Die Hard Trilogy

Enhver der har set bare en af de tre Die Hard film ved, at der er action fra start til slut. Nu har producenterne så udgivet et spil bygget over de tre film, hvor man henholdsvis skal redde uskyldige i "Nakatomi"-højhuset fra "Die Hard", skyde terrorister med mus, lightgun eller joypad (det sidste frarådes) i "Die Hard - Die Harder" og uskadeliggøre bomber i New York i "Die Hard with a Vengance". Alle tre spil ligger på bare én CD, og det må siges at være godt programmeret fra Probe (som er blevet hyret af FOX interactive til opgaven), da der også ligger over 20 musiknumre.

For at begynde med begyndelsen, dvs. "Die Hard" (1), skal man som sagt redde alle de uskyldige mennesker som de onde tyskere holder som gidsler. Kun udstyret med en pistol og et politiskilt fra et andet politidistrikt, skal man styre McClane igennem 17 etager. Man kan dog finde forskellige kasser rundt omkring på etagerne, som kan indeholde større våben såsom pumpguns, maskingeværer, håndgranater og pucker!!! Disse kasser kan dog også indeholde førstehjælpskasser som meget nemt kan blive nødvendige da man ikke har så meget helbred at give af, og terroristerne ikke er bange for at bruge alt deres ammunition på at nedlægge dig. Spillet foregår ligesom "Tomb Raider" og "MDK" i 3. person, og man kan både lave rullefald, hoppe og strafe fra side til side. Alt i alt er det et ganske underholdende spil, som måske ikke ville holde, hvis det var blevet udgivet på en CD for sig selv, men som passer fint ind i denne "3-dobbelte" CD. På plus-siden kan nævnes, at grafikken kører virkelig flydende, diverse rum på etagerne er flotte og der er gjort en del ud af detaljerne. Et andet plus er musikken, som er meget stemningsfuld. På minus-siden kan også nævnes grafikken, da McClane og de øvrige personer er meget kantede og stive i deres bevægelser - langt fra den flydende grafik man f.eks. ser i "MDK" - og det gør det lidt trist at se på. En samlet vurdering af 1. del af denne trilogi ville få 4 ud af 6 stjerner.

Når der snakkes om spil til lightguns til PSX'en er "Die Hard Trilogy" ikke til at komme udenom. "Die Hard - Die Harder" er simpelthen et rigtigt godt spil. Denne gang går det ud på at redde McClanes kone fra at styrte ned med sit fly. Som i filmen starter det uden for lufthavnen "Dulles Airport", men pludselig kommer der en taxa rundt om hjørnet i stor fart og med hvinende dæk, og ud kommer to
terrorister som straks begynder at skyde efter digS helvede er løs!!! Efter en eksplosion i lufthavnsterminalen er McClane jo "nødt" til at undersøge sagen, og man skal nu uskadeliggøre terrorister i noget der minder om en uendelig strøm. Ligesom i "Die Hard" (1) kan man finde forskellige kasser som kan indeholde bedre våben end den ene pistol man fra starten er udstyret med. Som eksempler kan MP5'eren nævnes: Et kraftigt maskingevær som nærmest sprøjter projektilerne ud. I meget pressede situationer kan det være nødvendigt at kaste en håndgranat eller fyre et missil af det skal dog lige nævnes, at hvis der er civile i nærheden af eksplosionen, ja så dør de altså også. Modsat "Die Hard" som kun foregår i et højhus, foregår "Die Hard Die Harder" mange forskellige steder. På en af de senere baner skal man ud og køre på snescooter mens man stadig skal plaffe til højre og venstre (og stadig som gal >:) Karakteren for dette spil ligger næsten til et 13-tal, men alligevel ikke, da det næsten er for nemt at gennemføre. Et andet minus er også, at Probe sommetider har proppet så mange terrorister ind på et meget lille areal, at PlayStation'en og lightgun'en har lidt svært ved at følge med. Dette kan resultere i at maskingeværerne begynder at skyde lidt langsommere.

Den sidste del af denne storslåede trilogi går ud på at redde indbyggerne i New York fra en gal bombemand som har plantet bomber rundt omkring i byen - ligesom i filmen. Man skal i en taxa, kæmpe mod uret for at uskadeliggøre bomberne der ellers sprænger og efterlader New York i ruiner. Der er fart over feltet og håndbremsevendninger får en helt ny betydning for kørslen. Nogle af gaderne er meget befærdede, og hvis man ikke vil have forruden smurt ind i blod, er det en god idé at bruge hornet det kan godt være lidt svært at se ud når indvoldene løber ned fra oven. Udover de bomber som ligger stille og hvor det bare kræves at man kører ind i dem for at udslette dem, skal man også forfølge såkaldte bombebiler, og det kan godt være ret svært, da førerne af disse biler virkelig forstår, hvad det vil sige at skære hjørnet af et sving. Også dette spil er helt til topkarakterer. Hastigheden er som nævnt i top, og selvom dette spil, indgår i trilogien kunne det såmænd godt have kunne klaret sig på en CD for sig selv. Hvis der skal nævnes et minus, er det styringen af bilen, som virker godt når man tager håndbremsen til hjælp, men kan virke sløv når man bare skal dreje fra den ene side af vejen til den anden.

Die Hard Trilogy (EU)
5/6

Die Hard Trilogy   © Fox Interactive 1996   (SS)    1/3 Die Hard Trilogy   © Fox Interactive 1996   (SS)    2/3 Die Hard Trilogy   © Fox Interactive 1996   (SS)    3/3