X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ferrari F355 Challenge


Manden bag spillet har gennem årene leveret mange store spiloplevelser til os gamere, for ikke at snakke om den nattesøvn og de lommepenge vi har mistet. Hans CV omfatter bl.a. klassikere som Hang-On, Outrun, Space Harrier, Virtua Racing, Virtua Fighter og Shenmue. Denne mand er selvfølgelig ingen ringere end Yu Suzuki. Spørgsmålet er så bare om hans høje niveau også gør sig gældende i Ferrari F355 Challenge, for selv en mester kan vel fejle?

For dem der kan erindre arkademaskinen var den noget af et monster. Udover Ferrari-licenseret sæde og rat, havde spillet hele tre monitors. I hjemmekonverteringen til Dreamcast gik disse ting naturligvis fløjten, men spillet fik alligevel stor ros for sin gennemførte simulation og sit bundsolide gameplay. Nu er der sket en del siden spillet udkom på Dreamcast, så det vil næppe stå helt så stærkt på markedet i dag. Især manglen på biler og spilmodes vil hæmme spillet en del i manges bevidsthed. Licensen i spillet omfatter nemlig kun én bil. Det er ganske vist ikke hvilken som helst bil, men det havde været rart hvis licensen havde indbefattet et par andre af Ferraris modeller. Man kan ganske vist få bilen i flere forskellige farver, men det gør ikke ligefrem udvalget større.

Ens evner bliver testet

Når spillet nu kun indeholder denne ene bil, kunne Yu Suzuki og hans designere til gengæld koncentrere sig om, at få den til at opføre sig præcis som den gør i virkeligheden. Spillet er faktisk derfor mere at opfatte som en Ferrari F355-simulator, end et decideret bilspil som vi kender det. Gameplayet foregår dog som vi kender det og bilen har også nogle hjælpefunktioner man kan slå til, hvis man har bøvl med at styre hestekræfterne, f.eks. ABS-bremser, Traction Control og Stability Control. Disse hjælpefunktioner gør, at de fleste kan sætte sig ned og spille med, men for at få det fulde udbytte af spillet, bør man slå de fleste af disse fra. Spiller man på en højere sværhedsgrad bliver de dog automatisk slået fra og det er her spillet har sin styrke. Den største forskel på dette og andre bilspil er, at det er tvingende nødvendigt at lære banerne udenad, med alt hvad dette indebærer af teknik. Man skal især være dygtig til at læse kurver og sving, da den mindste fejl prompte bliver straffet. AI?en er nemlig også ganske skarp til at følge med og det er sjældent man har et fredeligt øjeblik, da løbene generelt er rimelig intense og tætte.

En tålmodighedsprøve

F355 Challenge har nogle få ganske udmærkede spilmodes, som ihvertfald er ganske tidskrævende. Der er en Arcade Mode, der er en tro kopi af den man finder i spillehallen, hvor man skal nå at køre et vist antal omgange og nå de forskellige checkpoints inden tiden løber ud. Single Play giver som altid spilleren mulighed for at køre et løb på en valgfri bane. Hoveddelen i
spillet er dog Championship, hvor man skal forsøge at skrabe point sammen til den samlede sejr i mesterskabet. Denne del kræver meget tid, da hvert løb køres i længder af 30-40 omgange, hvilket kræver både tålmodighed og koncentration. I forhold til Dreamcast-versionen er der også ændret et par ting. Der er ikke længere nogen link-mode, så man er nødt til at spille split-screen i two-player mode, men som plaster på såret er der kommet en ekstra gamemode, kaldet Great Driver Challenge, hvor man bliver bedømt for hvordan man kører og det er et godt sted at måle sin styrke i spillet. Options er der også en del af og man kan bl.a. ændre en del på bilens setup inden hvert løb. Derudover er der en mulighed for at tjekke sine køreevner via noget telemetri-agtig data, som man kan gemme og så se hvor man kan forbedre sig. Selvom spillet kun indeholder en enkelt bil, er der heldigvis 11 forskellige baner at fræse rundt på, bl.a. Suzuka, Monza, Sepang, den legendariske Laguna Seca og Ferrari?s egen testbane.

Mangelfuld grafik

Grafikken i Ferrari F355 Challenge er lidt skuffende. Generelt er der ikke ændret ret meget i forhold til da spillet udkom på Dreamcast og oven i hatten skal vi nu også have PlayStation2-syndromer som aliasing (hakkede kanter) og flickering (flimrende billede). Spillet er på ingen måde grimt, men sammenlignet med Gran Turismo 3 falmer det en del. Der er dog heldigvis en 60hz mode i spillet, så vi slipper for problemerne med dårlige PAL-konverteringer. Desværre er fartfornemmelsen i spillet ikke særlig god og det hæmmer intensiteten i spillet en del, især når man sammenligner med f.eks. Burnout. Her går det lidt mere langsomt, hvilket gør at spillet ikke er så ophidsende som det kunne, og burde, være. Lydmæssigt er spillet også lidt skuffende og musikken består af noget temmelig monoton rockmusik, der ikke fortjener nærmere omtale. Styringen fungerer upåklageligt, men spillet nærmest skriger efter at blive spillet med et rat, hvilket også løfter spiloplevelsen en del.

En god, men krævende, simulator

Man skal på forhånd være klar over at Ferrari F355 Challenge ikke er et bilspil som alle andre. Spillet er en rendyrket simulation og det gør at sværhedsgraden er meget højere end normalt, så der skal investeres meget tid i spillet før man begynder at komme nogen vegne. Dette er dog også en del af spillets charme, idet man virkelig skal arbejde hårdt for sine placeringer. Grafisk holder spillet ikke helt dagens niveau, men det er mest fartfornemmelsen der er problemet. Som simulation opfylder spillet dog sit mål, men spillet vil langt fra appelere til alle. Savner man en udfordring af de lidt større i racing-genren, så er der ikke mange bedre alternativer end dette, man skal bare være klar over, at det kræver masser af tid og tålmodighed at få det fulde udbytte af spillet.

Ferrari F355 Challenge (EU)
Anmelders vurdering
4/6

Ferrari F355 Challenge   © Sega 2002   (PS2)    1/5 Ferrari F355 Challenge   © Sega 2002   (PS2)    2/5 Ferrari F355 Challenge   © Sega 2002   (PS2)    3/5