Power Shovel

Konsolejere ved, om nogen, at japanerne er lidt småskøre. Det er de særeste ting, de hitter på at lave spil om, og Power Diggerz er ingen undtagelse. Drømmer du om at hælde sauce op med en gravko? Så er hjælpen nær. Power Diggerz er småskørt, men på den gode måde.

Okay, så her sidder du altså i en gravko og venter bare på at få noget at bestille. Første opgave virker fornuftig nok - flyt så meget sand du kan fra en bunke på jorden, op på ladet af en lastbil inden tiden løber ud - den klarer vi. Det er først efter den lidt misvisende begynderopgave, at tingene begynder at gribe om sig i Power Diggerz. Efter at have gjort sig fortrolig med styringen af gravkoen, en temmelig kompliceret affære hvor stort set alle knapper på kontrolleren skal tages i brug for at kunne bevæge skovlen hurtigt og effektivt, går det løs med det egentlige spil. Her er der en god mængde opgaver at vælge mellem. Du kan f.eks. tjene penge ved at totalskade biler, biler der ikke engang ser brugte ud. Når du, at atomisere bilen med din gravko inden tiden løber ud, får du en sæk penge for besværet og retten til at påtage dig endnu en opgave. Det kunne være, at det kunne friste med en køkkentjans? Brug din gravko til at hælde den rigtige chilisovs på gigantiske risanretninger, der adstadigt kører forbi på et samlebånd, igen inden tiden løber ud. Eller hvad med knap så nænsomt at fjerne en række skurvogne, der står mellem din gravko, og den, øh, flagstang du skal vælte omkuld for at have bestået opgaven? Den ene opgave er mere sær end den anden, men de har alle det tilfælles, at de kræver en god portion koncentration og koordinationsevne at gennemføre. Et vel udført job betyder penge i kassen, muligheden for at påtage sig flere jobs samt at låse op for endnu flere typer opgaver. Magter du ikke en opgave har du tre credits at gøre godt med og så er det ellers tilbage til avisruten.

Kvalitet Taito-grafik
Den japanske stil er umiddelbart genkendelig også i grafikken. Fans af Taitos mange andre populære spil vil kunne genkende de nuttede, pastelfarvede ikoner og den solide, polerede og gennemførte stil, man finder i Power Diggerz. Det er såmænd ikke fordi grafikken i spillet bryder nye grænser eller endog tangerer eksisterende, men der er altså heller ikke en finger at sætte på de klare primærfarvede objekter, og de ofte rigtigt lækre teksturer Taito har disket op med her. Folk, der måske bedst kender Taito for deres superpopulære og ekstremt nuttede Puzzle Bubble/Bust-A-Move-serie behøver dog ikke at være bange. Power Diggerz er meget mere "voksent" i grafikken end som så, men formår dog at beholde mange af de samme kvaliteter, nemlig kvalitet og gennemførsel.

Japansk lydside

Lyden er igen yderst japansk og igen mener vi dette udelukkende positivt. Gravkoen lyder helt autentisk og baggrundsstøjen giver den helt rigtige stemning af byggeplads. De nogle gange overraskende underlige lydeffekter i menuer og andre steder falder måske ikke i alles smag, men en eller anden charme har de så absolut. Musikken er nok ikke noget, man nogensinde ville sætte i cd-afspilleren, men den er tro mod sin genre - hektisk arkademusik, der tjener til at involvere spilleren ved at stresse ham eller hende, mere end ved til at lægge tyk stemning.

Rendyrket arkadeunderholdning

Power Diggerz er en lille guldklump af en overraskelse lige her op til jul. Det er rendyrket arkadeunderholdning, lige så stressende som Crazy Taxi og endnu mere skørt. Forvent ikke at sidde med Power Diggerz til langt ud på natten, det er det alt for hektisk til. Forvent i stedet et spil, der kan tages frem igen og igen, når du lige skal have et hurtigt spilfix, og ikke har tålmodighed til at sætte dig ind i en længere sørøverhistorie, før du overhovedet går i gang. Power Diggerz nydes bedst i små portioner, men så er der til gengæld også mange af dem. Folk, der savner lugten af pomfritter og følelsen af en fedtet spillemaskine behøver ikke lede længere, til dem giver Power Diggerz fuld, og meget sær, valuta for pengene.

Power Shovel (EU)
5/6