The Lost World: Jurassic Park (DreamWorks)

Meget få er vel gået glip af, at Spielberg har lavet en efterfølger til blockbusteren "Jurassic Park". Filmen "The Lost World: Jurassic Park" har haft DK-premiere, og Playstation-titlen med samme navn kom næsten samtidigt.

Lost World er udviklet af Dreamworks ( udgivet af Electronic Arts ), og der er deres første spil-titel nogensinde - dog er der flere på vej.

Man styrer én af fem forskellige figurer: Compy, Human Hunter, Raptor, T-Rex og Human Prey. Altså både mennesker og dinosaurer.

Lost World er et traditionelt platformspil, hvor man bevæger sig højre/venstre og op/ned, og hvor hovedopgaven er at komme til enden banen ( længst mod højre ) og så indsamle powerups undervejs så man får en lidt farligere dino ( menneske ). En sej detalje er, at man som dino kan spise af dræbte fjender for at genvinde tabt energi. Selvom det første glimt kan snyde, og man tror at der er stor grad af bevægelsesfrihed, er der altså tale om et helt traditionelt platform spil. Der bliver ofte brugt et lille grafisk trick, hvor man bevæger sig ud og ind af billedet, men det er stadigvæk højre/venstre-bevægelser.

Grafikken er mildest talt fantstisk! Dinosaurerne er meget flot animerede, og deres bevægelser er fantastisk detaljerede. Desværre er menneskene langt fra lige så gennemførte. Baggrundene er også meget detaljerede, hvilket også er med til forsøget på at skjule at det er et platformspil.

Lydsiden er også meget god. Baggrundsmusikken understøtter spillet rigtigt godt, og falder helt ind i filmens ånd. Ikke på noget tidspunkt irriterende.

MEN !!! Lost World er svært -- MEGET svært. Faktisk så forbandet svært, at man sidder med en underlig fornemmelse af, at spil-testerne ( hvis de overhovedet har været nogen ) må være af overjordisk støbning for at kunne sige god for dette spil. Styringen er først og fremmest så akavet, at det tager et godt stykke tid, før man føler sig
fortrolig med det. Dertil kommer små detaljer med selve præcisionen: Ofte oplever man, at dino´en kan stå i luften (!) hvis man går ud over kanten af en lille platform. Andre gange kan ens dino gå gennem solide vægge!!! Et specielt dumt tilfælde er hvor man har bevæget sig opad et stykke tid, og altså nu er så højt oppe, at man ikke vil overleve et fald. Hér føler man sig så sikker for det ses tydeligt, at trappe-formationen man befinder sig på ser "solid" ud -- men nej, nej! Man kan vade lige igennem en væg for derefter at falde ned i den sikre død.

Dino´en har også en røv-irriterende evne til at lige at tage et skridt for meget efter for eksempel et spring, og derved vade ud over kanten for en i forvejen alt for lille platform.

Sådan kunne jeg blive ved med åndsvage detaljer, som er med til at gøre Lost World til en ubrugelig titel -- faktisk tager vi lige én mere: Når man spiller Tyrannosaurus Rex, burde man jo mene at man er lidt af en BMF, men hér er det praktisk talt umuligt bare at gennemføre den første bane. Man bliver angrebet af en tilsyneladende uendelig strøm af Raptors, og det passer lige med at mens man tager livet af den første, er der to andre Raptor-buddies som angriber bagfra, og hér kan man ikke nå at vende sig: Nej, nej -- man skal selvfølgelig først tygge på, svinge med og til sidst kaste med hver eneste Raptor man fanger. Det ser meget godt ud, men det er ligesom ikke pointen, når man gerne bare vil videre.

The Lost World: Jurassic Park kunne være blevet en helt fantastisk titel, hvis det altså ikke bare for nogle helt ufattelige store fejl i gameplayet: Det er for svært, og man mister hurtigt modet. Så med mindre du er sadistisk nok til at foretrække spil, hvor GARANTERET skal bruge mindst 20 forsøg per level, og har Frustrerende-Spil-Er-Bare-sagen som mellemnavn, så er The Lost World: Jurassic Park IKKE en titel for dig. Brug med andre ord dine surt-tjente SU-kroner på noget andet.

-
GameOn 28/10-97
Lost World, The: Jurassic Park (DreamWorks) (EU)
2/6

The Lost World: Jurassic Park (DreamWorks)   © EA 1997   (SS)    1/3 The Lost World: Jurassic Park (DreamWorks)   © EA 1997   (SS)    2/3 The Lost World: Jurassic Park (DreamWorks)   © EA 1997   (SS)    3/3