Rez

Nogle gange så dumper der et af de her underlige spil ind af brevsprækken. Et af de der spil der på en mystisk måde er tiltrækkende og virker spændende... men bare så vildt underligt at man aldrig ved, netop hvor man skal starte henne. Disse spil får tit anmeldere til at starte på samme vis, som undertegnede, nemlig med en undskyldning. For selvom jeg er gået igennem Rez... så føler jeg aldrig helt at det var Mig der styrede hele balladen, men nærmere at spillet styrede mig. Det var en underlig rejse ind i et råhypnol univers jeg aldrig har besøgt før. Èn ting er sikker: japanske spildesignere er dælme underlige.

Historien er kort og godt: ond virus angriber stor computer. Hop ind i computeren og udryd den. Sådan, ikke noget BS her, bare et lille set-up. Ganske godt. For Rez handler ikke om historie. Så hvis en eller anden gut ved tilfælde skulle have forvildet sig hjem med Rez under armen, og har forventet et adventure spil.. ja så har han tabt. Forventer man derimod stemning og coolness, så har man vundet - big time.

Rez er svær at beskrive, men gameplayet går i al sin enkelhed ud på, at man svømmer igennem et vitual reality univers, hvor man skal udrydde fjender. Dette gøres ved at holde X inde og køre markøren over fjenderne. Når man så har dem man vil dræbe på kornet slippes X og man affyrer sine skud. Simpelt ikke sandt? Man kan så stige i levels, hvor man udvikler sig fra kugle til tændstikmand til vibrerende kugle. Ind i mellem møder man så en end of the level boss, som skal ryddes. Udover det kan man unlocke ting og sager, man kan nyde senere. Plain'n'simple, ingen ting her.

Scoopet ved Rez er dog, at spillet handler om udtryk. Både visuelt og lydmæssigt. Når fjender bliver dræbt, så skaber det musik til musikken i spillet. Selve beatet bliver ofte mere fyldigt eller ændrer rytme. Dette sker samtidig med at de områder man bevæger sig i reagerer på musikken, hopper med kan man sige. Det er virkelig fedt, men kan ikke beskrives ordentligt med ord.

Grafikken er virkelig et kapitel for sig selv. Der er tale om simpel vektor grafik og vibrerende streger ala Vib Ribbon, men udseendet er unikt. Der skal ikke herske tvivl om at Sega har skabt et virkelig fedt grafisk udtryk. Selve designet er til topkarakter, da det hele bare fungerer og ser ganske cyber-agtigt ud. Det er virkelig en flot oplevelse. Alligevel er der problemer, for godt nok er designet fantastisk, men alligevel kan man
godt savne bare lidt mere visuel styrke i spillet. Eller sagt på en anden måde, lidt mere tingel tangel og vilde sager (kan det specificeres mere? Nej vel!). Visse af fjenderne er lidt FOR firkantede og ikke enormt pæne, de trækker ned, hvilket er synd. Jeg kan ikke forstå hvorfor de flotte milijøer man rejser igennem ikke hele tiden er befolket af flottere fjender, både designmæssigt og grafisk. Ellers er alt godt.

Lyden i Rez er noget for sig, især hvis man kan lide trance. Jeg er ikke specielt glad for musikgenren normalt, men her er det perfekt. Man bliver virkelig smidt i en trancelignende (duh!) tilstand og flyder derud af med spillet. Kun konen med en stegepande kan vække én ud af affæren. Musikken bygges godt op og ens skud passer godt ind i sammenhængen, de er meget meget sjældent offbeat, sker det dog... ja så ender det nu alligevel med at det lyder fedt.. på den måde offbeat ting kan lyde fedt på, if you know what im sayin? Musikken kan måske blive træg i længden, men spiller man spillet i små doser (som det skal spilles... jep Sega advarer mod at spille det for længe), er der virkelig ingen problemer. Thumbs up!

Holdbarheden er på én måde i top, på en anden måde i bund. I bund fordi Rez er meget meget let at gennemføre, og selvom man kan åbne ting og sager, er det alligevel ikke noget der trækker 10+ timer ud af spillet. Men hvis man kan lide spillet, så er der ingen tvivl om at man tit vil hive Rez ud af hylden, bare for at få en lille session til. Spillet er ganske afslappende og roligt. Lige et spil til Ilmers Corner (hvis manden kunne holde sig vågen til det), ok. måske lidt for blødt for ham, men i fatter nok hvor jeg vil hen.

Konklusion: Hvad siger man? Idéen er vildt god, grafisk og lydmæssigt rigtig rigtig pænt (man ejer vel jysk sans for underdrivelse?). Lidt for hurtigt gennemført... hmm.. måske for simpelt gameplay. Tjaaa, den er svær. Det sidste spillet skal straffes for, er dog at det ikke er for alle og enhver. Det er nærmere positivt at nogen tør gå den vej. Vi ligger vel på en 4 til 5 stykker. Efter længere tids overvejelse ender det dog på 4. Så kan I blive positivt overraskede, i stedet for at blive negativt trætte af urin! Jeg er selv rigtig glad for spillet, uden tvivl, men der er nu alligevel for lidt replay værdi i det alligevel.

Spillet er en klar "lej-lige-før-du-køber- for-at-tjekke-om-det-nu-er-dig". Nok sagt, nu skal jeg flade ud med Rez!

Rez (EU)
Jeg er selv rigtig glad for spillet, uden tvivl, men der er nu alligevel for lidt replay værdi i det alligevel.