Freekstyle

EA Sports bliver tilsyneladende bare VED med at spytte titler ud som skidt fra en spædekalv. Seneste skud på stammen er Freekstyle, som kort fortalt kan beskrives som "SSX på motocross-maskiner". Glem alt om tyngdelov og realisme, og gør dig klar til en gang sofa-underholdning for dovne adrenalin-junkies.

Slægtsskabet med SSX er tydeligt, på mange måder virker Freekstyle blot som en variation af denne klassikker, hvor man bruger motocrossmaskiner frem for snowboards. Det gælder om at komme først (!), og dine 5 modstandere vil naturligvis ikke lade dig slippe af med sejren uden kamp til stregen. Undervejs kan man fylde sit "boost-meter" ved at lave tricks, som man så kan bruge til at få ekstra fart på maskinen i kortere perioder.

Man kan lave tricks mens man er i luften ved at trykke på en eller flere af skulderknapperne, hvorefter føreren kaster sig rundt i de mest sindsyge stunts. Animatorerne har været rigtig kreative, og de fleste af tricks'ne er hylemorsomme, og bestemt ikke noget du kommer til at opleve på EuroSport.

Har man højde nok på hoppet, kan man forsøge at klare flere tricks i samme omgang, men man skal være færdig og tilbage i sæddet på cyklen inden landingen. Ellers styrter man og får ingen point eller boost.

Hvis man holder sig på cyklen og lader være med at styrte for meget, bliver et specielt "Freek-o-meter" stille fyldt og når det sker, kan man lave det helt specielle "Super Sick Trick": DET er morsomt, pludselig får man ild i røven, motorcyklen booster helt vildt op, alting bliver sløret omkring én, og nu har man så ganske kort tid til at lave flere tricks for at blive i denne kanon-hurtige "Freekoutzone".

De 14 baner er enormt lange, fyldt med kæmpemæssige hop så man får masser af gode chancer for at lave tricks, fantasifulde, ret detaljerede og herligt fri for popups. En sjælden gang imellem kan man vælge en alternativ rute, og der er også hemmelige smutveje gemt rundt omkring.
Desværre viser det sig ofte, at der er en bestemt rute som er langt kortere og ikke særligt meget sværere end de andre, så når man har fundet den bedste måde at komme banen rundt på, er der ikke særligt mange udfordringer i at komme først. Den korte vej er endda som regel markeret med røde pile!

Der er 4 forskellige gamemodes:

- Circuit, traditionel turnering. Tre runder, hver bestående af tre omgange på banen. Gennemfør, og du får adgang til en ny bane.

- Single race, vælg en bane og kør!

- Freestyle, her gælder det ikke om at komme først, men om at få den højeste score.

- Freeride, ingen modstandere, intet ur der tikker, bare dig, din crosser og banen.

Smid en joypad mere i din PS2, og Freekstyle har lidt ekstra at byde på hvis du har en buddy at spille med, for Single race og Freestyle kan spilles som two-player.

I Single-race, kan man vælge enten blot at køre om kap (Head to Head), eller en speciel Countdown, hvor hver spiller starter med en bunke point. Som tiden går falder ens score konstant, og når den når nul er man færdig. Så det gælder altså om at lave så mange vilde tricks som muligt for at holde sig i live. Ret fedt og intenst.

Freestyle har også Head to Head, hvor man bare skal få den højeste score, og ikke nødvendigvis komme først. Derudover kan man spille Tag, hvor man fræser rundt i en stor arena og skal ramme nogen kasser. Pointen er så, at man kan stjæle de kasser modstanderen har ramt tidligere, og vinderen er den som har flest kasser når tiden er gået.

King of Pane er den tredie twoplayer gamemode under Freestyle, og den minder meget om Tag, hér er det bare glasplader man skal køre igennem. En pudsig detalje er, at man stadigvæk kan snuppe hinandens glasplader - også selvom de er blevet knust når man rammer dem første gang. King of Pane er med andre ord næsten identisk med Tag.
Hvis alt det ovenstående lyder bekendt, så er det ikke dig der har deja vu: Freekstyle tilfører absolut intet nyt til genren, og placerer sig dermed solidt UNDER alle de andre extreme sports spil. Faktisk har jeg lidt svært ved at finde features som man ikke har set i eksempelvis SSX. Det kan så være både godt og skidt, men selv fans af genren vil finde Freekstyle for tynd i længden.

