X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Castlevania: Symphony Of The Night


Nu jeg gået i flere uger og ventet på at komme i det rigtige humør til at anmelde Castle Vania fra Konami...

...Jeg ville nemlig helst være i et rigtigt ondt lune, så jeg slet ikke havde nogle skrupler ved at sable spillet ned. Desværre har det jo lige været ferietid, og rigtig sur nåede jeg aldrig at blive... men pyt... Castle Vania mangler er så mange og så indlysende, at jeg sikkert godt kan få budskabet igennem alligevel.

Du hedder Alucard! Du er en vampyr! Du er 400 år gammel! Du ligner en pige???

Historien starter... Nej... jeg gider altså bare ikke at fortælle historien... Den er totalt ligegyldig; især hvis du ikke køber spillet, hvilket jeg håber at få talt dig fra i løbet af denne lille anmeldelse. Jeg vil ikke gå så meget i detaljer med spillet, og det følgende må faktisk meget gerne opfattes som en advarsel snarere end en egentlig anmeldelse.

...For spillet er noget bras... Det ville det i øvrigt også have været, hvis det var blevet udgivet til en Commodore 64 engang i 80'erne.

Det er i bund og grund et platformsspil, men Konami har åbenbart, og med rette, været ret flove over spillet, så de har besluttet sig for at tilføje noget, som vist nok skal minde om et adventure. Således har spillet det med at stoppe op med jævne mellemrum, så din karakter på skærmen får lejlighed til at tage sig en lille sludder med forskellige onde ånder osv.

Disse sekvenser er fuldstændig unødvendige, og faktisk temmelig generende... Men Konami har åbenbart syntes at de var umådeligt væsentlige, og har derfor ikke givet mulighed for at man kan springe dem over... Nej! Du bliver bare siddende og lytter pænt efter mens de voksne snakker! Dette gælder i øvrigt også i starten af spillet, hvor en tekst scroller op på skærmen... Den skal man død og pine også se igennem, før man få lov til at komme videre. Gaaab!
Men lad dig ikke narre. På trods af lange monologer og samtaler med f.eks. Dracula og Døden himself, er det bare et hoppe-og-slå-spil.

Men hvordan er så hoppe-og-slå - delen?

Ja, jeg ville meget gerne give en reference til sammenligning, men jeg kan faktisk slet ikke huske et platformsspil, som i den grad skrabede bunden som Castlevania... Ikke engang på commodore 64'eren... spillet er virkelig håbløst!
Grundene hertil er så mange, at det vil være umuligt at få det hele med.
....Miljøet man bevæger sig rundt i er alt for småt og grafikken for dårlig. Det betyder at der slet ikke er nogle detaljer i grafikken... Man kan faktisk kun se om det er et menneske eller et dyr man er ved at slå ihjel ved at tælle arme og ben på det. Også animationerne og de dueller man udkæmper mod et utal af monstre er bare for simple og for dårlige, og leder igen tanken hen på commodore 64'eren.

Det er faktisk svært at sætte fingeren på, hvad det er der er gået galt med dette spil... Men det er altså bare for dårligt... Det burde slet ikke være lavet til Playstationen... Jeg var næsten bange for at min egen maskine ville spyttet spillet ud igen i foragt...

Jeg bestræber mig altid på at være objektiv i mine bedømmelser af spil, og vil meget gerne fremhæve gode såvel som dårlige sider af spillet. Så jeg har virkelig ledt med lys og lygte efter et par positive detaljer ved spillet... og her er hvad jeg kom frem til:

- Musikken er faktisk ikke sådan helt dårligt...

- En gang imellem kører der nogle temmelig vilde lyseffekter i baggrunden, når man f.eks. i starten af spillet besejrer Dracula.

Men!!! Hvor musikken måske er hørbar, er lydeffekterne bare for dårlige. Som eksempel kan nævnes ens kamp med Dracula... han kan gøre sig usynlig, for derefter at materialisere sig et andet sted på skærmen... og hver gang han gør det (og det gør han ofte i løbet af kampen), udbryder han: Ha, ha, haaaaaa! ...mand, hvor bliver man træt af det!!!

...De vilde lyseffekter kan selvfølgelig ikke redde hele spillet... og så gode er de altså heller ikke. Mit forslag vil være, at du i stedet for at købe spillet trækker en plasticpose fra Netto ned over hovedet, og blinker et par gange med lyset... og vupti.. har du sparet over 400,- kr.

Men skulle du nu allerede have købt spillet, er ideen med at trække en plasticpose over hovedet måske heller ikke så dårlig. Du har nok købt et af de dårligste spil der endnu er udkommet til Playstationen. Du kan meget let blive enormt uvenner med din kære maskine, hvis du prøver at tvangsfodre den med dette spil.

Så lad være med det, og pral i stedet af, at du har anskaffet landets dyreste isskaber til din bil, nu hvor frosten sætter ind:

En sort, rund skive med navnet "Castle Vania" påtrykt med sølv.

Castlevania: Symphony Of The Night (EU)
Anmelders vurdering
2/6

Castlevania: Symphony Of The Night   © Konami 1997   (PS1)    1/21 Castlevania: Symphony Of The Night   © Konami 1997   (PS1)    2/21 Castlevania: Symphony Of The Night   © Konami 1997   (PS1)    3/21