The Thing

Mange vil huske John Carpenters film ’The Thing’ som en klassiker. Nu er der, her 20 år senere, kommet et spil der bygger videre på filmens handling, i hvad der må rangere som en af de længste film-til-spil konverteringer i historien. Spørgsmålet er så bare om spillet kan leve op til filmen.

Istedet for at lave et spil der genskaber filmens handling, har udviklerne valgt en lidt anden indgangsvinkel ved at fortælle historien videre og spillet starter derfor hvor filmen sluttede. Undervejs i spillet vil man dog støde på mange referencer og karakterer fra filmen, i en historie der er ganske godt skrevet og holder godt fast i filmens stil.

Organismen

Filmen handlede kort fortalt om nogle forskere, der på en base i Antarktis stødte på en organisme, der havde evnen til at imitere alle levende organismer den kom i kontakt med. Denne organisme viste sig (surprise surprise) ikke at være helt venligsindet og den endte med at udrydde de fleste af forskerne. De få overlevende, inkl. RJ MacReady, ventede på et redningshold og det er dette redningshold man har kontrol over i spillet. Man tager rollen som Cpt. Blake, der er leder af holdet, og er sendt til basen for at undersøge hvorfor al kommunikation er ophørt.

Hold sammen på tropperne

Spillet er et standard survival-horror spil, der dog indeholder visse nye elementer. Som leder af teamet har man kontrol over de andre medlemmer og kan sætte dem til forskellige opgaver, ála Rainbow Six. Man kan bede individuelle personer om at patruljere en dør, få sin ingeniør til at skaffe strøm, eller lægen til at lappe folk sammen osv. Denne del af spillet gør at det er lidt anderledes end andre spil i genren, idet man for alt i verden skal sørge for at holde de andre medlemmer af teamet i live, da man får svært ved at klare sig uden.

Frygt og tillid

Et af de vigtigste elementer i The Thing, bortset fra overlevelse, er den frygt/troværdigheds-faktor som spillet benytter. Man kan på en menuskærm hele tiden se hvordan de andre medlemmer har det. Skulle de komme ud for en traumatisk oplevelse bliver de nervøse og man skal så forsøge at berolige dem. Dette kan gøres på flere måder, enten ved at give dem et våben og noget ammunition, hvilket øger deres selvtillid lidt, eller måske give dem en adrenalinsprøjte. Omvendt kan man også miste deres tillid, enten ved at lade dem gå rundt i angst, lade dem alene, eller tage deres våben fra dem, hvorefter de nemt kan gå i panik. Dette gør, at der er en del taktik i spillet, da man kan risikere at løbe ind i folk man ikke har mødt før og samtidig er på randen af et nervøst sammenbrud. Så kan man vælge at ofre sit eget våben for at vinde deres tillid og derved stille sig selv dårligere, hvilket tit kan være en svær, men nødvendig beslutning. Denne frygt/tillids-faktor er ganske velfungerende og et frisk pust i genren.
Paranoiaen indfinder sig

Undervejs i spillet vil man også støde ind i en masse forskellige skabninger, der alle søger én ting, nemlig blod. Der er en del monstre i forskellige størrelser, så heldigvis har man også en rimelig mængde våben til rådighed, som f.eks. maskinpistoler og flammekastere. Det der hæver stemningen ekstra meget, er den usikkerhed man hele tiden er omspundet af. Da man har at gøre med en organisme der kan imitere andre livsformer, kan man aldrig vide hvem der er hvem. Hele ens hold kan være inficeret og være et monster, uden man på nogen måde kan se det, hvilket skaber en rimelig intens og nervøs stemning. På samme tid tænker ens hold det samme om dig, skulle deres paranoia tiltage, kan de finde på at skyde dig (eller sig selv), hvis ikke man kan overbeviser dem om sit sande jeg. Til alt held kan man finde nogle anordninger der kan teste om folk er inficeret, men det er begrænset hvor mange man har af disse og de skal derfor kun bruges hvis man for alvor er i tvivl.

Fremragende lydside

Grafisk er The Thing ikke verdens flotteste spil, men det fungerer efter hensigten, med barske omgivelser, et generelt koldt og mørkt look og naturligvis masser af blod. Der er enkelte grafikfejl hist og her, men ikke noget der hæmmer spillet. Karaktererne er også ganske udmærkede og deres ansigter er troværdige. Der hvor spillet virkelig har sin styrke er i stemmeføringen, der ganske enkelt er blændende. Normalt har mange spil, især i denne genre, en lidt klodset og tam dialog, men her er det udført meget professionelt. Lydeffekterne er også med til at skabe en god stemning og både den arktiske vinds susen og andre skumle lyde skaber en god effekt. Styringen fortjener også ros, idet den er ganske let at lære, men samtidig har mange funktioner, som man bliver guidet igennem på de første baner.

Bedre end Resident Evil?

Savner man et survival-horror spil til sin Xbox, er løsningen her. The Thing er et meget gennemarbejdet spil, der på fornem vis bygger videre på filmens handling. Stemningen er gennemført og spillet er meget fængende, især fordi man både skal sørge for selv at holde sig i ro, samtidig med at man skal styre et redningshold med sarte nerver. De taktiske elementer og den generelle paranoia gør at The Thing på mange punkter hæver sig over Resident Evil, hvilket burde være anbefaling nok i sig selv.

Thing, The (EU)
5/6

The Thing   © VU Games 2002   (XBX)    1/5 The Thing   © VU Games 2002   (XBX)    2/5 The Thing   © VU Games 2002   (XBX)    3/5