EOE: Eve Of Extinction

Når der er tale om Eidos, så dukker der gerne et hit op, som for eksempel Tomb Raider serien. Eve of Extinction er da heller ikke kommet listende. Igennem de sidste par måneder har diverse engelske gamesites bombarderet os med screenshots og previews, og nu er turen så kommet til lille Danmark. Nu bliver vi udsat for noget, Eidos har kaldt et fantastisk action spil med en god historie, men passer det?

Tynd pizzabund

Historien er ikke den mest sindsoprivende, jeg nogensinde har hørt, men jeg vil nu alligevel prøve at remse den op, for jer der nu skulle være interesserede. Spillet foregår i slutningen af det 21 århundrede. Du er Josh Calloway, forsker i et stort firma, du arbejder sammen med Ellie, som du samtidigt er kærester med, så man skulle gå ud fra, at det hele var lykkeligt. Men sådan er det jo aldrig, noget skal gå galt, og det gør det selvfølgelig også. Et ædelt gammelt og magisk metal kaldet Legacy bliver opdaget, og på en eller anden meget mystisk måde bliver din kæreste og metallet smeltet sammen til det ultimative våben. Et skizofrent sværd, om du vil, i det ene øjeblik dræber og smadrer det alle i sin nærhed, i det næste snakker det med en sukkersød stemme. Ellie, eller sværdet, er blevet lavet af en grund: Det navnløse firma vil overtage verden. I stedet for at blive henrykt over den sikrede fremtid, beslutter du/Josh sig for, at han vil stoppe firmaet og redde verden med sit skitzo lyssværd til hjælp.

Josh ses i tredje persons perspektiv, som The Bouncer og den slags spil. Spillet følger en fast historie, så det er lidt tyndt med bevægelses friheden. Lyder det lidt tamt, ja men mange andre spil har været bygget op på samme måde, og haft succes på samme tid. Josh og hans lyssværd bliver kastet lige ud i det. Dine modstandere er Agenter fra firmaet - meget lig de Agenter stakkels Neo har rendende efter sig i The Matrix. Til at nedkæmpe disse agenter har du dit lyssværd, som er bestående af det ædle metal og så Ellie.

Hele Eve of Extinction er noget af en skallet affære, der prøver at komme med nogle nye elementer, men det virker ikke. Det som Eidos og Core har gjort, er at tage en masse features, som har haft succes, og kastet det sammen til et spil, der ikke tilbyder ret meget mere end at løbe rundt med tre forskellige slags comboer og smadre alle de modstandere, man nu skulle
møde. For at sige det med det samme, skal man nok være mere end almindeligt glad for action for at synes, at det er sjovt. Vold uden mening, det er da ikke skægt? (GTA 3 eksisterer under denne anmeldelse). Mange af jer derude har sikkert stiftet bekendtskab med Shemue til Dreamcasten, Eve of Extinction har "prøvet" af låne noget af kampsystemet fra denne klassiker. Hvis nu en agent er så fej, at han skyder efter dig, vil der komme en trekant på skærmen, du skal nu trykke på denne knap for ikke at blive ramt, Josh kan nemlig undgå kugler.

Baggrunden er for det meste ret grå og kedelig, mellemsekvenserne er der heller ikke ret meget ved, der bliver nemlig brugt den samme grafik som under selve spillet. Figur animationen virker under kampene temmelig klodset, og det er frustrerende. Der vil dog med jævne mellemrum dukke nogle flotte lyseffekter op.

Lyden er hverken imponerende eller skuffende, så her har de ikke kvajet sig så meget. Den er fantasiløs, og ligner alle andre spil i denne genre, der er ikke blevet taget nogen vovede spring, men efter alt det andet er det en lettelse for mig, at jeg ikke skal kritisere lyden... så meget.

Eve of Extinction prøver at komme med nogle nye og originale indslag, men det er fuldstændigt mislykkes for Core og Eidos. Det er synd, for det kunne havde været godt. Den dårlige kontrol og meget tynde gameplay ødelægger det hele. Man laver ikke andet end at sidde og banke løs på X, for at se Josh udføre den samme slagserie igen og igen. Jeg fandt ingen underholdning i Eve of Extinction, og du skal være hardcore actionfan eller fanatisk hooligan for at finde nogen form for underholdning i dette spil, faktisk vil jeg for første gang nogensinde anbefale, at I ikke køber denne titel. Den holder bare ikke! Efter at have spillet Eve of Extinction tænkte jeg "Nu er det slut at anmelde". Efter fem timer: "Nu sætter jeg min playstation 2 til salg på den blå avis" men efter at have skrevet denne anmeldelse, er modet kommet tilbage, og jeg ved nu, hvad mit kald er: Igennem mediet Digiplay vil jeg advare og anbefale som aldrig før, så jer derude, der skal ud og bruge jeres surt optjente penge, ikke skal udsættes for spil som Eve of Extinction. Nu har i læst min anmeldelse som "fagmand" på området, resten er op til jer!

EOE: Eve Of Extinction (EU)
39%

EOE: Eve Of Extinction   © Eidos 2002   (PS2)    1/3 EOE: Eve Of Extinction   © Eidos 2002   (PS2)    2/3 EOE: Eve Of Extinction   © Eidos 2002   (PS2)    3/3