X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Grand Theft Auto


DMI Design er endelig blevet færdig med konverteringen af Grand Theft Auto ( GTA ) til Playstation. Og her er tale om et fuldstændigt originalt koncept.

Som gangster render man rundt i en storby og opfylder forskellige beskidte jobs for sin boss. Alt lige fra smugling af narkotika til likvidering af fjender. Spillets eneste overordnede formål er at skrabe flere penge til sig selv.

Man kan vel bedst kalde GTA for et bilspil - byerne er heftigt befærdede, og nu kommer pointen så: Man skal stjæle sine transport midler: Mangler man et køretøj ( og det gør man konstant ) vader man ud og stopper en tilfældig forbikørende, trækker ham ud af bilen og sætter sig så bag rattet !!!!!! Og med over 35 forskellige køretøjer, hver med forskellige køreegensaber, er der timevis af underholdning bare med at jorde rundt og prøve biler man ikke har set før.

Det var den ene ting der gør GTA til een af de mest originale titler set til PSX´en i lang tid. Den anden er volden og tonen genrelt i spillet. Biltyveri, leje-mord og ildspåsættelse er ikke just ting, som Forældre-rådet sætter pris på, og det er nok også derfor at GTA´s morlaske værdier har skabt en masse omtale, især i USA. Det var helt sikkert tilsigtet ( "ingen omtale som dårlig omtale" ), og det er ganske underholdende.
Eksempelvis har jeg udviklet een eller anden ting med fodgængere - kors, hvor er de pisse-trælse at se på, og hvor føles det bare fedt når man fræser ind igennem en flok....

Undervejs kan man indsamle små power-ups i form af nogle få våben, ekstra liv eller tid osv, men hovedformålet med spillet er stadigvæk at fræse rundt, undgå Politiet og så samle cash ved at gennemføre missioner, stjæle ( og sælge ) biler og nedslagte uskyldige kondiløbere.

Det er vigtigt at understrege, at man i praksis har komplet bevægelses frihed. Gider man ikke den mission man er blevet tildelt, kan man bare daffe rundt og se hvad der sker. Man kan få sat en bombe i sin bil
og så parkere den midt i Politi-gården !!!!!! Eller man kan forsøge at finde nogle de mange "secrets" i form af biler der holder parkeret suspekt - når man sætter sig ind i dem, får man en mission... Eller endelig kan man jo bare undersøge om der nu også er så stor forskel på at køre en skolebus og en Superbike.

Grafikmæssigt er GTA langt fra noget der er værd at skrive hjem om - DMI har helt klart satset på Gameplay frem for øjeguf. Faktisk ku´ jeg godt forestille mig GTA køre på en 64´er ( Commodore, ikke engang Nintendo :)... Indrømet: GTA er faktisk GRIM!!!! Faktisk sidder man med en fornemmelse af, at holdet bag FF7 ku´ ha´ skrevet GTA i løbet af en eftermiddag.
Man ser alting lodret fra oven, og kameraet zoomer ud og ind alt efter hvor hurtigt man bevæger sig. Det fungerer meget godt, men alligevel ikke helt perfekt. Ofte er ens synsfelt meget begrænset, og det er et stort irritationsmoment.

Lyden er dog ikke så ringe - musikken skifter som man skifter nyt køretøj ( radioen er pudsigt nok tændt i samtlige biler ), og nogle af numrene er ganske fængende. Hugger man en Politi-vogn, kan man f.eks. høre Politiets interne kommunikation - dvs. forbrydelserne bliver anmeldt efterhånden som man begår dem !!!

Det ikke-liniære gameplay, volden og humoren gør Grand Theft Auto til et ret underholdende spil, og der er sikkert mange, som vil finde det alle pengene værd ( mig selv inklusive ), men det er desværre ikke potentiale i det til en regulær klassiker på trods af det ultraoriginale gameplay. Grafikken er simpelthen så pinagtig ringe, at jeg fattes ord. Og hvorfor DMI samtidigt har udeladt en masse oplagte detaljer, forbigår min forstand. Eksempelvis kan man ikke spille link-up, men PC-udgaven indholder sørme netværks-spil. Det kan umuligt være fordi "GTA i forvejen var en grafikmæssig kraftpræstation", at de har valgt ikke at tilføje denne option.

Om igen, DMI: GTA2 kan næsten ikke undgå at blive en succes..

-
GameOn 10/01-98
Grand Theft Auto (EU)
Anmelders vurdering
5/6

Grand Theft Auto   © Take-Two Interactive 1997   (PC)    1/2 Grand Theft Auto   © Take-Two Interactive 1997   (PC)    2/2