Tenchu 2: Birth Of The Stealth Assassins

Den eneste virkelige ninja simulator er tilbage

Før Gabe tog sine nightvision goggles på og sneg sig frem i mørket, før Snake iført en mellemstor papkasse listede forbi intetanende vagter, havde der allerede været et spil ude der sparkede røv på sin helt egen måde, og lærte os hvad ordet Stealth betød.
Tenchu var og er stadigvæk et af mine absolutte yndling spil. Det har sine fejl. Men der er ingen vej udenom at spillet er genialt og som det eneste giver dig muligheden for at skulle snige dig afsted som et medlem af et af de sejeste slags folk. Ninjaer.

Siden da er der i en japansk version dukket en masse nye baner op hvor man skulle på flere nye opgaver, men uden nogen videreudvikling i selve spilformen. Nu er der imidlertid endelig kommet en efterfølger til det eminente og temmelig blodige spil i form af Tenchu 2, Birth Of Assassins.

Arj, hvornår lærer de at lytte til folket . . .

Men, og det er et stort men, jeg bliver først nødt til at komme af med lidt frustration over spillet. Det oprindelige Tenchu var så sandelig genialt, men det blev altså påpeget af 99% af alle anmeldere at kamerastyringen i spillet til tider gik en på nerverne og at der manglede en såkaldt "face attacker" knap, altså at man ved at trykke eller holde en knap inde konstant ville have fronten mod fjenden. Det gav mange latterlige og temmelig frustrerende kampe. Men det var en detalje man næsten kunne vænne sig til og som man så håbede at der ville blive gjort noget ved i den efterfølger man var overbevist om måtte komme.

Som du måske har regnet ud så er det ikke gjort en skid ved denne fejl. Men okay, man kan jo vænne sig til mange ting og spillet er altså stadigvæk rigtig godt og HAR da også bevæget sig i den rigtige retning med hensyn til forbedringer og udfordringer.

Spillet omhandler de, fra etteren kendte, Ayame og Rikimaru. Men der er da også blevet plads til en ny person i form af Tatsumaru som er den bedste elev i Ninja skolen.
Spillet foregår før etteren, lige efter de er blevet ægte ninjaer. En ond klan af ninjaer angriber og går i gang med at udrydde samtlige styrende ninja masters i de forskellige klaner, for selv at blive de styrende i landet. Spillets handling er meget frit eller forskelligartet, alt efter hvilken person du vælger at styre ser du historiens udvikling fra forskellige punkter og bliver sendt på vidt forskellige opgaver. Undervejs i spillet støder du ind i dine kammerater der arbejder sig igennem deres historier og som man så får forskellige informationer fra. En genial og i høj grad gameplay tilførende opbygning der giver spillet en øget underholdningsværdi såvel som holdbarhed.

Lev for æren, dræb i det skjulte . . .

Spillet har som nævnt også fået en del forbedringer, bl.a. er det nu muligt at gribe fat i nakken på de nyligt slagtede fjender som har følt dit kolde stål (ja, sværdet ikke. . . ) gennembore deres mest vitale dele af kroppen. Og det er ikke fordi udviklerne har en syg form for bestialske tilbøjeligheder at du kan indsamle en bunke af fjender og lægge dem i et sygt mønster.

Nej det er fordi fjendens A.I. er blevet optimeret i den grad til at hvis de kommer forbi deres kollega gennem 10 år der ligger med bugen vendt ud af eller som har "tabt" hovedet fatter de nu mistanke og begynder at søge efter grunden til denne hovedløse begivenhed. En anden, lidt for cool, detalje er at man har lært at svømme ! ! !. Nu kan du, hvis der er dybt nok, snige dig ind på fjenden ved at svømme der hen til ham/hende.
Man kan sågar ligge stille under vandet og trække vejret gennem et hult bambusrør mens man venter på at fjenden vender ryggen til og i det splitsekund det tager, slice halspulsåren over på ham.
For selvfølgelig er stealth drabene fra etteren taget med i fortsættelsen. Nu er der flere forskellige drabsmetoder på fjender, som hvis du sniger dig ind på dem og de ikke når at se dig bliver slået ihjel med et hug. Når dette sker, hvilket er et af hovedformålene med spillet, skiftes der over til en mere overordnet kameravinkel og man ser sin ninja stikke fjenden ned på de mest bestialske måder (min favorit er nu stadigvæk et snit fra øre til øre). Det sker selvfølgelig sammen med at blodet sprøjter til højre og venstre.

Der er også kommet lidt nye forskellige våben med såvel som nogle af de gode gamle, men udover at nævne den ultra seje og specielle ninja udrustning man KAN vinde hvis man er dygtig (læs: uset) nok på missionerne. Så må du selv finde den ved at spille spillet. Men der er altså en del at glæde sig til.

Meget mere alsidig baneopbygninger og udfordringer

Grafisk er der også blevet forbedret en del i spillet, både på banerne, men så sandelig også nogle af de virkelig flotte CGI mellem sekvenser som der desværre er alt for få af. Resten af historien fortælles gennem in-game grafik. Men alt i alt ser det ganske flot ud, uden at man dog falder ned af stolen af forbløffelse.

Hmm.. Jeg må nok også lige nævne en anden, for mig, temmelig væsentlig ændring i spillet. I etteren var et af de bedste våben/redskaber man havde den såkaldte grappling hook. Med denne kunne man ved et hurtigt tryk, i løbet af et par sekunder stå på toppen af taget på det nærliggende hus. Det var helt klart et af de mest gennemtænkte og seje nye ting, en detalje der næsten gjorde Spiderman lidt flov, og man sad med følelsen af at være noget af en motherfucker og total ultra cool ninja. Her i efterfølgeren har udviklerne fået den hjernebrist at, for det første, afkorte længden man kan kaste denne alt for meget. Men som det værste er at man nu skal stå helt perfekt med fronten til den væg / klippe man vil op på og med et vist antal meter mellem dig og væggen før at man kan kaste og hive sig op. Står du bare nogle få grader skævt eller lidt for tæt på er resultatet at du bare falder ned igen. en temmelig frustrerende detalje når man 100 meter over jordoverfladen skal fra et klippe udspring til et andet.

Men der er dog en anden temmelig sej tilføjelse som er med til at man kan se igennem fingrene med fejlene i spillet. Der er lavet en mission editor. Hvor vi næsten er vant til at andre spil's editors enten er for simple eller alt for besværlige i opbygning adskiller Tenchu 2's sig ved at være nem at gå til og rigelig omfangsrig til at give timevis af underholdning. Man skal angive hvilken slags mission man ønsker at opbygge og herefter er det faktisk bare at indsætte objekter, vægge, fjender, fælder m.m.

Man kan desuden når som helst iklæde sig et ninja kostume og prøve banen og finde fejl og mangler for den helt rette udfordrende oplevelse. Baddabing, baddabum og du har din helt egen ninja mission. Den kan du så gemme på memorykortet og udfordre dine kammerater og se om de kan klare sig igennem.

Timevis af underholdning og bestialske sværdkampe, kan klart anbefales.

Tenchu 2 er på mange måder et rigtig godt spil, men det er altså ikke det store spring fra etteren som jeg havde håbet. Forstå mig ret, det er et spil som bliver spillet en del hos mig, men det er altså skuffende at de fejl der er nævnt i anmeldelsen er tilstede i spillet. For selv om det med de andre nye tilføjelser og bibeholdelse af andre gamle ting er et rigtig godt spil så vil jeg betegne det som et godt spil der med få midler kunne have været fremragende.

Tenchu 2: Birth Of The Stealth Assassins (EU)
4/6