Midnight Run

Bare lige for at gøre opmærksom på hvilken vild sag vi har her, vil jeg lige remse op fra bagsiden af coveret:

Midnight run features eight levels og difficulty - (du har hele otte sværhedsgrader at vælge imellem, Konami går amok)

Multiple track choices - (du kan selv vælge mellem de mange baner = 3)

Auto or manual transmission - (Nej, det er løgn - din bil kan både køre med automatisk eller manual gear)

First or third person racing views - (2 synsvinkler, og det ene endda inde i bilen - stopper det dog aldrig)

Det er simpelthen til at lægge sig flad af grin over.... og virkeligt for at gøre opmærksom på at spillet er næsten 100% indholdsløst har Konami lagt en 10 siders manual (tyndeste i playstations historie?) - det inkluderer for/bagside, greeting osv osv. Hvordan man tænder sin playstation og bla bla. Så kan du selv regne ud hvor meget der er til forklaring af selve spillet.

Midnight Run er en gammel arcade klasikker fra Konami, jeg mener dog absolut ikke der er noget i dette spil som kan have gjort den til en klasikker. Nå, men spillet ser ikke ud til at have gennemgået nogle forandringer fra arcade til playstation versionen. Grafikken er gammeldags og hverken særlig detaljeret eller flot. Den glider dog ret godt, men har intet fancy.

Hvad går dette spil ud på? igen ligesom med Road Rage har Konami ikke oplyst det i manualen. I dette tilfælde tror jeg det er helt med god grund. Der er absolut ingen handling i dette spil, du har tre baner (easy, medium og hard), du kan vælge dem alle fra starten - og sådan er det. Du kører mod 3 andre biler, som det selvfølgelig gælder om at komme før i mål. Når du kommer i mål udmåles din kørsel i en hi-score, og det er hvad dette spil går ud på. Lav din egen bedste hi-score. Du får ikke en ny bil, en ny bane - men du får lov til at skrive dig selv på hi-score tavlen. Altså udfordringen i dette spil er bestemt lille.

*Om det er muligt at køre sig til extra baner ved jeg ikke, det er intet nævnt i manualen om det - og billedet har absolut ikke fanget mig nok til jeg gider at prøve.
På banerne er medkørende biler, lastbiler og motorcykler. De er selvfølgelig placeret udelukkende for at være ivejen for dig. Det er dog sjovt og fungerer godt. Din bil har nogle ret fede bevægelser når du støder ind i ting, den letter bagenden og fumler rundt på vejen - mens du selvfølgelig mister topfarten. Viewet inde i bilen er ret godt, du kan lige se din kølerhjelm - og når du kører ind i noget vises og mærkes det utroligt godt. Måske er det nok den bedste sammenstøds effekt jeg har oplevet. Svært at forklare, men den siger ikke bare bang når du rammer, din bil hopper og går et øjeblik i slinger - absolut positivt. Når du bremser sænker bilen sig foran, og modsat når accelererer. Bilen drejer også fedt, men der skal ikke bruges nogle teknikker, du drejer bare - enten lidt eller meget ;-) Spillet understøtter ikke dual analog pad, og det trækker bestemt enormt ned. Et bilspil skal køres med analog kontrol, og det er meget svært at vænne sig fra det.

Det kræver utroligt lidt øvelse at styre bilen, det er lige til at gå til - og måske lidt for nemt til den bilspils vante. Men ellers er det faktisk ren køre glæde, her mangler det ikke meget...

En lille lækker detalje er at man under kørselen kan skifte mellem manuel og automatisk gear, det har jeg kun set i et andet spil før - og så kan jeg ikke engang huske hvad det var for et. Men der er absolut intet at gå i detaljerne med på dette spil, det er utroligt simpelt - vælg, kør, og ked dig. Der er ingen replay funktioner og lyd effekterne er også få. Der kommer en kvinde stemme til tider som lige siger "nice move", "bah", "great" og den slags. Ellers fejler lyden ikke overdrevent, spiller man med baggrunds musik går det tilgengæld helt galt. Latterlig rock musik, som kun varer ca. 5-10 sekunder ad gangen. De starter hvergang du kører over mål og checke point, virkeligt en total pain. Ofte kommer den samme lille rock jingle 3-4 gange efter hianden - og så er man røget direkte i options for at dæmpe den effekt.

Midnight Run skal man holde sig fra, det er så spild af penge. Du får alt for lidt.

Midnight Run (EU)
2/6