Felony 11-79

En genre af spil som virkeligt er velrepresenteret (nogle vil nok sige for velrepresenteret) på PlayStation markedet, er bilspil og der går sjældent en måned hvor der ikke kommer mindst et par nye af slagsen på markedet, så spillefirmaerne har hård konkurrence og må derfor enten udkonkurrere de eksisterende titler på den samme (udslidte ?) formel eller komme op med en ny variant. Climax har valgt det sidste, i Felony 11-79 skal man ikke, som i de fleste andre bilspil, komme fra punkt a til b før dine modstandere, men skal i stedet fuldføre en mission i en frit tilængelig storby indenfor en fastlagt tid. Dvs, at der er lagt mere vægt på kørefrihed, hazarderet kørsel (11-79 er koden i det amerikanske politi for en flugtbillist) og udforskning af banerne istedet for bare fart og vilde overhalinger på en enkelt vejstrækning. Men lykkedes det så for Felony 11-79 at mestre denne lidt sjældne variant af bilspil eller falder det hele på gulvet i forsøget, læs du bare videre.

Du er en kriminel gut uden respekt for lov og orden der er blevet hyret af en Mr. Brookmond til at finde tre nøgler som kan bruges til at åbne en kiste der indeholder ufattelige rigdomme, nøglerne er: en jade statue, et par guld vinger og en sølv stav. Dette lyder sku' næsten som plottet til en ny Indian Jones film eller Tomb Raider 3, men det dækker bare over at du skal findes disse tre nøgler som er spredt over hver deres bane (ja - der er kun tre baner) ved at drøne rundt med en bil. Hver bane er består af et rimelig stort byområde som er fuld af trafik, fodgængere, bygninger og spændene ting og sager som man kan ramle ind i og smadre. Selv om banerne frit kan udforskes og spillet kraftigt lægger op til dette, er der dog når alt kommer til alt nødvendigt at følge en rimelig fast kurs (og hastighed) for at komme igennem til mål til

tiden og derved fuldføre missionerne, derved har man ikke så stor mulighed for at udforske banerne når man samtidigt vil fuldføre missionen. Udforskningen af banerne bliver derimod først aktuel når man er kommet igennem de tre baner, hvilket dog ikke skulle tage mere end en par timer, og man herefter vil finde de mange skjulte køretøjer som kan "låses" op ved at gennemføre banerne under en bestemt tid, tjene en vis antal dollars, eller bare opfylde specielle krav. Når man starter spillet kan man kun vælge imellem 4 køretøjer (heriblandt en Mini og en scooter) men der er ca. 20 ekstra som man kan gøre sig fortjent til, og herefter selv køre rundt i.

Når man kører rundt i byerne er der stor frihed og man kan køre næsten hvorsomhelst: på fortovet efter paniske fodgængere, igennem butikscentre og andre bygninger, i kanaler, gennem afspæringer, gennem fortovscafÈr, osv. Friheden er langt spillets stærkeste side og en god ting er at man frit kan udforske byerne selv efter tiden er udløbet og man praktisk talt har fejlet missionen.
Der er få fejl at sætte fingeren på ved selve gameplayet, f.eks. så er det meget tåbeligt at kammeraet skifter til ekstern når man kører ind i noget der gver damage på bilen, hvilket gør det temmeligt svært af styre bilen hvis man er kommet ind i et område med mange forhindringer. Et andet problem er forgængerene som man tilsyneladende ikke kan ramme, når man lige tror at man er ved at torpedere dem, hopper de bare til side med et tåbelig skrig.Dette er ikke bare irreterendene men det er også dårligt lavet, animationerne på fodgængerne ligner mest noget fra et gammelt Commodore 64 spil. Det havde været lange sjovere hvis de kunne køres ned med en blodig splatter effekt til følge, måske i 2'eren ? Spillet er sådan set rimeligt sjovt og fuld af action så længe det varer, men de tre baner er for nemme og man kommer igennem dem alt for hurtigt, der er som en spand kold vand i ansigtet når man først er kommet i gang - stor nedtur. Udviklerne burde have lavet mindst det dobbelte antal baner i stedet for de skrabede tre.

Grafikken i Felony 11-79 er over middel - banerne er fuld af detalier og hastigheden er også rimelig, der er dog et par polygonfejl her og der, som man så ofte ser i PlayStation spil, og en gang imellem er der en del popup grafik specielt i horisonten men ikke noget der spolerer helhedsindtrykket. Bilerne tager også skade ved kollideringer og dette kan man se på bilerne i form af buler og smadrede ruder, helt fint. Udover dette er der også en del gode røg- og ild-effekter. Grafikken er bare i orden men dog ikke noget der sætter nye standarder.

Lydeffekterne er desværre af dårlig kvalitet og uden variation, specielt fodgængerenes skrig bliver meget hurtigt trivielt at høre på - lydeffekterne kunne godt have trængt til enkærlig hånd. Derimod er musikken helt fin - ok, intet evolutionerende men et rock soundtrack, lidt ala. Twisted Metal og Jet Moto (Jet Rider), som falder godt ind i spillets atmosfære.

Som tidligere nævnt er spillet alt for kort og den eneste grund til at spille det på længere sigt (dvs. mere end blot et par timer), er for at låse de ekstra køretøjer op, ellers man kan også bruge et par timer på at smadre så meget som muligt og derved forbedre sin high-score, men heller ikke dette holder i længden.

Felony 11-79 er et rimeligt sjove spil med et par gode ideer som virker som er et frisk pust i bilspil genren, spillet er bare for kort hvilket er synd da det ellers kunne have været et hit. Jeg håber at Climax overvejer at lave en fortsættelse og får forbedret spillets svage punkter så som flere baner, multiplayer mode, blodige effekter og forbedrede animationer. Det kan ikke anbefales at købe Felony 11-79 uden først at checke det grundigt ud hos din lokale forhandler, spillet er mere velegnet til at leje hvis du har muligheden for det.

Felony 11-79 (EU)
4/6