Wing Over

Introduktion

PlayStation er ikke ligefrem den spilleplatform som er mest kendt for kvalitets flysimulatorer, nærmest tværtimod. Faktisk er der højst en eller to på markedet af rimelig kvalitet som er værd at bruge tid og penge på. Men nu er der kommet to nye kandidater på markedet som begge forsøger at råde bod på dette: Air Combat 2 fra Namco og Wing Over fra JVC. Air Combat 2 er fortsættelsen af Air Combat (surprise!) som var en af de første arcade flysimulatorer til PlayStation og er mission baseret, mens Wing Over udelukkende fokuserer på dogfights og multiplayer underholdning.

Wing Over har fokuseret sig 100% på dogfighting uden nogen form for mission-baseret gameplay, dvs. det er bare op i luften og plaffe andre fly ned uden nogen form for strategi og andre unødige "dikkedarer". Du kan vælge imellem 28 forskellige fly fra forskellige tidsperioder i flyhistorien, lige fra Den Røde Baron's Fogger over Messer Schmitt og Spitfire til de nyere fly som F-16 og F-14A Tomcat. Der kan desuden vælges imellem 8 forskellige kampområder som f.eks. England, Egypten og Antarktica. Der er fire forskellige gamemodes: Tournament (afhold en turnering hvor dit hold kæmper mod at andet over flere kampe), Freegame (en enkelt dogfight), Vs. Game (link mode) og Survival (kæmp mod et et uendeligt antal fjender indtil du selv bliver skudt med). Wing Over's dogfight gameplay fungerer rimeligt og det er ret sjovt at flyve rundt og skyde andre fly ned, men problemet er bare at det bliver for hurtigt ensformigt og pga. af den manglende dydbe i gameplayet er spillets eneste redning dens link-kabel support. Ja, forbind din PlayStation med din kamerats maskine og nu kan i flyve rundt og plaffe hindanden ned. Dette må siges at være spillets største fordel specielt i en tid hvor flere og flere udviklere desværre nedprioriterer link-supporten i nye spil, og Wing Over's største konkurrent Air Combat 2, har heller ingen link-support. Som nævnt tidligere kan der vælges mellem 28 fly hvilket er ret imponerende men dette hjælper bare ikke ret meget på det begrænsede gameplay. Det samme gælder de "forskellige" kamp-områder som stort set er identiske uden nogen stor variation i landskabet og som heller ikke tilføjer noget nyt til gameplayet.

Grafikken i Wing Over er ikke direkte grim men lever bare ikke op til dagens standard. For det første er frameraten i spillet en anelse under standarden men alligevel hurtig nok til at det ikke går ud over spilbarheden. De textures der bruges til landskaberne er af middel kvalitet og der er meget pixelering af både landskabet og himlen som er meget tydeligt. Dette kunne være lavet meget bedre. Det værste ved grafikken er dog den stærk begrænsede horisont og popup grafik, dit synsfelt i landskabet er meget lille og der er tydelig popup grafik specialt på de baner med bjerge. Når man flyver hen over et bjærg ser det næsten ud til at det bliver bygget op blot få hundrede meter fra flyet næse hvilken spolerer illusionen lidt. Men da spillet mest fokuserer på flyene og dogfights kan du sagtens se disse selv om de er uden for landskabets
"kant". Flyene i spillet er den del af grafikken der er gjort mest ud af, de er ganske pæne og detailjerede lavet med rimelige textures men dog stadig uden at imponere på nogen måde. Grafikken i selve kampene kan man godt acceptere med lidt god vilje men designet og grafikken i spillets menuer er direkte grimt og alt for sjusket lavet. Karaktererne er i manga/anime stil men uden nogen form for kvalitet eller charme. Det kan godt være at det virker i Japan hvor spillet jo kommer fra, men her i vesten kan det nemt virke direkte frastødende, og dette er tilfældet med Wing Over - FÿJ ! Wing Over indeholder ingen FMV (Full Motion Video) intro men derimod en kort sekvens der laves i real-time som er helt identisk med grafikken i spillet, det er også fint nok så bliver man da ikke overrasket over at se kvalieten af grafikken når man endeligt starter med at spille. Alt i alt kan det siges at grafikken er langt fra imponerende men den virker og det er vel acceptabelt hvis gameplayet ellers er i orden.

Lydeffekter og musik

Musikken er rimelig kvalitets heavy rock numre når man er i kamp i luften og skyder andre fly ned, mens i menuerne bliver man spist af med dårlig techno/synthesizer numre som nemt kan virke irriterende. Jeg ville hellere have haft den samme type heavy rock numre igennem hele spillet uden at blive afbrudt af noget dumt "bip båt" musik i menuerne. Lydeffekterne i Wing Over er udemærkede men også her kunne der være brugt mere tid på at gøre lydene mere varierende og af højere kvalitet. Det absolut værste ved lydsiden er talen som man hører over radioen fra de andre piloter mens man flyver, det er simpelthen for svært at høre hvad der bliver sagt da volumen er alt for lav og generelt af for dårlig kvalitet.

Holdbarhed

Holdbarheden af Wind Over er temmelig lav medmindre man er fanatisk fan af dogfights og syntes at det er morsomt at flyve rundt og skyde andre fly ned igen og igen uden nogen form for dybde og plot. Wing Over er som sagt rimeligt morsomt i en kort periode men bliver simpelthen for hurtigt ensformigt og kedeligt. Derimod kan jeg godt forestille mig at spillet er rimeligt sjovt hvis man linker to PlayStations sammen for at spille mod en ven, her kan man nok få mange timer til at gå med at lege Den Røde Baron mod Tom Cruise. Det er bare tvivlsomt om man vil ofre penge på to eksemplarer af spillet bare for at spille i link.

Wing Over er ikke noget godt spil, det er rimeligt morsomt i en kort stykke tid men bliver så ret kedeligt og ensformigt. Der er heller ikke noget teknisk godt ved spillet som gør det attraktivt at spille, Wing Over er gennemført middel implementeret og alle dele ved spillet kunne være lavet meget bedre. Køb ikke spillet med mindre du er MEGET sulten efter et 100% arcade flysimulator spil. Ellers kan du jo, hvis du har mulighed for det, leje spillet for først at prøve det, eller hvis du og en ven vil spille i link mode en aften uden at skulle købe to eksemplarer af spillet. Wing Over's eneste fordel er dens link mode som må siges at være et meget spinkelt grundlag for at forsøge at sælge et spil. Kom igen JVC !

Wing Over (EU)
3/6