X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Die Hard Trilogy 2: Viva Las Vegas


Aaah.... Die Hard! - Bruce Willis i sin svedigste, ulækreste, mest beskidte undertrøje. Ikke noget med fimset psykologi eller små søde, forældreløse børn der har brug for en blød mand til at tage sig af dem. Næh - her er der dømt John McClane med begge hænder på pistolen og 4.000.000 skud i magasinet!

Men lad os tage historien fra begyndelsen:

Det skete i de dage (i 1988, for at være præcis), at et firma kaldet Fox lavede en film. Denne film skulle vise sig at gå hen og blive et af firsernes allerstørste actionhits, Die Hard

Se - en sådan succes kan man jo ikke bare lade gå upåagtet hen, så i 1990 kom Die Hard 2 - Die Harder
, og i 1995 Die Hard 3 - Die with a Vengance

Og SÅ skulle man ellers også mene at den idé var malket. But nooo... Det spirende computermarked stod også for skud. Man forsøgte sig med spil både til C64'eren og til Amigaen, men det var svært sådan lige at få overført stemningen i filmene til 830 kb's floppydisks. Så man ventede, og man ventede - og pludselig var den her: PlayStation!... og Fox kastede sig ud i det med liv og sjæl. Die Hard Trilogien var lige omtrent det bedste køb en Playstation-ejer kunne foretage sig på daværende tidspunkt.

Die Hard Trilogien var nemlig ikke kun ét, men hele tre spil på samme cd - og vel at mærke til samme pris som alle andre "enkelte" spil.

.. og spillene var bare go'e! - I det første, baseret på den første film, løb man som John McClane rundt i Nakatomi-bygningen og skød terrorister i hobetal. Ikke et særligt revolutionerende gameplay, men det var rigtig godt lavet, og med Bruce Willis' "Yipee-kay-ay" (jeg ved ikke hvordan det skal staves - jeg kunne underligt nok ikke finde det i dansk retskrivningsordbog) og lignende tilråb som var med til at give en god lydkulisse, havde man et rigtig godt spil. Ikke et der var blevet en bestseller i sig selv, men som bestemt godt kunne leve op til standarden for den tid.

Det var dog for de fleste det mindst interessante af de 3 spil. Det andet spil bød nemlig på lyspistols-action i allerfineste stil. - Enormt flot grafik og enormt lange baner gør at man stadig i dag kan tage det frem og gå i Willis-mode et par timer. Det var jo før GunCon, så det var så som så med præcisionen, men faktisk betød det ikke en dyt for gameplayet. For at være sikker på at ramme skød man nemlig 3-4 skud i stedet for det ene man måske ville ha' brugt i et GunCon-spil, men sådan skulle det jo være. - Hvis man ser filmen vil man opdage at McClane ikke er den store skarpskytte, men at han rundhåndet uddeler kugler til div. terrorister og en hel del uskyldigt inventar - og lige præcis sådan er det også i spillet... fuld fart på, og masser af huller i vægge og terrorister.. skønt!
I det sidste spil kører man ligesom i filmen rundt i byen efter bomber.. Da det var et af de første spil hvor man fik lov til at ræse rundt i en "rigtig" by, vakte dette spil også stor opsigt. Det var også utroligt godt lavet. - Byen var meget stor og meget varieret i udseende, og manglede man stress i hverdagen kunne man hente det i rigelige mængder i dette spil. Det var enormt frustrerende når man var kommet rigtig langt, og en bombe så alligevel eksploderede 2 meter fra en - men alligevel måtte man så lige ha' et spil mere - og så et mere...

Alt i alt var der virkelig dømt kvalitet i Die Hard Trilogien, og derfor har 2'eren også været ventet med længsel!

Og nu er den har så - og hvordan ser den så ud?

Jo - nu har jeg jo brugt ret meget tid på at beskrive etteren - men det har jeg gjort simpelthen fordi to'eren ligner den til forveksling. De 3 spil er i bund og grund de samme - man løber, man skyder og man kører. - Der er ikke sket det store. Men hvad der for 3 år siden var banebrydende for hvad man ku' få en Playstation til, er i dag temmelig slidt og kedeligt.

Ikke at misforstå: spillene er da stadig gode - men er de blevet bedre? - jeg syntes det ikke... - Det hele glider meget flot, men der er kommet lidt mere "licens-spil" over dem end der var med de første, ment på den måde at man mere har en fornemmelse af at man her har at gøre med et spil der skulle laves for at skrabe nogle nemme penge ind.

Skydespillet er stadig et skydespil.. pudsigt nok virker det som om at sigtet på pistolen er blevet endnu mere upræcist et det var i det gamle spil - men det er da stadig vældig skægt - hvis altså ens pegefinger kan holde til det!

Bilspillet er ikke blevet bedre - det er blevet lidt flottere på nogle områder, men til gengæld er bilens køreegenskaber uhørt kunstige og svære at have med at gøre. Det bliver man hurtigt frustreret over i en sådan grad at større og flottere baner ikke kan kompensere for det.

Den første del af spillet, som var den kedeligste i det første spil, er til gengæld gået hen og er blevet det mest interessante i det nye. Der er sådan en liiiille smule Syphon Filter over det, men det er nok mere retfærdigt at sammenligne det med The Fifth Element. Der er lidt problemer med udsynet og kontrollen, men ellers er det et spændende spil med en god atmosfære.

Så jo... Die Hard Trilogien var et rigtig godt køb - og også i dag er der da fornuft i at købe 3 spil for et spils pris - men er det et nyt spil? - Ikke rigtig. Der er sat en ny historie på spillet (noget med et fængselsoprør, men pyt med det) men ellers er det det samme.

Køb det evt. til en der lige har fået Playstation. Der er mange timers varieret underholdning i det, og spillene er for såvidt gode nok - de har bare ikke rigtig fulgt med tiden, og for os psx-veteraner lugter det lidt af genbrug og venstrehåndsarbejde.

Die Hard Trilogy 2: Viva Las Vegas (EU)
Anmelders vurdering
3/6