Pirates: The Legend Of Black Kat

Sørøver-temaet er desværre meget overset i spilbranchen og der er langt mellem spil, som gør spilleren i stand til at lege pirat. Det forsøger Westwood Studios nu at råde bod på med Pirates: The Legend of Black Kat, men kan spillet formå at udnytte potentialet og måske etablere en helt ny spilgenre?

Under en blodig duel med den onde pirat Hawk, bliver Guvernøren dræbt, men inden han dør når han, overfor sin datter Katarina, at afsløre, at hendes mor var en vaskeægte sørøver-kaptajn. Katarina beslutter at hævne faderens grusomme død, ved at gå i moderens fodspor under navnet Black Kat.

Stor Frihed

I Pirates skal man styre Kat og hendes stolte skib, Wind Dancer, ud på det helt store sørøvereventyr. Spillet er grundlæggende delt op i to forskellige spiltyper. Den ene del består i, at løbe rundt til fods på forskellige øer som man kan udforske, finde skatte, kæmpe mod fjendtlige pirater, dyr, skeletter, monstre, osv. Den anden del består i at sejle rundt mellem de forskellige øer og kæmpe imod andre skibe, forte på søbredden og meget andet. Man kan bevæge sig helt frit rundt i den store verden, man kan sejle rundt og udforske nye havområder eller lægge til ved stranden og udforske øerne. Selv om der er stor frihed til udforskning, er der dog stadig en tråd i spillet og man skal f.eks. finde forskellige kort for at få adgang til de enkelte dele af Pirates' verden og løse mange opgaver hen ad vejen.

Gode ideer men sjusket lavet

Ideen med spillet er rigtig god og fungerer for det meste fint. Skiftet fra at sejle med Wind Dancer og til at løbe rundt til fods som Kat, virker intuitivt og gnidningsfrit. Sejlsektionen er nok den mest vellykkede og det er ret underholdende at kæmpe mod andre skibe ved at skyde dem i smadder med kanonerne eller nogle af de andre mange våben. Men det bliver desværre hurtigt ensformigt at sejle rundt længere tid ad gangen, selv om man kan købe nye våben, gadgets og opgraderinger med de penge man har fundet på ens togter på landjorden. Ligeledes gælder det for landsektionerne, som også mangler variation og dybde. Hver for sig virker de to spiltyper ikke specielt dybe eller varierede men sammen virker det godt. Fælles for dem er desværre et
tydeligt præg af sjusk og der er skåret hjørner rundt omkring. F.eks. når man render rundt til fods, er der en usynlig mur der forhindrer Kat i at løbe ud i vandet og hvis man vil løbe ombord på skibet via broen, kan man heller ikke dette - man er tvunget til at trykke på L2 for at gå ombord. Dette er ikke kritisk for gameplayet men noget sjusk, som er med til at ødelægge illusionen af en levende sørøververden.

Funktionel grafik

Grafisk er Pirates en blandet fornøjelse. I sekvenserne hvor man sejler rundt, er grafikken pæn med mange detaljer på skibene, fisk og delfiner, der svømmer rundt i vandet, gode vandeffekter med stemningsfulde refleksioner og lyseffekter. Alle disse effekter resulterer dog i en del grafik-fejl som pop-up og til tider endda slow-down. Når man løber rundt som Kat på landjorden er grafikken mere kedelig og uinspirerende. Omgivelserne er simpelt opbygget og der er ikke mange detaljer til at gøre miljøerne levende eller stemningsfulde. De forskellige figurer som Kat, fjender, dyr og monstre er heller ikke noget at skrive hjem om rent detaljemæssigt, og animationerne er mere funktionelle end flotte. Pirates leverer langt fra den grafik som man kunne forvente af et PlayStation 2-spil.

Tynd lydside

Lydsiden er, som grafikken, meget middelmådig og bærer præg af sjusk. Musikken lyder som den skal i et spil af denne type, men er hverken iørefaldende eller motiverende at lytte til - den grænser næsten til det kedelige. Lydeffekterne er også en tynd kop te, mest kedelige er lydeffekterne i landsektionen mens lydene i sejlsektionen er nogenlunde, med bl.a. rimelige kanon- og eksplosionseffekter. Det er synd, at udviklerne ikke har indset, at en god lydside hjælper en stemning lige så meget på vej som grafikken.

Forspildte muligheder

Pirates kunne have været et helt suverænt spil, hvis de gode ideer havde været udnyttet bedre og hvis spillet havde udnyttet PlayStation 2'ens hardware, til at gøre spillet flottere og lyde bedre. Pirates: The Legend of Black Kat er et middelmådigt spil, men har absolut sine øjeblikke og gode sider. Desværre er spillet en gang sjusk rent teknisk og kan ikke anbefales at investere i, uden at man har prøvet det først.

Pirates: The Legend Of Black Kat (EU)
3/6

Pirates: The Legend Of Black Kat   © EA 2002   (PS2)    1/4 Pirates: The Legend Of Black Kat   © EA 2002   (PS2)    2/4 Pirates: The Legend Of Black Kat   © EA 2002   (PS2)    3/4