Tony Hawk's Pro Skater 4

Lad os se det i øjnene. Når der kommer en nummer fire i en spilserie, lige meget hvor god den måtte være, skal der gerne ske nogle drastiske forandringer, for at interessen kan holdes. Det er lige præcis, hvad der er sket i det fjerde spil i Tony Hawk serien, der har flere større ændringer at byde på. Tony Hawk er dermed endnu engang en vinder.

De tre foregående Tony Hawk spil havde et gameplay, der var meget koncentreret omkring tidsgrænser. Få minutter til at gennemføre en hel række opgaver og dermed låse op for næste bane var muligvis en god måde at få spilleren engageret på, men det gjorde samtidigt gameplayet en smule klaustrofobisk. I Pro Skater 4 er revolutionen gennemført, så Hawk og Co. nu kan skate frit omkring på de nye og meget større baner. Der er ikke tale om frihed på samme skala som i f.eks. Grand Theft Auto, og ønsker man at finde banens grænser, gøres det også let, men der er stadig meget mere plads, end der var før, og det er med til at gøre spillet mere levende. Man kan således frit fjolle omkring og opdage alle banernes krinkelkroge og hemmeligheder, endda hængende efter en bil i ægte Back to The Future stil.

Skate, set and match

Selvfølgelig drejer det sig ikke bare om at skate rundt på må og få, det er bare et tilbud. Rundt omkring på banerne finder man personer, som man kan henvende sig til og få stillet en opgave af. Det er her, kernen i gameplayet skal findes og her, man optjener points, der kan bruges til at opgradere ens skaters færdigheder og udstyr. Mange af opgaverne ligner de traditionelle Tony Hawk opgaver, der var at finde i de tidligere spil. Det kan være at udføre en lang combo, der skal udløse et vist antal points, eller specifikke trick, der skal udføres inden for en tidsgrænse. Der er dog også masser af plads til lidt anderledes typer af opgaver, hvor alle dele af banerne udnyttes til fulde og bliver gjort til en del af opgaven. Et godt eksempel på dette er tennisbanerne på Collegebanen, hvor man kan stå af boardet og bruge det som ketcher i en tenniskamp mod en fyr ved navn Björn. Således er der virkeligt lukket op for variationen, og indenfor genrens begrænsninger er der opgaver at finde, der vil passe til næsten enhver smag. Fælles for alle opgaverne er det, at hvis man laver en fejl på et tidligt stadie af opgaven, kan man genstarte den på få sekunder - et meget velkomment tiltag, der hjælper med at holde frustrationerne i bund, når nogle af de senere og ret svære opgaver dukker op.

Velsmurt kontrol

Skaterne er som altid i denne serie en fornøjelse at styre. De reagerer prompte og som forventet på input fra kontrolleren og sværhedsgraden bygges langsomt op, så der er tid til at få de forskellige manøvrer ind på rygraden. Man har altid fornemmelsen af, at en fejlslået opgave skyldes éns egen mangel på kunnen og ikke problemer med kontrollen, ganske som det skal være. Kendere af serien vil med det samme føle sig hjemme i kontrollen i Pro Skater 4, men lidt nyt er der kommet til, også her. Mest iøjnefaldende er de nye Spine Transfers, der gør det muligt at ændre skaterens stilling i luften, og dermed kunne udnytte terrænet og ramperne bedre, men der er også en del andre nye moves, som spilleren kan eksperimentere med.
PS2-online?

Endnu en nyhed er tilsyneladende officiel understøttelse af onlinespil, hvor man kan være op til 8 spillere ad gangen. Dette annonceres også på PAL udgaven af spillet, og har man på den ene eller anden måde skaffet sig den officielle Network Adapter, bliver den anbefalet af Activision, men også et ganske almindeligt tredjeparts USB modem kan klare tricket. Der er visse USB modems, der ikke fungerer, men på www.activision.com kan man se hvilke modems, der anbefales. Spillet kan også sættes op til LAN, hvis man har det nødvendige udstyr.

Grafik, der virker

Grafisk har Tony Hawk ikke ændret sig meget siden nummer 3, og i dette tilfælde er det såmænd ikke så dårligt. Banerne ser ganske realistiske ud, har mange gode teksturer og en del fine detaljer. Kedelige teksturer og småfejl i grafikken kan dog også findes, hvis man kigger efter. Visse objekter, så som bilerne, kunne have haft godt af lidt flere polygoner, men den stabile framerate i de nye, større omgivelser gør, at man for det meste kan tilgive de små æstetiske mangler. Personerne er ikke vanvittigt imponerende lavet, men grundet de mange gode animationer kommer de alligevel rigtigt godt til live. For det samlede indtryk af grafikken gælder det, at den flotte helhed vejer tungere end manglerne.

Tung metal og storbyrim

Serien har ry for sine gode soundtracks, og så længe man er til stilen, gælder det igen i Pro Skater 4. Forskellige Rap og Heavy bands fra N.W.A. til AC/DC spiller op til dans med over 30 sange, der passer eminent til extreme sports genren. Ud over den fremragende musik finder vi den velkendte lyd af skateboardhjul på træ og asfalt, samt smertensudbrud efter styrt, men spillet er også fyldt med velfungerende tale, fuglesang og andre baggrundslyde, der er medvirkende til at gøre den nye stil i Pro Skater 4 endnu mere levende. Alt i alt fungerer lydsiden i spillet rigtigt godt - Neversoft har gjort det svært at finde noget, man virkelig kan klage over.

Større er bedre

Tony Hawk tager med nummer fire i serien et nødvendigt spring, der heldigvis lander sikkert på alle fire hjul. Kendere af serien får en ny spiloplevelse samtidigt med, at store dele af det velkendte gameplay er bibeholdt. Folk, der tidligere har fundet gameplayet for snævert kan med fordel give den populære serie et nyt gennemsyn, da den større frihed gør, at spillet bedre kan nydes i éns eget tempo, og derfor virker mere tilgængeligt end før. Uanset hvem man er, vil man finde et spil, der er umådeligt gennemført på alle kanter, og som enhver med bare den mindste interesse i genren burde unde sig selv at stifte bekendtskab med.

Tony Hawk's Pro Skater 4 er er større, bedre og mere tilgængeligt end nogensinde før. Kongen af genren sidder stadig på tronen, og Neversoft har med al sandsynlighed endnu en fortjent salgssucces at føje til listen.

Tony Hawk's Pro Skater 4 (EU)
5/6

Tony Hawk's Pro Skater 4   © Activision 2002   (GCN)    1/3 Tony Hawk's Pro Skater 4   © Activision 2002   (GCN)    2/3 Tony Hawk's Pro Skater 4   © Activision 2002   (GCN)    3/3