Mobil 1 Rally Championship

Anmeldelse af racerspil nr. 634623 til Playstation...

Ja - vi må jo nok snart indrømme, at der skal noget til at imponere os når det gælder racerspil... - der er jo en ren overflod at ta' af - så der skal ikke mange grafikfejl til før vi hiver spillet ud af maskinen, og går videre til det næste. Vi har, som det så fint hedder på engelsk, "a very shot attentionspan".. - vi er zappergenerationen - WooHoo!!!

Men her gælder det Rally Championship - og uhA, hvor zappe-mentaliteten vældede op i mig da jeg spillede det.. - det tog min (i øvrigt meget tålmodige) redaktør ca. 30 sekunder at gi' mig spillet til anmeldelse - det tog mig herefter 20 minutter at få det fragtet hjem, 2 minutter at få tændt maskinen efter at ha' fået sko og overtøj af, 1 minut før spillet var loadet ind, 5 minutter at konstatere at det var noget bras - og herefter har det altså taget mig ca. 2 måneder at få brugt noget tid på at spille spillet, og få skrevet den smøre du nu sidder og læser...

For helt ærligt - der er altså ikke rigtig noget der appellerer til mig i det spil. - man giiiider simpelthen ikke at spille det.

Spillet er kort og godt kedeligt. Skal det typemæssigt sammenlignes med et andet rallyspil må det være Colin McRae Rally - som jeg selvfølgelig ikke kan sige var kedeligt uden at få ørerne i maskinen - men det bygger lidt på det samme.. - man kører på tid, og starter ikke sammen med andre biler. - man skal dog stadig overhale op til 4 biler inden ruten er gennemført. - og iih.. her kommer problemerne med begrebet "tid" altså igen.. - man kan køre i små 20 sekunder før man møder den første bil - og herefter tager det så bare LATTERLIGT lang tid at overhale bilen... - der er ikke rigtig plads nok, og rammer man den anden bil, tøffer den ligeså uanfægtet videre mens man selv sætter farten væsentligt ned, og man må så herefter op i fart igen, indhente bilen, bumpe ind i den igen, ryge tilbage igen osv. osv... - slet ikke noget for zappergenerationen! - nixen-bixen!
I det hele taget har man i Rally Championship slet ikke følelsen af at køre Rally.. det hele er for kunstigt... Grafikken er for såvidt ok, men hele fornemmelsen af at køre er simpelthen for pvc-agtig. Det samme med lyden - den er for monoton og kedelig..

Men det er nu stadig hovedsageligt gameplayet det kikser med. Ligesom ens modstandere ikke reagerer på at man kører ind i dem, sker der heller ikke noget hvis man selv bliver ramt. - og det er ret generelt for bilernes køreegenskaber, at de er for triste. - Selv er jeg normalt ret vild med rally-spil, fordi man her får lov til rigtig at skride ud og laver powerslides m.v. - men ikke her. - sætter man bilen lidt på tværs for at skride sidelæns gennem et sving, stopper den bare.. det vil den altså ikke være med til! Man kan godt vælte, men det hele er så udramatisk og søvnigt, at man har fornemmelsen af at køre i en bagt kartoffel med hjul!

Nå - Så er det spil vist også blevet trashet nok... hvis du ikke allerede har zappet forbi til den næste anmeldelse, vil jeg da skynde mig at konkludere, at spillet da ikke er sådan forfærdeligt dårligt - det er bare ikke spor godt. Skal jeg nævne en enkelt ting som var lidt positiv, må det være de rimeligt stejle bakker og dale, som man lejlighedsvis støder på. Der er ikke meget popup i spillet, så det ser faktisk ganske godt ud! - men det kan nu ikke redde spillet.

Så jeg vil nu med stor glæde hive cd'en ud af maskinen, og stille det allerbagerst i rækken af spil oppe på hylden!

Zap!

Mobil 1 Rally Championship (EU)