Star Wars: Jedi Starfighter

Som en passende forlængelse af Episode II filmen i biffen, trækker Jedi Starfighter et spor af Star Wars atmosfære igennem spillet, der leverer masser af solid action til de Star Wars-hungrende fans. De andre dødelige kan selvfølgelig også være med.Som Jedi Master Adi Gallia, tager spilleren til solsystemet Karthakk, for at hjælpe rumpiraten Nym med at besejre Kaptajn Cavik Toth, der er i ledtog med den onde Count Dooku og Handels Føderationen. Bevæbnet med den nyeste prototype Jedi Starfighter, er det op til spilleren at udrydde truslen og blæse skurkene hen hvor kraften gror. Star Wars: Jedi Starfighter hænger fint sammen med handlingen i Episode II og flere af figurerne fra filmen dukker regelmæssigt op i filmsekvenserne, der krydrer handlingen gennem hele spillet og sætter lidt ekstra kulør på de noget ensformige missioner.

To er bedre end én

Dem der holdt af det første Starfighter spil, vil sætte pris på de to nye væsentlige tiltag der adskiller spillet fra sin forgænger. Det største tiltag, er at man denne gang kan spille two-player kooperativt i de samme missioner som i singleplayerdelen. Det forgår ved hjælp af splitscreen og fungerer ganske glimrende og det forbedrer væsentligt holdbarheden, der ellers virker en anelse for kort. Spillet kan gennemføres på 10-12 timer, afhængig af hvor meget tid man bruger på at åbne for hemmelige ting, eller gennemfører de skjulte bonusopgaver.

Nye kræfter

Den anden store opdatering, er muligheden for at bruge “kraften” mens man styrer sit rumskib. Det fungerer ved hjælp af digitalknapperne på joypaddet, der giver mulighed for at bruge fire forskellige typer af “kraften”. Force Field er tilgængelig fra start, mens Force Ligthing, Force Reflex og Force Shock Wave dukker op efterhånden som man gennemfører missionerne. Selv om brugen af “kraften” føles mere som en håndfuld ekstravåben, er der alligevel gjort en smule ud af, at få det til at virke som noget ekstra. Styrken i Force våbnene er bestemt af hvor lang tid man holder cirkelknappen nede og timingen varierer efter hvilket Force våben der er i brug. F.eks. kan Force Reflex, der er en form for bullettime funktion, have tre grader af styrke, afhængig af hvor god man er til at time og udløse effekten. Force Reflex er den eneste reelle nyskabelse i våbenudvalget og resten er set til hudløshed i bl.a. Colony Wars trilogien til den gamle Playstation. En solid optræning, sætter hurtigt spilleren ind i de mest basale funktioner

På rutinemæssigt besøg

Missionerne skifter mellem brugen af Adi’s hurtige prototype og Nym’s noget langsommere Havoc rumskib. Som altid er det hurtigste skib minimalt pansret og sneglen på
vejen (Havoc) - den med det mest skudsikre hus. Hvis ikke filmsekvenserne havde været der, var missionerne blot den sædvanlige samling af beskyt din konvoj, skud fjenderne eller flyv fra A til B. Intet skiller sig væsentligt ud fra normen af 3D-shootere og især kampene der foregår i rummet, er set betydeligt bedre i bl.a. Star Lancer til PC og Dreamcast. Kampene på planeterne er dog med til at sætte den smule ekstra krydderi til, der redder spillet fra bare at være en flad gentagelse af originalen. Fornemmelsen af Star Wars universet er sjovt nok større i sekvenserne på planeterne end i rummet.

Egentlig bare det samme

Har man spillet Star Wars: Starfighter umiddelbart inden man sætter Jedi Starfighter i sin PS2, er det ikke sikkert man vil se nogen form for opdatering i grafikken, da spillene er tæt på at være ens. Et par teksturer på rumskibene er blevet lidt nydeligere, men ellers er udseendet en gentagelse af fra originalen i stedet for en klar forbedring - og det virker lidt nærigt at man skal betale for noget der ligner en add-on til et PC spil. Pæne effekter i vandoverfladerne og et par lækre lyseffekter, trækker lidt op på grafikskalaen.

Nedsat hastighed igen-igen

En smule slowdown sniger sig ind i de mest heftige kampe og landskaber med mange detaljer sænker også billedhastigheden. Alligevel bliver det aldrig hæmmende for spilbarheden, men vi må konstatere, at netop den hæmsko er ved at være et irriterende kendetegn ved mange af de nye PS2 titler. En manglende 50/60 Hz. funktion glimrer også med sit fravær.

Star Wars lyd med pondus

Der er som altid en vis pondus over lyden i et Star Wars spil og Jedi Starfighter er ingen undtagelse. Masser af solid filmmusik og de “rigtige” lydeffekter trækker spilleren ind i den rigtige Star Wars stemning. Selvom stemmerne ikke er de originale til rollerne fra filmen, er der gjort en del ud af sætningerne og kommentarerne er til at holde ud - selv efter flere timer fastlåst i samme mission.

Mere af samme skuffe

Var man tilfreds med det første Starfighter spil, er Jedi Starfighter mere af samme skuffe. Spillet er en klar forbedring mht. til spilbarhed, sammen med de nye våben og den nye multispiller del. De helt store nyskabelser skal man bare ikke forvente, dertil er der simpelthen gjort for lidt ud af at adskille det fra originalen. Masser af Star Wars atmosfære og en solid omgang action hjælper altid på resultatet og de færreste vil sikkert føle sig direkte skuffet over spillet. Jedi Starfighter er god som en opdatering med glasur på overfladen, men fjerner man sukkerstadset, er det præcis det samme gamle spil - så prøv det før du køber.

Star Wars: Jedi Starfighter (EU)
4/6

Star Wars: Jedi Starfighter   © LucasArts 2002   (PS2)    1/4 Star Wars: Jedi Starfighter   © LucasArts 2002   (PS2)    2/4 Star Wars: Jedi Starfighter   © LucasArts 2002   (PS2)    3/4