Hogs Of War

Oink oink, der er grisebasser på skærmen.

Hogs of War, fede (men trimmede hehe) lyserøde grise der er trukket i soldateruniformer og klar til kamp. Med dette nye spil vil Infogrames have os til at elske grise, ligeså meget som de har set os elske lyserøde orme.

Til Hogs of War har man tyvstjålet Worms konceptet og udført det i 3D, desværre bare med ret ringe resultat. Spillet kan spilles fra 1-4 personer, og 1-player delen er ganske underholdende, selvom det selvfølgelig er i multi-player det rykker mest.

I 1-player udvælger man sit team, og bliver som det første ledt gennem en række træningsmissioner, hvor man får god føling med grisen ;-) og de fleste standard våben den er udstyret med. For hver mission man gennemfører får ens "grise team" mere erfaring, og de grise der klarer sig bedst i kampens hede opnår højere rang. Flere grise kommer til, og inden de 25 1-player missioner er ovre, har du en trop af top trænede elite soldat grise... er det ikke cool? øhm.. Disse grise kan desuden tages med i multi-player matches.

Gameplayet er som nævnt utrolig lig Worms spillene, med tur baserede runder. Hver gris har sit træk, og alt efter hvilken type bane man vælger, hører der et bestemt udvalg af våben med til. Forstærkninger dumper engang imellem ned fra himlen, ja - nøjagtigt ligesom i Worms.
Desværre er Hogs of War ganske enkelt et dårligt udviklet spil, og det ødelægger i længden et ellers udemærket gameplay. Affyringen af våbene er svær at blive klog på og upræcis. Det er svært at sigte, og der mangler flere spændene og nye våben man rent faktisk har lyst til at bruge. Grafikken holder kun ganske få meter. Frameraten er lav, og det er på trods af at leveldesignet er meget simpelt, udetaljeret og opbygget af store flader der blot bugter sig lidt hist og her og intet af selve landskaberne kan desuden destrueres.

Spillet er dog meget sjovt for en kort stund, men man bliver lynhurtig træt af at skyde med standard våbene, og træt af at der ingen fordel er ved at skyde med de mere avancerede. Det bliver til en omgang ping-pong gameplay mellem modstanderne, og taktik er ekstremt svært, da våbene er så ens og det er svært at søge dækning i omgivelserne. Udover det er spillet bare spækket med små problemer fra start til slut - det er ganske enkelt en flok amatører der har siddet bag puteren og kodet dette spil - og det er næsten også udelukkende deres skyld spillet ikke er blevet bedre.

Selve spil idéen fejler absolut intet, og der er en god omgang grise humor i spillet - men glem det..

Hogs Of War (EU)
3/6