Ratchet & Clank

Alle platformsfans der er ved at være trætte af at gennemspille Klonoa 2 og især Jak & Daxter, bør ånde lettet op: Vi har en ny konge på banen. Spillet hedder Ratchet & Clank og lige fra navnet kan man se en lighed med J&D. Ratchet & Clank er da et anderledes spil, spillet hedder noget anderledes, og ens sidekick er en robot, men det er næsten også kun det. Nå ja, så er Ratchet & Clank måske et bedre spil end Jak & Daxter.

Som det så ofte er set i denne slags spil er historien egentlig ligegyldig, men for al ordens skyld skal den lige skitseres. Man er en underlig alien med lange øre ved navn Ratchet, som lever en rolig tilværelse indtil robotten Clank dumper ned i ens liv med en mission om at redde jorden, eller i hvert fald skaffe hjælpe til at redde jorden (til at starte med). Hvorfor skal verden reddes? Fordi nogle onde gutter har ødelagt deres egen verden og nu er igang med at stykke en ny planet sammen af andre planeter, og det er noget skidt.

Historien er en omgang pjat, på en sjov måde, der er krydret med alle de gamle tricks fra den store humor bog. Det fungerer meget godt, og man sidder med et smil på læben: Missionen fuldført.

Spillet minder meget om Jak & Daxter, man spiller på store baner og man kan ikke miste liv. Dør man, starter man blot forfra, fra nogle fikspunkter på banen. Det hele er prøvet før, så man er garanteret at det virker; man hopper rundt, løser små gåder, tæsker monstre og klapper i hænderne over den flotte grafik. Det eneste twist der faktisk er, er at man kan købe våben, ligefra granatkastere til maskinpistoler og andre underlige hjælpemidler. Der er mange og de er opfindsomme, og meget underholdende. Mange af dem er integreret i spillet, og man skal faktisk have dem for at gennemføre banerne, eller nå specielle hemmeligheder, som de specielle guldmøtrikker der er gemt rundt om på banerne. Når man slår fjenderne ihjel taber de møtrikker, dem samler man op, det er i hvert fald en god ide da man køber våben og andre sager for dem.

Banerne er delt op i planeter, som man rejser til i rumfly. Kort og godt er gameplayet ikke revolutionerende, men tilgengæld er det hele bare bundsolidt og underholdende. Der er rigtig mange baner, og de er alle flotte og udfordrende, gameplayet er flydende, og der er masser at udforske på de store baner. Ok det kan være svært at sigte
med ens våben, men det lærer man alligevel hurtigt så det er intet problem. Eneste punkt jeg kan skyde på, er at det faktisk næsten er Jak & Daxter i ny forklædning, men det er jo heller ikke sølle. Modsat Jak & Daxter kan man så godt nok styre sin lille sidekick, selvom det ikke er ofte man prøver det. Men det giver lidt variation og kvallitet til spillet at man kan styre den charmerende robot Clank rundt omkring, især fordi han er noget mere begrænset i sin bevægelser i forhold til Ratchet, hvilket udfordrer på en anden måde, og variation er godt i denne sammenhæng.

Grafisk er Ratchet & Clank et flot spil. Figurerne i spillet er flotte og bevæger sig fint, der er masser af detaljer og hopla i spillet. Bedst af alt er der plads til nogle store fjender og i nogle af de mere voldsomme action sekvenser er der fart på gameplayet. Banerne er meget store og man kan se det hele, stilen er gennemført tegneserie agtigt og passer fint, selvom man mååååske kan begynde at blive lidt træt af det samme udseende alle disse spil har. Det skal Ratchet & Clank ikke bøde for, for som jeg har sagt er det et flot spil der lugter langt væk af, at det er gennemproduceret og designet. Det er teknisk og visuelt imponerende!

Lyden er som man forventer den, overdrevne tegneseriestemmer, gakket musik og vilde lydeffekter. Hvad kan man sige her, som ikke er sagt før? Intet, men ok: det fungerer da og man bider sig ikke i knoerne af smerte og flovhed. Det er bare ret normalt. Omend Ratchets stemme er lidt kedelig og karakterløs.

Når sidste punktum skal placeres, så håber jeg at det er forstået at Ratchet & Clank er et rigtig fint spil, der helt sikkert vil glæde mange som gave under juletræet. Der er masser af action og underholdning i spillet, og det er ikke gennemført på en uge som Jak & Daxter let var, her er der masser at more sig med, men jeg tvivler på at mange vil vende tilbage til spillet når de endeligt bliver færdige. Spillet kan faktisk spilles af de lidt mindre (10 år og opefter) og af de helt store, der er noget for alle, at komme efter. Grafisk er det en flot præstation og lyden er kedeligt normal på den udgakkede tegneserie fjollede måde, så det grænser til det kedelige. Alt i alt (nu kommer det sidste punktum(snart)) er Ratchet & Clank et rigtig fedt spil, og en smule bedre end Jak & Daxter på næsten alle punkter, punktum.

Ratchet & Clank (EU)
5/6

Ratchet & Clank   © Sony 2002   (PS2)    1/6 Ratchet & Clank   © Sony 2002   (PS2)    2/6 Ratchet & Clank   © Sony 2002   (PS2)    3/6