The Simpsons: Road Rage

Da jeg anmeldte Simpsons Road Rage til PlayStation 2 for ca. 3 måneder siden, da var jeg en af de eneste anmeldere i landet, der gav spillet en karakter over middel. Jeg står dog fast på mit, da jeg mener, at spillet er simpelt og dog underholdende - i små doser. Efter at have spillet Homer i lang på PS2, så jeg frem til Xbox-udgaven, der måske kunne rette lidt op på nogle af de værste problemer med spillet - og til min store glæde, så er det præcis, hvad der er blevet gjort.

Get him, Smithers!

Forhistorien til spillet - hvis man kan kalde den det - går ud på, at den evigt onde mr. Burns har gjort brug af sin mulighed for at opkøbe offentlige selskaber og styre dem selv - lidt ligesom det vores nye regering pønser på. Desværre tænker mr. Burns kun på penge, og da benzin er dyrt, så kører Springfields nye busser på Plutonium, som jo hverken er godt for naturen eller byen.
Homer og andre indbyggere i Springfield vil ikke finde sig i denne behandling, så de begynder at køre taxa for at tjene penge nok til at kunne købe busserne tilbage.

Spillets gameplay er fuldstændigt magen til det, der var at finde i PlayStation 2 versionen. Det betyder, at du stadig skal vælge en figur, hvorefter du styrer denne rundt på en af spillets mange baner, hvor du samler folk op et sted, og smider dem af et andet. Det hele foregår på tid, så jo hurtigere du er, jo bedre. Denne del af spillet hedder Road Rage, og det er her, du låser op for nye figurer og baner, hvilket er drivkraften i hele spillet.

Mission Mode er knapt så sjovt som Road Rage, men det er stadig et fint alternativ, hvis man bliver træt af at samle utilfredse kunder op. I Mission Mode vælger man en figur, der hver især har en opgave, der skal løses. For Homer kan det f.eks. være at skulle snige sig tilbage til kraftværket uden at blive set af mr. Burns, og for Krusty kan det være at skulle vælte 15 vejskilte på tid. Alle missionerne er ganske sjove, men nogle af dem minder lidt for meget om hinanden.

Spillets styring føles bedre på Xbox - om det er Xbox-analog-stickets større vandring, der gør dette, eller om det er lavet sådan, det ved jeg ikke - faktum er dog, at det virker mere naturligt.
Som du nok kan forstå er spillets gameplay hverken særlig dybt eller udfordrende, hvilket gør Road Rage perfekt til en af de dage, hvor man lige skal slå 10 minutter ihjel.

Ligesom i f.eks. South Park Rally, så er grafikken i Road Rage holdt i samme stil som tegnefilmene. For udviklerne er det jo egentlig meget smart, da man så kan slække lidt på f.eks. kreeringen af smukke textures, da der ikke findes sådan nogen i tegnefilmene - og dermed heller ikke i spillet.
Ser man på spillet uden at tage tegnefilmene med i betragtning, så er grafikken unægtelig meget kedelig og grim. Tager man derimod sine Simpsons-briller på og kigger endnu en gang, så vil man se, at spillet faktisk rammer tv-seriens look rigtig godt.

Når man slipper let om textures og banedesign ved at købe rettighederne til Simpsons, så kan man i det mindste sørge for, at spillet kører med en acceptabel framerate. På PlayStation 2 kunne spillet hakke en smule indimellem, hvilket er utilgiveligt, når nu grafikken er så simpel. På Xbox kører spillet helt flydende, men det er nok Xboxens kraftigere hardware, der sørger for dette - det er tvivlsomt, at spillet er blevet optimeret på nogen måde.

Lydsiden er det absolut stærkeste ved Road Rage, da det er de rigtige personer bag tv-seriens stemmer, der også har lagt stemmer til alle de små udbrud, der er i spillet. Der er mange forskellige personer med hver sin stemme, og i starten griner man højlydt af de mest komiske sætninger. Desværre lærer man hurtigt sætningerne udenad, hvilket tager lidt af fornøjelsen. Sker det - så er det på tide at låse en ny figur op.
Musikken består af ret ynkelige afarter af Simpsons temaet.

Simpsons Road Rage er et ok spil, hvis man (Som undertegnede) godt kan lide simple spil, der ikke kræver den store indsats rent mentalt. Jeg holder stadig meget af PS2-udgaven efter 3 måneder, så jeg kan med god samvittighed sige, at holdbarheden er ganske god. Med Xbox-udgaven på markedet vil jeg nok gå over til denne, da styring, grafik og loadetider er mærkbart bedre.
Har du en Xbox, så er der vigtigere titler end Simpsons lige nu, og du skal kun købe dette spil, hvis du holder af hjernedødt gameplay, der sætter en ære i at være netop dette.
Måske kan PS2 udgaven fås til en billig penge, hvis du er heldig?

Simpsons, The: Road Rage (EU)