Smuggler's Run

KANON SPIL! I guder for en overraskelse det her spil er... Jeg har lagt hænderne på den færdige udgave af Smuggler's Run, en af de mange titler man vil kunne finde på hylden d. 24 november, og det er eddermame en overraskelse. "Driver" gameplay i super affjedrede terrængående biler i fantastiske natur miljøer der strækker sig så langt som øjet rækker og lidt til.

I Smuggler's Run er man smugler, og ikke usædvanligt for en smugler gælder det om at fragte super ulovlige sager fra et punkt til et andet hurtigst muligt uden at blive fanget. Ellers er der så godt som ingen historie, men alligevel godt 35-40 missioner at gå i gang med. Hver mission beskrives meget kort med tekst og en kvindestemme, og selvom beskrivelsen er meget kort og kontant behøves man ikke mere. Alle 35-40 missioner er nemlig meget ens, og går grundlæggende ud på det samme - og skulle man vælge at skippe teksten, fanger man selv hvad det går ud på efter en 2-3 sekunders kørsel.

From A to B, from A to B... and one more time

Så snart en mission går i gang, gælder det om at køre til punkt "A". Punkt "A" er somregel smuglervarerne, og ligeså snart man har det omborde lægges ekstra sekunder/minutter til den overordnede tid. Nu gælder det med fuld speed og kontrol uden at ødelægge bilen om at nå til punkt "B" (aflevering). Efter aflevering bliver man givet et nyt punkt "A", og en ny bunke tid. Sådan foregår langt de fleste missioner, og efter en 3-4 afhentninger og leveringer er selve missionen fuldtført. Det gælder altid om at minimere sit tidsforbrug, da alt ny tid ligges oven i den resterende, og for at klare de svære missioner er det nødvendigt med "overskyden" tid helt til slut. I et uendeligt stort landskab er man hjulpet på vej af både kort med afmærkede punkter, samt en pil øverst på skærmen som peger mod næste punkt. Selve punkterne står ydermere og sender rød (afhentning) og grøn (aflevering) røg op i luften. Men man er selvfølgelig ikke alene i dette enorme langskab og kampen foregår derfor langt fra kun mod tiden. Det vrimler med politi i terrængående køretøjer, der godt ved hvordan man håndterer sådan en smugler (ødelæg hans bil, så kommer han ikke videre), og samtidig er omgivelserne utroligt udfordrende at køre i, og selv en buggy bil med enorm affjedring holder ikke til alt.

Ca. 80% af missionerne foregår på ovennævnte måde, men engang imellem er der lidt afveksling fra dette. Man kommer blandt andet til at køre om kap mod andre smuglerbander med og uden politi i hælene, og her skal man følge checkpoint og komme først i mål. Der er også team dueller hvor man er sammen med 2 eller 3 andre "med"smuglere og skal duellere mod et tilsvarende hold. Et stykke smuglergods ligges til afhentning, og så gælder det om hurtigst muligt at få samlet godset op og få fragtet det til afleverings punktet. Får man selv fat i det drøner man selvfølgelig afsted mod punktet, har en "med"smugler godset beskytter man ham, og forsøger at holde det andet teams smuglere væk ved at afspære vejen og køre ind i dem. Det er katten efter musen i hold, men rollerne kan lynhurtigt skifte. Påkører man en bil med gods, skifter godset nemlig til påkøeren.

Offroad Driver

Udover den missions baserede gamemode som hedder "Smuggler's Mission" er der to andre som er lidt mindre og kan spilles i 1 og 2-player - dem kommer jeg ind på senere.. Phew... det bliver langt det her ;-) Men der er egentligt ikke noget nyt i gameplay, det er set i mange bilspil tidligere. Der kan drages sammenligninger med Driver, Die Hard Trilogy, Courier Crisis og diverse multi-player spil. Men det helt unikke er i de omgivelser spillet foregår. Det er så flot og fantastisk designet, at John Denver kunne have fundet på at skrive en sang om det.

I can see my house from here....

Hele landskabet læses ind før en mission starter, og det tager en smule tid - men tilgengæld er man helt befriet for pauser eller ventetider under spillet. Landskaberne er uhyggeligt store, jeg mener RIGTIGT STORE, men det mest skræmmende er at man kan se så langt som øjet rækker, ganske enkelt. Der er intet direkte popup, man kan se ALT - kun det der er for småt til at blive set forsvinder ude i horisonten. Som skrevet er afhentnings og afleverings punkter også markeret med rødt og grønt røg der stiger til vejrs. Er disse punkter ikke afdækket for dit syn af f.eks. bjerge, bakker eller lignende, vil man altid kunne se røgen, uanset hvor langt man er fra. Men tjaa, hvilket konsol kan ikke vise lidt bakker? Ja, det er skam ikke hvilket somhelst et, når jeg fortæller dig at det også er opbygget med detaljer som trær, bygninger, veje, elmaster, tog, dyr, fodgængere, klipper, buske, floder, broer, osv. osv., nogle animerede, nogle ikke, men alle med pæne glatte skygger der kastes af realistisk lys, som gør at det bugter sig perfekt i landskabet. Det er IMPONERENDE! Alt er polygon opbygget, ingen steder føler man at der er sprunget over hvor gærdet er lavest, selv ubetydelige ting er nydelige, har flotte mappings og er ikke bare grimme klodser.

