Gradius III / Gradius IV

Konami er klar med Gradius III og IV på dagen ved PS2's udgivelse. Gradius spillene står for nogle som klassiske, som enkelte måske kan mindes at have spenderet mange kroner på, i den der snuskede grillbar du ved. Gradius III udkom omkring 1989 i arcade hallerne og her i 1999 kunne japanske arcade haller glæde sine gamle kunder med en ny udgave, Gradius IV. Gradius IV en stortset en såkaldt remake, altså en ny udgave af det klassiske spil hvor man bevarer stortset alle elementer, så spillet både føles og spiller lig med den gamle - men istedet er det nu øjets tid til at blive forkælet.

Gradius er et rigtig "old school" shoot'em up, hvor man har kontrollen over et lille fartøj M.A.X (Modulated Artillery Exalter) der med en konstant hastighed presses længere og længere ind (til højre) på skærmen og møder fjende efter fjende. Det gælder om at være uhyggelig hurtig, have uhyggeligt godt overblik og ikke mindst have en utrolig stærk finger på fireknappen. For hver serie/stime af fjender man skyder, belønnes man med en lille token, som kan indløses til forbedringer på flyet. Det f.eks. mere hastighed, stærkere skud, missiler, bagud skud m.m. Ved hver opstart vælger man blandt 6 forskellige fly, der hver har sine styrker, svagheder og forskellige evner. For hvert fly er opgraderingsmulighederne også forskellige. Der er godt 10 baner i både Gradius III og IV, med hver en kæmpe og smart boss i enden. På hver bane er det dog ikke usædvanligt at bøde en 6-7 sub-bosses, som der også er gjort utroligt meget ud af. Det er meget meget sjældent man får fred, og hver eneste boss er en ekstrem udfordring.

Gradius er uhyggeligt nemt at blive fænget af, på trods af sin lidt ringe grafik jeg kommer ind på senere. Det er hamrende svært, men alligevel godt nok afbalanceret til det er et shoot'em up af den bedre type. Men Gradius er desværre et af de allersværeste spil af denne type jeg har stiftet bekendtskab med. Det er ganske uhyggeligt, og spil som R-Type og R-Type Delta syntes pludseligt som værende en smal sag - selvom de også er svære. Men Gradius løber altså med medaljen, det er absolut
kun for de ekstremt hardcore shoot'em up fans. Konstant er man i jagten på at opgradere sit fly, for derefter at miste det hele igen når man dør - for derefter at starte ved det mest umulige checkpoint, nu kun udstyret med en kartoffel pistol og fart som en trehjulet cykel. I Gradius er fartøjet nemlig altid ekstremt langsomt til at starte med, og derfor skal de to første tokens altid bruges til at opgradere farten. Kan man lide det eller ej? tjaa jeg hader det efterhånden over alt på jorden.. (jeg har det hårdt). Spillet er ganske svært, ganske umuligt, ganske enkelt ikke for almindelige mennesker. ;-). Der findes dog en lang række snydekoder til konstant at holde sig opgraderet med de gode våben, og herefter glider spillet bestemt noget nemmere, men det er ikke helt rigtigt vel?

Der er også noget andet der ikke er helt rigtigt, for Gradius III og IV må være et af de største eksempler på et firma der bare er ude for at rippe brugeren for penge, og bare være med her fra start? Spillene her er langt fra værdige til at befinde sig i PS2's lineup, og begge spil kunne nemt være afviklet på en almindelig PlayStation. Havde man udgivet den hertil, havde både PlayStation og PlayStation2 ejere kunne få fornøjelsen af disse titler, men istedet skal en nybagt PS2 ejer blive stærkt skuffet. Nok køber man ikke sådan en spilpakke her uden at vide hvad det er man køber, det bør man i hvertfald ikke - men det mindste man forventer er da at den nye Gradius IV kan vise lidt af hvad det er for noget kraftigt hardware man har i PS2. Konami kunne godt have ventet et år eller to med denne udgivelse, det er helt sikkert.. For hvad en i helv..... skal vi med nostalgi til at starte med, vi vil da have grafik og lyd der sparker alt andet væk vi tidligere har set. Næh, det eneste man får lyst til at sparke lidt til, er faktisk spillene - for tro det eller ej. De er direkte konverteringer, så direkte at det rent faktisk er muligt at spore slowdown mens man spiller. Slowdown på PS2, med grafik i den kvalitet? NO WAY!

Hvis du har trang til at sidde og gufle med sådanne gamle spil, så købte du sikkert ikke en PS2.

Gradius III / Gradius IV (EU)
2/6