Magix Music Maker

Med denne udgivelse får alle PS2-ejere nu mulighed for at kreere deres egen musik; en mulighed som pc-ejere efterhånden har haft i årevis (muligheden har dog også været til stede for PSX-ejere med udgivelsen Music 2000) Udgivelsen må betegnes som et program snarere end et spil, eftersom det primært handler om at skabe sin egen musik. I tilgift hertil tilbyder programmet muligheden for at lave tilhørende musikvideoer.

Nu skal man ikke tro at man bare lige kan flikke et potentielt MTV-hit sammen og blive berømt over night. Programmet skal først og fremmest opfattes som sjovt tidsfordriv. Udgiverne giver ofte kunderne det indtryk at musikprogrammer som dette anvendes af professionelle, hvilket selvfølgelig er omtrent lige så sandt som at postulere at månen er lavet af lysegrøn skimmelost. Dog er det et hammersjovt program at sidde og lege med, især hvis man har en lille amatørmusiker i sig. Undertegnede blev i hvert fald positivt overrasket over "spillet", måske også fordi det en gang i mellem er forfriskende med en helt anden type udgivelse end de mere gængse genrer.

Styringen/kontrollen i programmet er man nødt til at bruge et stykke tid på at lære sig, da det i begyndelsen virker lidt forvirrende og kompliceret. Grunden til dette er at man (sjovt nok) faktisk har forsøgt at gøre styringen så enkel som muligt, sagt på den måde at næsten alt, hvad man har brug for er kun et enkelt klik væk. Dette er i starten ret frustrerende, men efter et stykke tid virker det helt fint efter hensigten.

Programmet giver mulighed for at sammensætte mere end 3000 forskellige lyd- og videoklip på utallige måder. Først og fremmest kan man vælge mellem forskellige stilarter som rock, pop, techno osv. Indenfor disse stilarter kan man så vælge forskellige lydklip fra
enkelte instrumenter, som man derefter sammensætter til melodier og sange. Der er et godt og varieret udvalg af lydklip indenfor de enkelte instrumenter og stilarter, dog er nogle meget mere ørehængere end andre, hvorfor man har en tendens til at vælge favoritterne igen og igen. Dette kan ikke undgå at påvirke programmets holdbarhed, men så alvorligt er det heller ikke, da man ikke lige er færdig med programmet efter bare et par dage. De forskellige vokale lydklip er ikke noget at råbe hurra for. Her har man stort set sat en flok forkølede teenagere til at indsynge forskellige mærkelige lyde, af hvilke mange er så korte at de er begrænsede til udråb som ooh, aah og yeah baby.... Jeg foreslår derfor at man holder sig til at kreere primært instrumentale numre.

Videodelen i programmet er ret fed. Her kan man lave musikvideoer (næsten) ligesom de professionelle. Der er masser af fede klip at vælge imellem og det burde ikke være svært at finde noget som passer til de numre man nu har lavet. Dejlige damer, hurtige biler og psykedeliske animationer er nogle af de ingredienser du kan tilsætte som baggrund for numrene. Her kan selvfølgelig laves effekter af mange slags, ligesom du kan redigere i klippene ligeså tosset du vil.

Konklusionen er at dette er en relativ ny oplevelse for de fleste konsolejere, og Music Maker har potentiale til uendeligt mange timers positivt tidsfordriv. Som et professionelt værktøj til musikproduktion er det dog ikke meget bevendt, men jeg går heller ikke ud fra at det er hensigten med programmet. MAGIX Music Maker er om ikke andet, absolut et kig værd.

Eftersom Music Maker ikke er et spil i traditionel forstand, vil jeg nøjes med at give det en samlet karakter på 4. Heri indgår overvejelser omkring holdbarhed, lyd og grafik/videoklip.

Magix Music Maker (EU)
4/6