Escape From Monkey Island

Det er ikke mange spilserier, der har klaret sig så lang tid som Monkey Island spillene. Faktisk er det vel kun Alone in the Dark serien og Ultima, der kan prale af at have et lige så langt bagkatalog.
Nu har vi glade PlayStation 2 ejere endelig fået mulighed for at nyde Guybrush Peepwood… øh… Threepwood på vores dejlige maskine, og Escape From Monkey Island egner sig perfekt til at blive spillet i timvis i en god, blød sofa med en kop kaffe ved siden af. Escape From Monkey Island til PlayStation 2 er nydelse fra start til slut - vær sikker på det!

For dem, der ikke har hørt om Monkey Island spillene, og ikke mindst hovedpersonen Guybrush Threepwood, så kan jeg fortælle, at den gode hr. Threepwood er en temmelig blid fyr, der dog så gerne, så gerne vil være en berygtet pirat. Desværre er det ikke sådan lige til at opnå dette - specielt ikke, når man er så ranglet og u-piratagtig, som Guybrush er.
I de tidligere tre Monkey Island spil har vi fulgt Guybrush i hans forsøg på at blive en mægtig pirat, samt i hans forsøg på at finde den legendariske skat Big Whoop. Desværre har det aldrig rigtigt gået som Guybrush ønskede, og han er på alle sine eventyr blevet viklet ind i mange flere eventyr, der alle har krævet masser af hjerneaktivitet.

Arr, splitte mine bremsejl

I denne 4. udgave af Monkey Island sagaen har Guybrush, som folk, der har spillet 3'eren vil vide, endelig fået sin elskede Elaine Marley, guvenøren af Melee Island. Guybrush og Elaine har været afsted på bryllupsrejse i tre måneder, og da de glade og tilfredse vende hjem til Melee Island, da opdager de, at ikke alt er som det burde være: For det første er Elaine blevet erklæret død, og en vis hr. Charles L. Charles er i fuld gang med at berøve hende guvenørposten. Udover det, har en Australsk landopkøber snydt sig til at opkøbe det meste af øen, ved at udfordre øens beboere til forskellige fornærmelseskampe, hvorefter han vinder, og beboerne (Læs: piraterne) har været tvunget til at sælge ham deres grunde.
Alt i alt er Melee Island lidt af et ærgerligt syn, og det kan kun blive bedre, hvis Guybrush kan hjæpe sin elskede Elaine med at blive guvenør igen, samt give de snydte pirater deres grunde tilbage. Som sædvanlig bliver dette langtfra de eneste problemer, Guybrush kommer til at stå overfor, og udover at møde masser af problemer, så kommer Guybrush også til at møde masser af gamle venner.

Man må sige, at LucasArts har klaret hoppet fra PC til PS2 meget godt - faktisk vil jeg mene, at Monkey Island er sjovere at spille på PS2 end PC - hvilket er sjældent at støde på.
Alle de andre Monkey Island spil har været 2D spil, med præ-renderede baggrunde og figurer lavet af flade sprites. Det var sådan set udmærket lavet, og jeg savnede egentlig ikke en 3D udgave af Monkey Island 4. Men nu var det jo sådan, at LucasArts i forvejen havde en vældig god 3D-adventure grafikmotor, som de havde brugt med stort held i spillet Grim Fandango. Så hvad ville være mere nærliggende, end at bruge den motor til Monkey Island 4 også? Og som sagt, så gjort. Resultatet med Monkey Island i 3D er vældig godt, og jeg er sikker på, at vi aldrig ser et 2D adventure spil igen.

