X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Impact Racing


Impact Racing er et lidt ældre spil, men hvis man er til hæsblæsende fart og action er det ikke et spil, man skal springe over. Det er JVC der i samarbejde med FunCom har udgivet spillet.

Impact Racing er et 3D bil-skydespil, og kan bedst beskrives som en blanding af WipEout og Ridge/Rage Racer uden dog at være lige så gennemført glat og flydende som WipEout og heller ikke på samme grafikmæssige højde som Ridge/Rage Racer. Når det er sagt, skal det dog også siges, at det hverken prøver at være det ene eller det andet, men sig selv og det er lykkedes ganske godt. Man skal fra start vælge hvilken af de fem biler, der bliver stillet til rådighed, man vil køre i. Alle bilerne er næsten nøjagtige kopier af eksisterende biler, f.eks. er det Dodge Viper'en der pryder introbilledet. Herudover kan nævnes Porsche, Lamborghini og så nogle amerikanske biltyper som undertegnede ikke er helt bekendt med, men seje er de i hvert fald. Hver bil har naturligvis sine fordele og ulemper mht. fart, vejgreb, acceleration, panserstyrke og "nyttelast". Porschen er f.eks. den hurtigste med 280 km/h., men har til gengæld ikke nogen særlig panserstyrke og det kan godt være mindre sjovt i selve spillet, men mere om det senere. Udover valg af bil er der faktisk ikke flere overvejelser at gøre - det er bare med at komme af sted.

På første bane gælder det om at smadre/skyde 20 modkørere, for at kvalificere sig til bonusbanen. Dette skal gøres på 4 runder af ca. 50 sek. varighed, så man skal holde "trigger-knappen" godt inde, men hvis det lyder vildt er det ingenting. Allerede på 3. bane skal man smadre 48 biler for at komme i bonusbanen. Ved siden af hver forlygte er der placeret et stk. gatlingun, som hamrer "laserprojektilerne" af sted, men det går ikke bare at holde knappen inde konstant, da kanonen også skal have tid til at køle ned. Udover de to store maskinkanoner kan man også banke op i bagenden på de andre og lægge landminer. På
senere baner kan man bl.a. lægge en væg af flammer på vejen og skyde med missiler, men det kræver dog, at man har gennemført de bonusbaner (hvor man også kan få opgraderet sine gatlinguns) der er ind i mellem de rigtige baner - og tro mig når jeg siger det: Det kan godt være svært!!! En af tingene der f.eks. gør det svært er, at man kan komme til at ramme en "ting" på vejen så man kommer til at køre på hovedet med de skavanker der dertil følger. "Tingen" er en lille firkant som ligger på vejen og aktiveres hvis man kører ind i den. For det meste er disse firkanter dog gode at få da de også kan give ekstra panserstyrke, ekstra missiler, ekstra miner, ekstra energi, etc.. Jeg nævnte tidligere, at det godt kunne være en ulempe at vælge en bil med mindre panserstyrke. Det er nemlig ikke kun dig selv der får bedre våben hen ad vejen, men også modkørerne bliver bedre udrustet og de bliver også bedre til at bruge deres udstyr.

Der er i alt 12 baner inden man skal ned i den endelige tunnel-shoot-out. Selve udformningen af banerne varierer ikke ret meget fra hinanden og det er egentlig synd da baggrunden er ganske flot, og spænder lige fra sneklædte landskaber til space-baner. Bonusbanerne foregår alle i tunneller.

Det kan måske se lidt mærkeligt ud med den forholdsvis lave karakter når jeg startede med at nævne, at det ikke er et spil man skal lade gå sig forbi, men alt i alt kan det ikke få mere. Det afholder mig dog ikke fra at stå ved min mening om, at det skal prøves, men ting som de meget lidt varierende baner og den ikke SÅ imponerende grafik er ærgerlige. Der er dog også flere plussider - f.eks. den fede stemning under kørslen, hvor heftige ambient/techno-toner strømmer ud fra højtalerne og hvis man har sat lyden over stereoanlægget bliver det bare endnu vildere - lydefekterne er også rimelige. Derudover er der farten!!! Det er faktisk kun WipEout som kan hamle op med fartniveauet i dette spil og det er et kompliment af de store.

Impact Racing (EU)
Anmelders vurdering
4/6

Impact Racing   © Acclaim 1996   (SS)    1/6 Impact Racing   © Acclaim 1996   (SS)    2/6 Impact Racing   © Acclaim 1996   (SS)    3/6