilspil er helt klart den ekstrem høje hastighed, du bliver udsat for.
Grafikken i spillet er bestemt også acceptabel i modsætning til lyd-delen, som halter en hel del.
Når nu de så gerne vil udgive en F1 simulator er det mig en gåde, hvorfor de ikke lige har finpudset de sidste finesser indenfor realismen. For den del skal altså være på plads for at man kan give spillet top-karakterer.
For "almindelige" mennekser vil F1 2001 fra EA Sports være et spil lidt over middel, mens det for fans af genren må betegnes som et must. Det er sagt før, men jeg må endnu en gang ty til de berømte ord :"Prøv det før du køber".

F1 2001 (EU)
Anmelders vurdering
84%

F1 2001   © EA 2001   (PS2)    1/3 F1 2001   © EA 2001   (PS2)    2/3 F1 2001   © EA 2001   (PS2)    3/3