Mike Tyson Heavyweight Boxing

Verdens ondeste mand, har før vist sit noget hærgede ansigt på konsollerne. Mike Tyson Boxing til PSX var ikke lige en fornøjelse. Spillet var simpelthen for dårligt, og selv om et ellers stærkt udvikler hold stod bag det (codemasters) formåede det ikke at få succes. Nu er Mike Tyson tilbage og denne gang på PS2. Skal vi ikke håbe på lidt mere slagkraft denne gang?

KO - Tyson style

Det var med blandede følelser, jeg satte skiven i min PS2, det skyldes mest den skrækkelige oplevelse jeg havde med det første Mike Tyson spil, men også fordi det ikke var mere end et par timer siden, jeg havde set den store mand, få et lag tæsk af Lennox Lewis. Pludselig var Mike ikke så ond mere, og det tager automatisk lidt af glansen. Som stor bokse fan, har jeg også kastet min kærlighed over spil som Knockout serien, HBO Boxing og en lang række andre titler, og kvaliteten skifter meget. Det kan konkluderes med det samme, at Mike Tyson Heavy Weight Boxing, bestemt ikke ligger i den høje ende af skalaen.

Med Mike Tyson, kommer der ikke mindre end tre aktive og virkelige boksere. Udover Mike selv er der blandt andet tale om David Tua, Hasim Rahman, Michael Grant og en lang række andre kendte ansigter, som bare venter på at blive tævet til ukendelighed! Der er tre hovedmodes i Mike Tyson Heavy Weight Boxing. Den klassiske One-on-One hvor du enten kan vælge en tilfældig bokser styret af computeren, eller du kan invitere en ven med op i ringen. Speed Boxing er en anden mulighed, her er der blevet skåret ned på regler, dette er spillets arkade del. Til sidst har vi så Belt mode, her går du efter bæltet (sjovt nok). Man starter med Bronze og bevæger sig op igennem metallerne. Man har mulighed for at lave sin egen bokser, og her kan man virkelig gå i detaljer med hensyn til hans udseende, højde og drøjde med mere. Og for engang skyld kan man vælge Dansk nationalitet, men her stopper det positive også.

Når man først kommer til kampen, mister Mike Tyson Heavy Weight Boxing, al sin glans. Det hele er meget traditionelt opbygget, bokserne kommer ind i ringen, tilskuerne jubler og bokserne bliver præsenteret. Så lyder klokken, og det
hele falder sammensom et korthus i stormvejr. Selve boksningen bliver aldrig en realistisk oplevelse, og kommer overhovedet ikke i nærheden af titler som Knockout Kings 2002 og Victorious Boxers. Faktisk er hele kampen bare en panisk hammeren på de stakkels knapper. Hvis du nu skulle være så heldig at slå modstanderen i gulvet, får du ikke en klassisk knock down, det ligner nærmest at din modstander spontant bliver træt, og beslutter sig for at tage sig en lille lur. Man kan gøre brug af combos, som kendt fra Beat em up spillene, dette virker flask og medvirker til at spillet bliver endnu mere urealistisk.

Når du har besejret en modstander er det muligt at vælge ham, når du vil spille imod en ven. Efter hver kamp får du nogle penge (hvis du altså vinder) disse kan bruges til at tilføje ekstra skills og købe nogle combos, dette er måske meget sjovt, men når det er en pinsel at komme igennem en kamp, er det ret lige meget.

Rap musik skal efterhånden være med (ved ikke hvorfor). Lyden af slagene er flade, og tilskuerne (der dog har sine lyse tider) virker diskantagtige. Der er faktisk ikke ret meget at sige om lyden, den er der, og udmærker sig bestemt ikke.

Selve grafikken er ret flot og meget ren, detaljerne er mange. Der er tydeligt blevet lagt et meget stort arbejde i, at skader og omgivelser bliver gengivet med så stor realisme som muligt. Animationerne er meget stive, og langt fra lige så realistiske. Du behøver åbenbart ikke at ramme din modstander, for at forvolde ham skade! Plat!

Jeg er selv stor fan af bokse spil, dette gør mig måske lidt mere kritisk over for genren, end ham der ikke deler denne interesse. På den anden side, gør min kærlighed til sporten også at jeg er lidt mere blødsøden. Dette redder dog ikke Mike, codemasters skal lære, at blot fordi man har et tungt navn til at promovere sit spil, behøver det ikke at blive en succes, med mindre at man gør noget ud af spillets indhold (host, David Beckham Soccer, host) køb Mike Tyson Heavy Weigth Boxing, hvis du ikke ved hvad du ellers skal bruge dine penge til, eller hvis du er fanatisk samler af Mike mercendice.

Mike Tyson Heavyweight Boxing (EU)
39%

Mike Tyson Heavyweight Boxing   © Codemasters 2002   (XBX)    1/3 Mike Tyson Heavyweight Boxing   © Codemasters 2002   (XBX)    2/3 Mike Tyson Heavyweight Boxing   © Codemasters 2002   (XBX)    3/3