Tour De France

Netop som dette års udgave af Tour de France er afsluttet, med Lance Armstrong som den overlegne vinder endnu engang, kan man nu prøve at genopleve det hele med Konami’s officielle spil. Vi har tidligere set på den noget skuffende PlayStation 2-version, så det skulle blive spændende at se om Konami havde forbedret spillet til Xbox. Vi satte os i sadlen for at finde svaret.

En trend som har fulgt Konami’s mange sportsspil er manglen på gamemodes. I Tour de France har man mulighed for at deltage i Practice, Arcade, Time Trial, 2-player og naturligvis selve Tour de France. Practice lærer naturligvis spilleren de basale ting, så man kan gøre sig gældende i ethvert cykelløb. Arcade består af et enkelt løb, hvor man har mulighed for at vælge bane, sværhedsgrad, tidspunkt, vejr osv. Two-player er identisk med Arcade, men er naturligvis for to spillere via splitscreen, hvor vinderen så findes efter et simpelt pointsystem. Time Trial giver, ganske som vanligt, mulighed for at slå rekorder på forskellige etaper. Spillet har via sin licens også fået adgang til en del forskellige holdnavne, som f.eks. Once, Fassa Bortolo, Mapei og Kelme. Disse hold har så enkelte rigtige ryttere, samt en masse fiktive. Man kan dog ved at klare sig godt i spillet, åbne op for flere hold og ryttere, men det er nok tvivlsomt om man har lyst til det.

Skab din egen helt

Hoveddelen i spillet er naturligvis selveste Tour de France og det fungerer som en slags careermode, der varer fem sæsoner. Når man har designet sin egen rytter og valgt hvilket hold man vil køre for, bliver man præsenteret for en kalender, som man derefter kan planlægge ud fra. Man kan så vælge at træne sin rytter, køre løb eller slappe af. Træningen er naturligvis en vigtig del, hvis man vil gøre sig gældende, men desværre koster denne træning mange penge, så man skal sørge for at køre nogle lokale løb for at prøve at få fingre i præmiesummen. Både træning og løb slider dog på ens rytter, så man skal oven i hatten også sørge for at hvile en gang imellem. Det gode ved træningen er, at man via nogle forskellige øvelser selv kan udvikle sin rytter til den type man ønsker, så hvis man vil have en bjergspecialist eller en sprinter har man muligheden for det. Øvelserne er desværre ikke interaktive, hvilket ellers kunne øge morskaben i spillet. Pengepræmierne kan også bruges til at opgradere ens cykel, så man får det bedst mulige udstyr til strabadserne.

Hvor er hovedfeltet?

Hovedformålet med denne careermode er naturligvis at vinde selve Tour de France. Man har mulighed for at deltage i hvert eneste af de fem år, men som årene går har man større chancer for at vinde, da man har haft mulighed for
at træne længere og få bedre udstyr osv. Ens placering i feltet afhænger nemlig af ens rangeringspoint, som optjenes i de lokale løb. Jo flere man har, jo længere fremme i feltet vil man starte. Spillet har nemlig en lidt underlig afvikling af løb og etaper, idet man kommer ind midt i det hele, gerne placeret langt bagude. Der er ikke noget hovedfelt som sådan, men derimod en masse små grupper på 6-7 ryttere hver. Man skal derfor på hver eneste etape trampe rigtig godt i pedalerne for at indhente de forreste. Taktik og soloudbrud er derfor totalt fraværende, da man på forhånd er langt bagud, hvilket gør det hele til en slags forfølgelsesløb. Det altoverskyggende problem med Tour de France, når vi snakker om selve løbet, er at licensen på ingen måde er udnyttet. Der er ingen prolog, ingen enkeltstart og ingen holdtidskørsel. Faktisk føles det hele mere som Danmark Rundt, da der kun er seks etaper i løbet. Dette er dybt tåbeligt, for bedst som man er kommet i gang, er det hele slut. Etaperne tager endda i gennemsnit kun 3-4 minutter at gennemføre, hvilket er alt for lidt til at fange illusionen af en etape.

Rystende grafik

Grafisk er spillet identisk med PlayStation 2-versionen, der ikke just var prangende, hvilket på Xbox derfor tangerer det uacceptable. Rytterne er nogenlunde animeret og de opfører sig som cykelrytterne, men deres mappings er til gengæld temmelig pinlige og ligner noget fra et gammelt PSOne-spil. De få baner som spillet rummer er ligeså elendige. Teksturer og detaljer er så ringe, at det næsten ikke er til at holde ud at se på. Kun banedesignet fortjener lidt ros og især de enkelte bjergetaper er troværdigt lavet. Kombinér dette med en meget lav opløsning og diverse framerate-problemer og så har vi et spil, der visuelt er meget langt fra det Xbox kan præstere. Lydmæssigt er spillet nogenlunde, men langtfra nogen oplevelse. Musikken er noget blandet rock/techno der ikke passer specielt godt til cykling og lydeffekterne er som forventet, med nogle spredte klapsalver, prustende ryttere og vindens susen.

Udgået efter styrt

Nu er cykelspil ikke ligefrem noget vi vader i, så det er svært at sammenligne Tour de France med noget andet på markedet. Spillet har mange gode idéer, der desværre bare forsvinder i et overfladisk og hurtigt gennemført spil. At opbygge et spil omkring Tour de France og så kun give det seks etaper er noget af en brøler. Spillet kan snildt gennemføres på en aften, hvilket er lidt af en fornærmelse og en direkte modsætning til det Tour de France står for. Om man er cykelentusiast eller ej, skal man holde sig langt væk fra dette spil og istedet anskaffe sig Cycling Manager 2 til PC hvis man har muligheden.

Tour De France (EU)
1/6

Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    1/3 Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    2/3 Tour De France   © Konami 2002   (PS2)    3/3