Big Air

Argh endnu et snowboard spil. Det er meget svært at bevare motivationen som anmelder når snowboard spil nummer tretusinde og fjorten dumper ind af brevsprækken. Endnu mere svært er det, hvis udvikler teamet på det seneste ikke har gjort sig bemærket med noget der rykker, og der generelt ikke har været den store hype omkring titlen.

Det er selvfølgelig tilfældet med BigAir som udgives af Accolade. Udviklerne af BigAir har tidligere arbejdet på Test Drive 4 og 5 samt Destruction Derby - og kvaliteten har efter min mening været dalende hvis man tager andre udviklers formåen i betragtning.

Men ethvert spil bør have en chance, for det er jo ikke udviklet bare for sjov..

Som ethvert andet spil der udgives i samarbejde med Accolade, så er det overspækket med licenser. Alt fra soundtracks til ski sokker er fra forholdsvis kendte kunstnere og mærker. Om min rider har en rød Yonex eller en grøn Vans jakke og matchende sokker er dog for mig lige gyldigt, men jeg sætter da stor pris på at soundtracket er godt - og det er det faktisk. Der er både blød og hårdere americana rock ala Green Day og The Offspring, men det er leveret af ret ukendte bands, i hvert fald på disse breddegrader. Desværre bliver numrene konstant afbrudt når der loades til ny bane, restartes osv., og man får næsten aldrig hørt et nummer færdigt - og det irriterer mig. Der er nemlig tale om rigtig musik, og ikke bare baggrundstøj der kan ligge og køre i loops uden at man opdager det.

Nå men... BigAir er på trods af navnet ikke kun et spil hvor det gælder om at lave store airs, men også et snowboard spil der mixer det at lave trick og køre hurtigt. I den game mode der hedder "World Tour", der bedst kan sammenlignes med en carrier/championsship mode, kører man skiftesvis hurtig løb baner og trick baner. For hver vunden World Tour vinder man en ekstra bane, og avancerer til næste sværhedsgrad. Hver bane afsluttes med en
ekstra svær snowboard boss - og det er ligesom det. Det er faktisk rimeligt hurtigt gennemført, og ekstra banerne er hurtigt inden for rækkevidde. Derefter finder man selve spillet i 1 eller 2 player mode, hvor der er et væld af muligheder. Her kan man nærmere udspecificere hvilken type løb man vil køre, Free ride på tid eller point, BigAir, halfpipe og Boardercross... Det er altså begrænset sjov og der mangler lidt dybde, det er ligesom kun at spille "single race" i et bilspil. Enkelte af de game modes er også fejlet helt i BigAir, for eksempel Halfpipe som tog Cool Boarders til nye højder fra og med nr. 2 i serien, fungerer slet ikke. Boardet/rideren er for tung og uhåndterlig, tricksne får dig ikke til at wauve - og det er ganske enkelt kedeligt. Den bedste game mode er efter min mening Boarder Cross som er løb mod andre riders. Jeg kan godt lide farten, og der er god konkurrence og udfordring.

Grafisk er dette ingen snebeklædt Gran Turismo, men grafikken glider godt, og der kan komme rigtig god fart på. Animationerne på riders'ne er realistiske og gode, om end de bliver lige lovligt irriterende træge sammen med styringen, særligt når farten sænkes og der ikke rigtig er riv i boardet. BigAir er klart bedst når der er fart på... Trick systemet er enkelt og nemt at finde ud af, måske lidt for enkelt hvis man har spillet Cool Boarders før, men for knap så øvede kunne BigAir vise sig at være et godt sted at starte. Men BigAir er mere race end tricks, det fungerer i hvert fald bedst sådan. BigAir er utroligt spilbart, men har bare ikke det der punch det kræver i dag for at skille sig ud fra mængden.

Så hvor sørgeligt det end er, så er BigAir bare endnu et snowboard spil i mængden. Det er os en gåde hvorfor firmaerne bliver ved og ved, når de ikke har noget nyt de kan ryste ud af ærmet - sælger det virkeligt alligevel? Snowboard spillenes Gran Turismo er efter min mening stadig ikke udviklet endnu.

Big Air (EU)
3/6

Big Air   © Accolade 1999   (PS1)    1/3 Big Air   © Accolade 1999   (PS1)    2/3 Big Air   © Accolade 1999   (PS1)    3/3