Tarzan Freeride

Tarzan, abernes buddy, krybskytternes rædsel og jane’s eneste ene. I kender ham nok alle sammen. Han svinger sig rundt i lianer og skriger mindre intelligente lyde ud over en unavngiven jungle et sted i. . . jungle-land :-)

For et pææænt stykke tid siden kom en, intet mindre end genial tegnefilm, fra Disney Pictures. Den hed, ahem, Tarzan. Nu har Ubisoft så besluttet at klemme de sidste penge ud af denne pengemaskine som de fleste Disney tegnefilm har været for spiludviklere.

Tarzan Freeride er navnet og med et smil på læben kan man sige at det er lige hvad udviklerne har taget med det her spil, altså a freeride.

Historien i spillet er ikke noget særligt. Man har taget lidt løst og fast fra filmen og kastet det ind i spillet. Tarzan bor i junglen sammen med Jane og hendes fader, Prof. Porter.

Pludselig kommer en ond mand til junglen som indfanger alle de søde, nuttede baby aber til brug i videnskabelige undersøgelser (de skal vel afprøve sminker, hudcremer og diverse medikamenter der aldrig vil blive godkendt alligevel, fair nok ikk’ ).

Det vil den gæve gut med det minimale lændeklæde omkring sig, ikke finde sig i. Du skal derfor løbe, svinge, kaste og surfe dig rundt i junglen og på vandet. Samtidig med at du undgår alle de dyr der ikke kan lide dig. Ikke nok med det så skal du selvfølgelig befri de indfanget baby aber og ødelægge/indsamle en masse filmrulle der tilhører den onde mand.

Det fører dig igennem 15 baner i en 3D jungle. Disse levels er et miks af vand- og junglebaner. På de almindelige jungle baner, skal du svinge dig i lianer, skate barfodet gennem hule træstammer, kaste spyd m.m.

Undervejs kan man lave nogle tricks ved brug af R2 knappen, herved optjener du point og kan få adgang til nogle ekstra features og hjælp på banerne fra de voksne aber. På vandbanerne surfer du, igen barfodet, ved hjælp af en lian fastgjort til en hjælpeløs stor fugl. Her gælder de samme regler som på junglebanerne, der er bare lidt mere fart over disse baner.

Spillet er replay-mæssigt indrette at du ikke kan finde alle filmrullerne som skal indsamles for at gennemføre spillet, uden at du besøger banerne igen. For når du udfører nogle af de ekstra opgaver som de voksne aber sætter dig på (bungeejumping) så kan du gå baglæns og få hjælp på andre baner til at få fat i noget af det du ikke kunne komme til før. Det er en okay ide, som holder liv i spillet. Men gider man hvis spillet ikke lige siger en så meget?? Naaahhh. . .
Nu skal jeg ikke ditche spillet for meget for det er klart ikke møntet på min aldersklasse. Ubisoft sigter på den yngre generation med Tarzan Freeride. Aldersklassen skyder jeg til at være 12 år eller deromkring. Sværhedsgraden ligger omkring der i hvert fald, ikke sagt at yngre spillere ikke kan gennemføre det, men jeg mener at det kræver en del fin motorik, specielt på vandbanerne som kan være noget tricky.

Men Ubisoft skal have et klask på skulderen for at lave styringen nem, behagelig og brugbar. Der sker nogle småfejl en sjælden gang imellem, men i hvilke spil forekommer det ikke. Grafikken i T.F. er faktisk rimelig god, der er en del detaljer i junglen, flotte farver og en god varieret kamerastyring som ikke ødelægger styringen. Vandbanerne må jeg dog sige er de flotteste. Der er nogle stedet man tager sig lidt til hovedet og prøver at slå op i en ordbog for at finde ud af hvad 3D egentlig betyder, om det var mig eller udviklerne der havde taget fejl. Men det tager en 10-12 årig knejt eller pige nok ikke så tungt. Der er absolut heller ikke nogen detaljer der får dig til at sige, Woooow. . ., såsom løse blade der blæses rundt af vinden, geniale spejlinger i vandet eller lignende. Lydmæssigt er der ikke noget at klage over. Der er en masse af dem man vil betegne som kendte jungle lyde, og de virker rigtig godt i helheden af spillet. Lydeffekter er der ikke så mange af, mest bemærkelsesværdigt er nok flg.: AAAAAAAAAAIAIAAAAAAAAAAI.

Men ellers er effekter gode som knirkende lianer når man svinger sig, knagende træ når man surfer i de hule træstammer og lign.

Tarzan Freeride er et spil på det jævne, der er ikke nogle tunge kritikpunkter. Men altså heller ikke noget der taler for at det bør stå i din faste samling. Det kan bruges som gave til de yngre PS2 spillere og de kan da nok få en del sjov ud af det. Men hvis du vil prøve det tror jeg de fleste andre har nok i at leje det en dag eller to. Desuden er der et spil ude nu som nok klart er at foretrække og som er i samme genre som Tarzan. Jak & Daxter er en overordentlig stor konkurrent til den gæve, liansvingende og højtskrigende Tarzan.

Tarzan Freeride (EU)
3/6

Tarzan Freeride   © Ubisoft 2001   (PS2)    1/4 Tarzan Freeride   © Ubisoft 2001   (PS2)    2/4 Tarzan Freeride   © Ubisoft 2001   (PS2)    3/4