X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Golden Goal


Sommer, sol, fodbold-VM og fodboldspil. Englands landshold præsenterer Golden
Goal - sommerens ringeste fodboldspil...

Sommeren er så småt på vej og dermed fodbold-VM. Og når fodbold-VM er på vej,
er der også masser af nye fodboldspil på vej. Et af dem er Z-Axis' Golden Goal
til PlayStation, der er Englands nationalmandskabs officielle spil og det kan
man så lægge i hvad man vil...

Golden Goal lægger ud med en lille video, der demonstrerer hvor lav kvalitet
JPEG man IKKE skal bruge. Derefter bliver man smidt ind i menuen og man lægger
mærke til de meget begrænsede muligheder. Man kan vælge at spille en træningskamp
eller kaste sig direkte ud i VM-slutrunden og det er så det. Man kan vælge mellem
alle holdene fra slutrunden og spillerne har de rigtige navne og rigtige stats.

Nuvel, kampen er nu engang det vigtigste, så lad os komme igang. Lad os starte
med grafikken. Kassen praler med at man kan genkende spillernes ansigter fra
virkeligheden. Jeg siger bare - godt JEG ikke ser sådan ud! Ansigterne, af
hvilke der godt nok er rigtig mange, ser meget tegneserieagtige og flade ud.
Spillernes kroppe er nu ikke meget bedre. Dels er de meget firkantede (for
få polygoner og ingen goraud-shading) og dels er proportionerne helt forkerte.
Spillernes hænder er næsten lige så store som deres hoveder! Tilskuerne på
stadion ser ærligt talt heller ikke alt for sunde ud.

Lydsiden er vel sådan cirka som den skal være. Som det første spil i lang tid
er der ikke nogen kommentator og det er egentligt lidt ærgerligt. Godt nok er
de ofte skideirriterende, men så kan de da slåes fra. I stedet kan man høre spillerne.
De råber og skriger til hinanden - måske meget realistisk, men ikke særlig fedt.
Dette kan foregå på engelsk eller deres eget sprog (der er kun fire sprog i alt
så det betyder at fx danskerne snakker tysk... Sehr gut!)

Derfor kan spillet naturligvis godt være meget sjovt, og det er det da også
- til en vis grænse. Det er nemlig fyldt med diverse uheldige episoder. Fx kan
spillerne løbe igennem målet, modstanderne kan finde på at stå inde i feltet på
straffespark og tacklinger bagfra (som i følge de nye regler skal give rødt kort)
bliver ofte overset. Albuer i hovedhøjde, som både dine egne spillere og modstanderne
udfører uden din indgriben, toleres dog ikke.

Men der er mere fundamentale problemer i spillet. For det første har vi skud på
mål. De fleste spil har det der kaldes aftertouch. Dvs. at efter bolden er skudt
kan man skrue den til siderne. I Golden Goal har man derimod valgt et system, hvor
en målskive dukker op inde i målet, som man så kan dirigere. Problemer er, at når
man styrer målskiven styrer man jo også spilleren. Det har man forsøgt at løse ved
at gøre skiven overfølsom. Det betyder bare, at det mindste tryk rykker målskiven til
det ene eller andet hjørne. Problemet med det er, at en målskive i hjørnet ALTID
sender bolden på træværket eller forbi. Alt dette betyder at man i en normal kamp
har fem gange så mange skud forbi og på rammen, som indenfor. Ikke så heldigt.
Hvis man ikke kan score på skud, kan man jo prøve med indlæg. Det er bare heller
ikke så godt. For det første er spillerne elendige til at løbe i position - kun
dine angribere går med og eftersom du ofte styrer en angriber er det mellem en og to spillere -
for det andet ligger næsten alle indlæg så tæt på mål at målmanden tager dem.
Når det så endelig lykkedes at ramme en modspiller, så sætter han ikke hovedet
eller en simpel inderside på. Nej, han skal gudhjælpemig først til at tæmme bolden og stå og
jonglere med den, før han giver sig til at lave et skud, som nævnt i afsnittet ovenfor!
AAAARRGH! Alt dette betyder at du på nemmeste sværhedsgrad skal være heldig, hvis du putter
en bold eller to i kassen. Men så spiller man jo også mere som det rigtige landshold...

Som forsvarer er man også ret prisgivet. Til rådighed har man en glidende tackling
og en stående. Førstnævnte er ubrugelig fordi man bruger så lang tid på at komme
op igen, at modstanderen har fået bolden tilbage. Sidstnævnte er lige så håbløs, da
man kan opnå det samme blot ved at løbe ind i angriberen. Dermed bliver den bedste
forsvarsmetode at vælge sin hurtigste spiller - typisk en angriber - og så ellers
holde turboknappen i bund (spillerne bliver tilsyneladende alligevel ikke udmattede
af at spunse en hel kamp igennem) og løbe ind i modstaderens spiller og håbe på man
får bolden. RET urealistisk. Man kan se hvilken spiller man styrer, men ikke om han
har bolden. Det betyder at når man TROR man har bolden og trykker for at aflevere,
så skifter man til en anden spiller langt fanden i vold væk og modstanderen kan
erobre bolden igen!

Medspillernes (og for den sags skyld også modspillernes) AI er uder al kritik. Det
eneste de gør er stort set at løbe ind i den zone, hvor bolden findes. De hjælper
aldrig til i forsvaret, de løber aldrig i position (snarere i vejen) når man har
bolden og det er helt umuligt at spille 1-2. Alt dette gør, at alle kampe går med at
en spiller dribler rundt med bolden på midten af banen. Der går dog også en del
tid med at vente på at spillerne stiller op til frispark og bliver skiftede ud
(man SKAL naturligvis se at de løber hele vejen ud og ind igen...)

Som man nok kan forvente ud fra ovenstående er Golden Goal ikke et spil jeg kan
anbefale. Det er det suverænt dårligste fodboldspil jeg har prøvet til PlayStation
og det eneste positive jeg umiddelbart kan sige om spillet fremfor konkurrenterne
er, at nogle af spillerne bruger hvide støvler... Dine penge er langt bedre brugt
på FIFA '98 eller andre af de nye spil. Det her er for elendigt til 1998. Man kan
ikke engang spille mere end to menneskelige spillere, hvilket ellers forøger
underholdsningsværdien væsenligt. Sørgeligt. England go home!

Golden Goal (EU)
Anmelders vurdering
5/10