Splashdown

Atari og Rainbow Studios står bag udviklingen af Splashdown, mens Infogrames er ansvarlige for udgivelsen af spillet, som grafikmæssigt har nogle af de smukkeste elementer jeg nogensinde har set. Store ord, men ikke desto mindre sande, hvilket man vil erfare når man ser på vandet i spillet, som på alle måder ligner den ægte vare. Man kan ikke andet end blive imponeret, når man sætter dette spil i sin sorte underholdningsmaskine. Det lover godt, men kan spillet så følge med på de ikke-grafikmæssige områder? Læs videre, og du vil finde ud af det.

Splashdown er et racingspil med toptunede vandscootere i stil med Wave Race til Nintendo. Spillet er krydret med masser af forskellige flot konstruerede baner rundt omkring i verden, samt adskillige rapkæftede deltagere. Der er fire forskellige dele i spillet: Practice, Arcade, Career og Multiplayer.

Practice er en meget pædagogisk introduktion til spillet. Man starter med at få forklaret forskellige styremuligheder, hvorefter man får demonstreret disse. Herefter skal man så selv forsøge at gøre det samme, og gør man det korrekt, går man videre til næste disciplin, og sådan fortsætter det indtil man har lært sig de basale færdigheder i spillet. Når man har gennemført denne del, er man klar til at gå i gang med selve spillet.

Før man går i gang, skal man gøre sig vigtigheden af at lave tricks klar. Hvis man har intentioner om at placere sig blandt de bedste i de forskellige løb, er man nemlig nødt til at lære sig de forskellige tricks at kende. Nederst i højre hjørne af skærmen har man en performance-måler placeret. Denne er en vigtig ting at holde øje med i spillet, da den i fuld eller halvfuld tilstand er en forudsætning for, at man kan få fart på sin vandscooter. For at fylde denne dingenot op, skal man lave forskellige tricks (som sjovt nok er af samme slags som i et andet Atari-spil: MXRider). Tricks udføres ved hjælp af tre af skulderknapperne på joy-pad'et, samt venstre analog stick. Dette er et meget simpelt system, som man gerne skulle have lært sig i løbet af no time. Man skal altså hele tiden sørge for at fylde på performance-måleren, hvis man vil gøre sig forhåbninger om at klare sig godt i spillet, men det gør det også kun sjovere i længden.

Styringen af vandscooteren er meget enkel: ryk tilbage og du får mere fart på, ryk frem og du dykker ned i vandet. Prøv så at sætte fuld speed på, ryk frem og derefter hurtigt tilbage, og du flyver op i luften og laver en saltomortale - meget sjovt.
Vælger du at spille i Career-mode, hvilket du jo nok gør på et tidspunkt, vil jeg foreslå at du lærer banerne lidt at kende, før du går i gang med det egentlige race. Det kan du gøre ved at tage en kvalifikationsrunde før hvert race, hvilket samtidig giver dig mulighed for en god placering i feltet ved racets start. Banerne er nemlig sværere end i det gængse bil-racing-spil, hvor man bare kan give den gas og køre ind i barriererne, hvilket ikke kan lade sig gøre i dette spil, eftersom der ikke er nogen deciderede barrierer. Når du så har lært banerne at kende, er det bare derudaf.

Der er egentlig ikke så meget at sige om multiplayer-delen, udover at man kan vælge mellem horisontal og vertikal screen, samt at det jo tit er sjovere at banke sine venner end computeren.

Musikken i spillet er ikke noget at skrive hjem om, men slår man den fra opdager man en fed lydside. De forskellige figurers kommentarer er meget sjove, men bliver selvfølgelig lidt enerverende med tiden, men der vil jo altid være begrænsninger på det område. Hvad der rykker er derimod lydeffekterne i form af skvulpende bølger, plask og mange andre vand- og havrelaterede lyde, som sammen med grafikken gør spillet til en yderst realistisk oplevelse.

Grafikken i dette spil er simpelthen uovertruffen i forhold til, hvad man tidligere har set - i hvert fald, hvad vandet angår. Det er simpelthen smukt. Man kan se ned til bunden og når man sejler stille ind mod klippesider osv, ser man dem tydeligt aftegnet gennem det klare vand. Bølger og krusninger i vandet er af samme standard, hvilket gør spillet til en visuel skøn oplevelse. Hvis man spiller spillet på en varm sommerdag, vil jeg vædde på at man ville ønske man kunne springe ind i skærmen og ned i vandet - så realistisk er det bare. De mange forskellige baner på lokaliteter spredt rundt om i verden er også gennemførte, og byder på meget varierende scenarier.

Skal man sige noget negativt om Splashdown må det være loadetider og sværhedsgrad/holdbarhed. Loadetiderne er simpelthen alt for lange, og det kan ikke passe at man stadig skal trækkes med den slags - så er det sagt. Spillet er efter min mening også for let at gennemføre, altså ikke nok udfordring. Det går selv sagt ud over holdbarheden i spillet, men dette kunne være undgået, hvis man i lighed med MXRider havde lavet en freestyle-del i spillet, hvor man lagde mere vægt på udførelsen af tricks osv.

Når alt dette er sagt, vil jeg slutte af med at anbefale spillet til alle dem, der er fans af racing-genren, hvad enten det foregår i bil, motorcykel, vandscooter eller noget helt andet. Er man ikke fan, vil jeg alligevel anbefale at leje spille - bare for at se grafikken - det er det hele værd.

Splashdown (EU)
4/6

Splashdown   © Atari 2001   (PS2)    1/5 Splashdown   © Atari 2001   (PS2)    2/5 Splashdown   © Atari 2001   (PS2)    3/5