Raystorm

Det har længe været lidt småt med rigtige shoot'em ups til Playstation. Egentlig har der ikke været noget shoot'em up der rigtig har udnyttet maskinens kræfter. - Ikke før nu i hvert fald. "Raystorm" er ankommet, og det er simpelthen definationen af shoot'em up. For en gang skyld skal du ikke beskytte jorden mod fjender fra det ydre rum. Du skal dog beskytte jorden, men fra jordens egne kolonier der er gået i oprør, på grund af jordens strenge militærstyre. - Men hvem er egentlig interesseret i baggrundshistorien, så længe der er noget at skyde på. Og der er rigeligt at skyde på i "Raystorm" skulle jeg hilse at sige.

Man kan enten vælge at spille i Arcade mode eller Extra mode. Med arcade mode spiller man en version der er identisk med spillemaskinen, men med Extra mode er der langt endnu flere effekter ind, til ære for Playstation-ejerne.

Grafikken er mildt sagt fantastisk i "Raystorm". Playstation's kræfter bliver virkelig sat på en prøve her, men den klarer der uden de mindste problemer. Der bliver heller ikke sparet på effekterne når man møder de yderst ubehaglige "end-of-level bosses". Det er meget typisk japansk arcade-grafik, der bliver brugt i "Raystorm", men det er også en stil vi ikke er så vant til at se på Playstation. Man suser ubesværet gennem 3D landskaber og rumbaser, mens billedvinkelen ændre sig, og der er næsten ikke noget slowdown, selv når det går virkelig hektisk til. Musikken er en også en typisk japansk arcade-musik, og lydeffekterne er som man kan forvente. Japanerne har lidt svært ved at forny sig når det kommer til lyd-siden.
Jeg kan lige så godt sige det med det samme: "Raystorm" er IKKE for begyndere. Selv på det nemmeste niveau, sker der virkelig meget på skærmen, og det kan godt blive meget frustrerende når hele skærmen bliver fyldt med kugler. Til tider går det så hekstisk til at man ikke altid når at opfatte hvad der sker, så Raystorm er mest et spil for virkelige garvede shoot'em up fanatikere. Heldigvis har man mulighed for at indstille sværhedsgraden på hver enkelt bane, men selvom alle banerne står på det letteste niveau, er der rigeligt at se til.

Ligesom i det klassiske "Xevious" er der mulighed for at fange et mål på jorden, med et sigtekorn der følger en, og så bagefter affyre et missil for at udryde målet. Nu er der dog mulighed for at fange op til 16 mål på én gang, og derefter affyre en række missilier der udrydder alle målene på én gang. Det er meget frustrerende at bruge, og det kræve en del øvelse at mestre denne funktion ordenligt. "Raystorm" har også en 2-player funktion, og der er mulighed for at vælge mellem 2 forskellige rumskibe. Det ene for begyndere, og det andet for de mere øvede spillere.

Savner du et virkelig godt shoot'em up til Playstation, så er der kun ét spil der tæller; nemlig "Raystorm". Det er som flået ud af spillehallen, og sat på dit eget fjernsyn. "Raystorm" har alle de typiske elementer man normalt finder i et rigtigt shoot'em up, blandet godt sammen med fabelagtig grafik, og et skydehelvede, der nok skal få adrenalinet til at pumpe. Højt anbefalelsesværdigt til det rigtige skydeglade godtfolk.

Raystorm (EU)
5/6

Raystorm   © Working Designs 1997   (SS)    1/3 Raystorm   © Working Designs 1997   (SS)    2/3 Raystorm   © Working Designs 1997   (SS)    3/3