Bare fejlfrit spil du

Det er vildt, og når alt bevæger sig med silkeglat framerate, uden det mindst spor af slowdown, selv med 6-10 biler, en gruppe bjergbestigere og 5 rådyr der forvildet prøver at løbe i sikkerhed er man altså solgt. Det er teknisk imponerende, og efter min mening er spillet faktisk uden tekniske fejl af nogen art. I det store landskab der sikkert har 4000 grantræer, 8000 småbuske og masser af klippeudspring, sten samt andre objekter har jeg ikke en eneste gang oplevet fejl i colisiondetection eller andet. Aldrig har jeg hængt fast i noget, aldrig er jeg endt i en uheldig situation - der er intet, absolut intet i dette spil til hindring for at gameplay kan løbe afsted som det er tiltænkt.

Ruuuuuuuunnnnn

Selve landskabet (bunden) der bugter sig så pænt at det faktisk virker "polygon fri" er spækket med udstyr. Som nævnt alt fra træer til levende personer. Og det fede ved alle disse ting er at der er gjort noget ud af dem. De små mennesker er f.eks. animerede, og kan køres ned (det kan vi lide). De råber ting som "Ruuuuuun", "Are you Crazy", "Aaargh" m.m. Rimeligt variende faktisk, og selvom de ikke dør når man kører dem ned, er de ganske fornøjelige alligevel. Nogle gange blive de bare slæbt med bilen noget tid, andre gange "skydes" de mange meter ud i landskabet, med deres krop virvlende rundt i luften. Når de så lander vil de efter noget tid søge tilbage til deres udgangspunkt, og gå i gang med det de nu havde gang i. Ryger personerne meget lige op i luften, lander de ofte med hovedet i jorden som
en struds.. Så går der nogle sekunder, de hiver hovedet op igen og løber videre. Der er mange forskellige personer, backpackers, turister, hyrder, rangers, is-fiskere, grænsevagter m.m. Af andre animerede levende væsener finder der dyr af forskellige slags.. Rådyr, geder, tigre, lamaer m.m. der ofte står i små flokke. Sjældent opdager de faren før det er forsent ;-).

Nu til bilerne og deres køreegenskaber. Man starter ud med to forskellige biler, og får som man kommer gennem spillet flere.. En 6-8 stykker bliver det til, alle store 4-hjulstrækkere med masser af kræfter, og forskellige styrker og svagheder. Bilerne minder om dem man ser køre i Dakar Rally race og lignende, med enorme affjedringer og masser af styrke der gør at de næsten kan køre gennem alt terræn. Umiddelbart virker de før man går igang lidt primitive i deres design. De er faktisk ikke mappede, har blot farver - og reflektioner skal man lede længe efter - for der er ingen. Det er lidt en skuffelse, men tilgengæld er de opbygget af masser af polygoner, er super animeret, kan gå i stykker - men det aller vigtigste... Bilfysikken og styringen er 100% i top. De bevæger sig perfekt i landskabet, , og balancen mellem hvornår det skal gå godt, og hvornår det skal gå galt er i perfekt balance. Man kan lære at mestre dem - ja, dette spil er altså bare en stor kæmpe nydelse. Jo mere man spiller, jo mere opdager man hvordan intet bare er overladt til tilfældighederne. Kort og godt, så er alt der der findes i spillet udført perfekt. Man kunne ønske sig nogle ting som ikke er der, men det er satema svært at finde kritikpunkter på de ting der nu eksisterer.

Bilerne kan også tage skade, og dette er et af elementerne der har meget stor betydning for selve spillet. Når en bil går i stykker er den kaput og kører ikke længere = mission over. Bilen tager skade ved kollisioner med objekter af enhver art, politibiler, træer m.m. Men også hårdt terræn er en stor trussel mod bilen, og med politibiler i hælene bliver køreegenskaber og snuhed sat på stor prøve. Når man kører fejlfrit lader bilen sin energi op igen, og det er en svær balance at mestre når det går hårdt for sig. De senere missioner har en sværhedsgrad og en intensitet som nemt kan sammenlignes med "President's Run" i Driver (hvorfor ser jeg rædsel i dine øjne? hehe). Politibilerne er ekstremt agressive uden dog at være unfair. De fejler mindst ligeså meget som man selv gør, må også bruge tid på at vende bilen hvis de skulle ende på taget, og skal og forsøger også at følge landskabet pænt. De er ekstremt agressive, men stadig holdt på et rimeligt realistisk plan.

