Croc: Legend Of The Gobbos

Orv.... Det' for børn!!!

... men vi andre kan faktisk heller ikke lade det være.

Det drejer sig om spillet "Croc" fra Argonaut. Stilen minder en hel del om Mario 64 fra Nintendo 64 -- maskinen (fy, føj), dog, må vi desværre indrømme, i en lidt ringere kvalitet. Man styrer Croc, en umådeligt nuttet lille krokodille rundt i et stort antal 3d-baner, fyldt med udfordringer til en ung 'dille.

Croc er opvokset hos nogle "burredimser", der fandt ham som helt lille og tog sig af ham. Han er opdraget efter deres principper, som går meget på at leve i harmoni med naturen og værne om freden. "Dimserne" har dog fjender, og da de selv er meget små og uanseelige, bliver Croc fra spæd trænet til at kunne forsvare sin familie mod disse fjender. - Men en dag går det helt galt! En enorm grimrian angriber dimsernes lille landsby, tager alle dens indbyggere til fange, og låser dem inde i hver deres bur eller kasse.Det er nu op til Croc alene at finde og befri sine venner. Den store grimrian har gemt dem på forskellige øer, rundt omkring på jorden. Så Croc tager sin rygsæk på, og så er det ellers bare derud a'.

For at befri dimserne, må han nu hoppe på små platforme, springe over dybe kløfter, kravle på stejle klippevægge, svømme i dybe søer langt inde i bjergene, og gå armgang over svimlende højder. Det er meget rart at se et modspil til Mario 64, men Croc byder ikke på megen originalitet. Dog støder man på lidt nyt i enkelte af banerne, f. eks. Må man for at befri en dims, jagte en kasse hen over isen, for at hoppe op på den og få den til at stå stille. Det er ret sjovt! Men det er også temmelig nemt, hvilket er grunden til at jeg tror at spillet hovedsageligt er rettet mod de lidt yngre spillere. Banerne er temmelig korte, og er temmelig langt hen i spillet alt for nemme at komme igennem. Der kommer dog lidt mere udfordring i spillet, hvis man insisterer på at fjerne samtlige items, det være sig gems og "dimser", fra alle banerne, men det kræver lidt viljestyrke, da det ikke har nogen indvirkning på om man kan gennemføre spillet eller ej.

Grafikken er gangske pæn, og glider godt. Ligesom i "Excalibur 2097" er banen delt op, sådan at maskinen loader et nyt afsnit grafik ind og glemmer det gamle, når man eksempelvis går igennem en dør. Det tager et par sekunder hver gang,
og det kan godt virke lidt trættende i længden med alle de afbrydelser, men man vænner sig til det, og det er ikke noget der ødelægger spillet.Desværre er grafikken meget ensformig. Det er tydeligvis de samme 7-8 texture's der går igen fra bane til bane. Dette ændrer sig kun når man har gennemført en hel "episode" af spillet, og det kan godt komme til at virke lidt trivielt. Det samme gør sig gældende med musikken. Den lyder helt fint, men når man har hørt den samme melodi 20 gange i løbet af en halv time, mister den en del af sin charme. Lydeffekterne virker som de skal. De er søde og rare, og passer godt til stemningen i resten af spillet.

Men generelt kan man sige at Croc ikke er et skelsættende spil, havde spillet heddet "Tomb Raider 2" og haft Lara Croft i hovedrollen i stedet for Croc, var det blevet en enorm fiasko - det kan heller ikke leve op til Crash Bandicoot's standard. Men jeg vil dog alligevel spå "Croc" en lys fremtid som kassesucces, og det skulle heller ikke undre mig om vi om et års tid vil kunne købe en efterfølger.

Og det berør på Croc's allerstørste force...:

Det er simpelthen bare så totalt overnuttet!!!

Croc er overhoved ikke til at stå for - her slår det Mario 64 med flere banelængder... Bare det at se den lille krokodille løbe hen over isen med sin lille taske på ryggen, er alle pengene værd. Eller hans små krigshyl, når han dasker sine fjender én med halen. Skønt! og det er næsten ene og alene denne lille dilles skyld, at man hele tiden alligevel må have den næste bane med, og ender med at sidde foran tv'et i flere timer.

Jeg skal da heller ikke undlade at nævne, at selv om spillet er let, stiger sværhedsgraden jævnt, jo længere man kommer ind i spillet, og et stykke inde i anden episode begynder der også at komme udfordringer til de lidt mere garvede platformsspillere.

Så vær ikke bange for at være blød mand! Køb det bare... Hvis du føler at du er for sej, kan du bare bilde dine venner ind at du har købt det for din lillebrors skyld. Det er alt andet lige et sjovt spil, med mange baner og lang tids underholdningsværdi. Du skal ikke lade dig slå ud af at spillet er lidt let, og lidt lang tid om at komme rigtig i gang. Det kommer i gang, og det er ret sjovt.

Køb det nu... for Croc's og alle de små "burredimsers" skyld.

Croc: Legend Of The Gobbos (EU)
5/6