Advan Racing

Vi kører lige påŠ

Efter en standard FMV intro, får man spillets muligheder præsenteret. Der er "Quick Race", som omfatter Championship (point kørsel), træningsløb og 2 player funktion. Men den mest interessante er "Advan Racing".

Her starter man med en bil i garagen og 1 million i kontanter. Pengene bruges til at tune og opgradere bilen i "parts shop". Her kan alt fra nye klistermærker til en ny motor anskaffes. Derefter skal man finde de løb der passer bilen bedst. De varierer fra 0-400 meter på tid, til længerevarende løb på mellem 3-15 omgange. Præmiebeløbene kan bruges til videre opgradering af bilen, eller måske en helt ny. I de længere løb begynder taktikken at spille en smule ind. Man skal holde øje med benzinforbrug, slitage på dækkene og time pitstops. Desuden har man mulighed for at skifte til en computer styret chauffør, så man selv lige kan få et hvil (sjov lille detalje). Porsche, Alfa Romeo, Ferrari og McLaren er alle med, på en måde. Der er ikke betalt dyre licenser til firmaerne, så i stedet er designet af dem et rip off og firma og bilmodel navne er ændret en smule.
Hvis man tilføjer detaljer som skiftende vejrforhold og en gennemført replay-del. Ja, så skulle man tro at det var en rimelig genial titelŠ.

Men, grafisk er det faktisk forældet og ligner noget fra Œ97. Der er rimelig fartfornemmelse, men det er på bekostning af en del pop up. Omgivelserne er gnidrede og rimelig ensartede (faktisk kedelige). Der er nogle refleksioner i lakken på bilen og skridspor på asfalten, men det er faktisk også de bedste finesser Advan Racing kan præstere.

Der opstår ingen skader på bilerne. Uanset hvor hensynsløst du banker ind i modstanderne, kommer der bare et par gnister (mens lydmændene står og banker på nogle tomme affaldspandeŠ For den ægte lydrealisme!!). Styringen er nærmest ovre i arcade afdelingen og det er da meget rart at kunne bremse en bil fra 280 til 30 km/t på 5 meter. Men i et spil hvor man bl.a. kan tune/forbedre sine biler på så forskellige måder, burde det også bære præg af bare en smule realisme.

Alt i alt ender Advan Racing med at være noget af en skuffelse. Der er masser af gode detaljer og muligheder i spillets opbygning. Hvorfor det så skal ødelægges af udviklere der ikke kan lave en ordentlig engine til et bilspil, er udover min forstand.

Advan Racing (JP)
3/6