Lyden er måske det punkt hvor jeg kan komme med flest kritik punkter. Der er ikke dårlig lyd, der er heller ikke mangelfuld lyd - lyden er faktisk hammerfed. Hver bil har forskellig motorlyd, og når man kører race med otte andre biler lyder det altså bare for godt. Men der sker nogle kiks. Der er blandt andet en kvindestemme (man kan slå hende fra), som jævnligt kommer med kommentarer om kørsel, om at tiden er ved at løbe ud osv. Masser af forskellige og sjove kommentarer.. Men engang imellem er der altså hak i grammofon pladen og hun siger det samme utallige gange, og det er virkeligt mange gange. En sjov ting er at hun kommer med mange sexuelle bemærkninger, og halvvejs under spillet går fra bare at være halvfræk i kæften, til helfræk. Nærmest stønnende hører man hende "Come on baby, faster, faster, faaaster", "keep going baby, keep going" og "Come on, keep going, on and on!"... Tjaaa måske det bare er mig... ;-). Ligeså snart man har en politibil i hælene er der også sirener, desværre lyder disse sirener kun i to styrker, høj eller lav. Og skulle man være så heldig faktisk at outrunne dem, vil man stadig altid høre den lave sirene. Man slipper altså aldrig helt af med dem, og det er lidt halv irriterende, for så er der konstant unødigt stress på. Det hører dog til sjældenhederne at man slipper af med politibil.

Der findes tre landskaber som de knap 40 baner er fordelt over. Forest (Grønt område), Desert og så den første Forest lagt på is. Is banen er coool.. pludseligt er der glat, søerne og vandløbene er frosset til is (med afspejling af himmel og omgivelser), - og mange chases forgår selvfølgelig oplagt her på. På isen er selvfølgelig is-fiskere med deres fiskestænger i hånden, små robåde m.m. Alle ting man kan køre rundt og kigge på, og som kan hjælpe dig med at få politibilerne til at køre galt.

Joyride
Denne gamemode lader spilleren tage en tur i de flotte landskaber for bare at cruise rundt. Der kan man lære og finde alle de skjulte veje, og bare more sig og lade sig imponere. De første gange vil man få mange sjove oplevelser, jeg havde da selv en lille en. Jeg skulle selvfølgelig køre op på den højeste bjergtop jeg overhovedet kunne finde for at nyde udsigten, og se hvor langt man nu virkeligt kunne se.... Jeg forsøgte at slæbe mig op af de stejle skråninger, og det lykkedes da tilsidst også med med ekstremt meget besvær, og hvad mon der var der oppe udover bare en flot udsigt?... Selvfølgelig, en kronhjort der ligesom mig stod og skuede udover landskabet, og som ekstra bonus, 5 bjergbestigere der med det samme de så min bil skreg i kor "Ruuuuuuuuuun, he's a maniac" eller lignende... se det sku' da coool...

2-Player
Der er to gamemodes hvor man kan kan spille både 1 eller 2-player, Turf War og Joyride. Under hver punkt kan man spille en bane i hver af de tre landskaber. Og tro så på det eller ej.. Der er samme enorme synslængde, samme fantastiske grafik, men i løbene hvor en 8 biler er på skærmen samtidigt kan der altså forekomme lidt slowdown. I 2-player kan man blandt andet spille de der team dueller, almindeligt racer løb m.m. men der er dog ikke så mange at vælge imellem. Det er lidt ærgerligt, for det er drøn sjovt.

Spillet er som jeg har nævnt tidligere faktisk fejlfrit. Jeg er meget glad for alt der er der, men et lille hak i tuden skal Smuggler's Run have for dets ensformige missioner. Det er slet ikke nok varieret, de næsten 40 missioner er opbygget på stortset sammen måder, man sendes bare vidt forskellige steder rundt i landskabet. Men det er død hamrende sjovt og intenst, der er kæmpe udfordringer i dette spil, og faktisk er det ikke mindre variende end Driver, man får bare ikke de flotte animationer og en lang historie mellem hver mission...

Dette spil er super bare for alvor vildt godt. Enhver der bare har en lille "Tanner" i maven, og kan lide bilspil vil spille dette spil fra dagen de får det, til de har gennemført og deres fingre er helt hudløse.. Der er intet ved denne titel der stempler den som bare værende en "launch" titel. Den er super gennemført.

Smuggler's Run (EU)
5/6

Smuggler's Run   © Rockstar Games 2000   (PS2)    1/3 Smuggler's Run   © Rockstar Games 2000   (PS2)    2/3 Smuggler's Run   © Rockstar Games 2000   (PS2)    3/3