Med skridtet ind i 3D verdenen har det været nødvendigt at ændre lidt på det traditionelle peg-og-klik interface fra de tidligere spil. I Monkey Island 4 styrer man Guybrush selv - dvs. man dirigerer ham rundt i real-time med venstre analog-stick, hvilket virker fantastisk godt og intuitivt på PlayStation 2. Tale, samle op, kigge osv. har fået hver sin knap, og det virker præcist lige så godt, så jeg må vel konstatere, at LucasArts er sluppet særdeles vellykket fra styringen af spillet.
Som sagt går selve gameplayet ud på at vandre fra sted til sted i det velkendte Tri-Island area, hvor man skal løse hundredevis af små og store opgaver. En opgave kan f.eks. være at skulle bevise, at det ikke var en selv, der røvede en bank, men at det var den ingen-næsede mand (Hvem sagde Flygtningen?)! Jeg vil ikke remse flere opgaver op her, da det potentielt kan ødelægge spillets fint afstemte gameplay, men jeg kan dog sige så meget, at gåderne - på nær en 2-3 stykker - alle er meget godt udtænkt og ikke (særligt) ulogiske.
Under udførelsen af alle disse opgaver kommer Guybrush til at tale med et utal af forskellige personer, samt slæbe rundt på et gigantisk inventory med alverdens (u)nyttige ting og dimser. Samtalen med personer foregår som i alle de tidligere spil, hvor man blot vælger den linie, man vil fyre af. Simpelt og effektivt. Der er masser af nye, sjove personer i Monkey Island 4, men der er også et utal af gamle kendinge. Af nye personer kan jeg nævne den gæve navigatør mr. Cheese og den parfumesælgende pirat Hugo. Har man spillet de tidligere spil, vil man nikke genkendende til personer som Murray det onde kranium, den håndløse maler Meathook og, selvfølgelig, selveste zombie piraten LeChuck!
Gensynene med disse gamle venner står for nogle af de skæggeste dele af Monkey Island 4 - for det skal ikke være nogen hemmelighed, at humor spiller en meget stor rolle i dette spil. Igen og igen bliver der fyret grinagtige vittigheder af, morsomme navne og meget andet, der vil få ens lattermuskler til at komme på hårdt arbejde. Dette aspekt af spillet kræver selvfølgelig, at man forstår engelsk på et rimelig højt niveau, og da nogle af vittighederne kræver, at man har spillet de tidligere spil, så vil man ikke få meget ud af dem, hvis… man ikke har spillet de tidligere spil. Escape From Monkey Island er, uden tvivl, et af de skæggeste spil nogensinde.

Grafikken i Monkey Island 4 er, som sagt, i 'swashbuckling' 3D, hvilket passer perfekt til PlayStation 2. Selve spillets look er meget tegneserieagtigt, og til tider er det som om, man sidder og ser en tegnefilm. Der er ingen problemer med grafikken - hvis man lige ser bort fra den lidt ustabile framerate, når der er mange personer på skærmen på én gang. Dette er nu ikke noget man lægger mærke til, hvis man ikke ligefrem kigger efter det, og selv da, er det ikke noget stort problem - i hvert fald ikke noget, det går ud over gameplay'et.

Lyden i et LucasArts spil er altid lige i plet, og Monkey Island 4 er ikke anderledes. Alle lydeffekter som fuglekvidder, piratbøvser og kanonskud, er i den fineste kvalitet, og er en nydelse at lytte til. Det bedste ved spillets lydside er dog uden tvivl de forskellige personers stemmer: Hver person i spillet har sin egen stemme, og de er alle indtalt af professionelle skuespillere, og de passer alle perfekt til figurerne - at stemmerne så også er fantastisk grinagtige, det giver også pluspoints.
Musikken i Monkey Island spillene har altid været god, og det er den også i denne udgave. Ganske vist er der ikke så mange forskellige numre, men dem, der er, er vældigt gode og sætter hurtigt en i den rette piratstemning. Musikken er af Clint Bajakian, der også var ham, der lavede soundtracket til LucasArts spillet Outlaws. Monkey Islands soundtrack er langt fra så godt som Outlaws' men stadig fremragende.

Escape From Monkey Island er et af de bedste i Monkey Island serien, og er også et af de bedste adventurespil nogensinde. Den gode grafik, de sjove stemmer, den stemningsfulde musik og den umiskendelige humor gør dette spil til et af de mest underholdende på markedet. Ganske vist kræver det en hel del tålmodighed at spille et spil som dette, men hvis man vil have action, så køb et andet spil. Escape From Monkey Island er et spil, der kræver gode engelskkundskaber og en god hjerne, hvis man vil klare alle de skøre opgaver, den stakkels Guybrush får kastet i hovedet.
Har man PC versionen af spillet i forvejen, så vinder man ikke noget ved at købe PS2 udgaven, da de to spil er så godt som identiske.
Dette spil er et must-have for alle PlayStation 2 ejere, der har hang til humor og de lidt mere fredelige spil på markedet. Escape From Monkey Island kan absolut anbefales.

Escape From Monkey Island (EU)