Det er begrænset hvor mange tricks der er i alt: Som sagt er det kun er skulderknapperne der kan bruges til at lave tricks, og det giver bare ikke kombinationer nok, især når rækkefølgen man trykker dem i er ligegyldig. De har forsøgt at rette lidt op på det ved at lave "tweaks" på alle tricks ved at taste firkant, men selv denne fordobling er bare ikke nok. Og det er bare sørgeligt, at de forskellige førere man kan vælge imellem ikke har personlige varianter af tricks'ne. Alle kan de samme tricks på den samme måde. Så når man har gennemført med en figur, er der ikke meget grund til at gentage succesen med en anden.

I stedet kan man lave kombinationer af tricks, men det kræver "bare" ekstrem højde på et hop frem for hukommelse eller hurtige fingre på tasterne (sidstnævnte er dog også en fordel:).

Et sted hvor Freekstyle dog bestemt intet fejler, er i holdbarheden. Hvis du kan se igennem med de begrænsede trick-muligheder, de nådesløst gentagne kommentarer fra modstandere og den evigt irriterende kommentator, så er der MANGE ugers spil i Freekstyle. Banerne er nemlig ekstremt lange, til sidst tager det over 10 minutter at gennemføre de obligatoriske tre omgange. Det kan du så gange op med faktor 3: To kvalificerings løb hvor du skal være mellem de tre bedste, plus en finale hvor du skal blive nr. 1. Alt det skal du igennem for at åbne for den næste bane og for at låse op for alle kørerne. Det er enormt hårdt arbejde og frustrerende at blive knaldet på målstregen når man for 17 gang har brugt de 10 minutter på at komme så langt.

Det er iøvrigt rimeligt komisk, at man skal køre tre omgange, for rent placeringsmæssigt har det ikke noget at sige. Alle modstanderne venter pænt på dig, så hvis du styrter 5 gange i træk det samme sted, og så derefter kører pænt igen, indhenter du snart de andre igen. Hurtigt bliver ens spillestil ensrettet til noget hvor man bruger de to første omgange til at lave ballade og prøve at lave tricks, for så endelig at tage sig sammen den sidste omgang hvor det er nødvendigt at tænke lidt på sin placering. Indrømmet, Freekstyle har aldrig været tænkt som et særligt realistisk spil, men modstandernes venlighed og tålmodighed er næsten ødelæggende for gameplayet.

Grafikmæssigt leverer Freekstyle varen upåklageligt, dog uden nogensinde at blive en blære-titel. Man har en rigtig god fornemmelse for fart og højderne.

Introen og cutscenes er lavet med spillets egen engine, og det er ligeså "krumme-tæer" som den slags tilsyneladende SKAL være i extreme sports-spil. "Shouldn't you be at home, cooking dinner?" spørger en mandlig modstander vor kvindelige "heltinde". Hendes svar "Shouldn't you be at home, scratching your butt?" satte ham virkeligt meget på plads og hans dybt rystede reaktion var ikke til at tage fejl af. Jeg overvejede mest og jeg havde lyst til at slukke min Playstation og gå ud og kaste op. Hvis det er den bedste dialog de kan finde på, hvorfor lader de så ikke bare helt være?

Desværre lider Freekstyle under en masse ting som bare gør det uinteressant at spille, tricks'ne er alt for hurtigt lært, og derefter er det bare hundesvært at komme videre igennem banerne, selv for hardcore gamers. Multiplayerdelen trækker lidt op, men slet ikke nok til at gøre Freekstyle til det spil det BURDE ha' været. Det føles lidt som et stykke venstrehånds fra EA's side, de har helt klart brug for lidt nytænkning i idéfabrikken nu.

-
GameOn 22/08-02
Freekstyle (EU)