Star Wars Racer Revenge

Den næste Star Wars-film har premiere i denne måned, så hvad ville være mere nærliggende end at varme op til begivenheden med det seneste Star Wars-spil. Spillet er en efterfølger til Episode 1 Racer, der udkom på forskellige platforme for noget tid siden. Vi har set på om der er sket forbedringer i forhold til sidst.

Der kan ikke herske tvivl om, at Star Wars-licensen er en af de mest udnyttede der findes. Desværre er det ofte blevet til nogle skuffende spil, med enkelte få lyspunkter imellem. Star Wars Racer Revenge har ikke umiddelbart noget med filmene at gøre, da historien fortsætter nogle år efter det første spil, der udkom både til PC, N64 og Dreamcast. Sebulba blev jo grundigt ydmyget i et’eren og han er nu langt om længe tilbage, opsat på at få sin hævn over den unge Anakin Skywalker. Det er i bund og grund historien bag dette spil og da det er et racerspil er der nok heller ikke brug for megen historie.

Kendte spilmodes

Spillet rummer tre spilmodes, nemlig Single Race, Versus og Tournament. Single Race er, som navnet antyder, en enkelt løb på en given bane. Man kan vælge antallet af omgange og om det skal være et almindeligt løb eller en time-trial. Versus er for 2 spillere, hvor man hver især vælger sin kører og så gælder det naturligvis bare om at komme først i mål. Tournament er spillets hoveddel og den minder meget om den opsætning vi så i det første spil. Man har til at starte med nogle forskellige kørere at vælge imellem og man skal derefter prøve at vinde de forskellige mesterskaber, der hver strækker sig over 4 baner. Spillet har dog ikke noget pointsystem, man skal ganske enkelt bare opfylde et placeringskrav på hver bane, hvilket gør det hele lidt nemmere end det burde være. Den kendte isenkræmmer Watta er også tilbage og han vil inden løbet tilbyde spilleren en bonus, hvis man kan eliminere et vist antal af andre de podracere. Man får desuden penge for sin placering og disse kan så bruges i Watta’s lille kræmmerbiks, hvor man kan opgradere din podracer.

Masser af podracere

Spillet rummer over 20 podracere og de har hver især individuelle færdigheder. Til at starte med har man kun adgang til nogle stykker, men efterhånden som man kommer igennem mesterskabet, vil man åbne op for flere og flere. Der er desuden nogle hemmelige karakterer, bl.a. Darth Maul og Darth Vader. Disse kan dog kun opnås, hvis man opfylder en masse kriterier undervejs på banerne. Der er fire hovedformål på hver bane, nemlig at vinde, hurtigste omgang, hurtigste løb, samt flest knockouts, eller kills om man vil. Dette gør, at man er nødt til at spille igennem spillets kun 13 baner rimelig mange gange for at få fingre i det hele, hvilket godt kan virke lidt ensformigt i længden.
De 13 baner i placeret på 5 forskellige planeter, bl.a. den ofte brugte Tatooine. Banerne varierer meget i design og sværhedsgrad og der er en rimelig god afveksling mellem dem. De er desuden fyldt med shortcuts, men det kan ofte være et problem at se svingene på banerne, da det hele går meget hurtigt. Desværre er sværhedsgraden generelt ikke særlig høj og det vil højest tage 2-3 timer at gennemføre spillet første gang. Derefter bliver det bare endnu nemmere, da man nu har rådighed over temmelig kraftige podracere.

Pitstop i farten

Styringen af de forskellige podracere er ganske god og den minder meget om det første spil. Man har to muligheder for setup, hvor den ene er for lidt mere øvede. Den almindelige metode indeholder det sædvanlige, som speeder og bremse, men undervejs i spillet vil man næsten med sikkerhed hamre ind i omgivelserne, eller andre podracere og det er derfor smart at man har nogle små robotter der kan reparere raceren mens man er i fart, hvilket dog mindsker farten en anelse. Derudover er der også en turboboost, der dog ikke skal misbruges, idet man så skader sin egen podracer. Den anden og mere avancerede styreform indbefatter de to analoge styrepinde på kontrolleren. Man styrer ganske enkelt accelerationen af hver motor med den enkelte styrepind, hvilket afstedkommer noget mere præcision, men også en højere sværhedsgrad.

Varieret musik

Grafisk og lydmæssigt holder Racer Revenge et ganske godt niveau. Grafikken er ganske nydelig og selvom visse af banerne er lidt triste i farverne, er andre ganske flotte. De forskellige karakterer er ganske fint lavet, men man ser desværre for lidt til dem, da man kun ser dem når man vælger kører. Det havde været rart om disse fine figurer var blevet brugt i nogle cutscener af en art. Frameraten er ganske stabil og farten i spillet er høj, hvilket absolut øger underholdningen. Musikken undervejs varierer alt afhængig af ens situation i løbet. Ligger man og kæmper med 2-3 andre podracere er musikken intens, mens den er totalt fraværende skulle man ligge alene i front. Derudover er der den kendte Star Wars-melodi, samt en masse passende lydeffekter, så lyden passer fint til spillet.

Underholdende men kort

Star Wars Racer Revenge er en ganske udmærket fortsættelse, men man kommer ikke uden om, at det stort set er samme spil som det første, bare med nye baner og karakterer. At spillet så oven i købet er ganske hurtigt gennemført gør det ikke bedre. Savner man et anderledes racerspil er dette dog et ganske udemærket et af slagsen, man skal bare ikke forvente at det holder særlig længe. Det er underholdende så længe det varer og Star Wars-fans med hang til podracing vil ganske givet få en masse ud af dette spil.

Star Wars Racer Revenge (US)
4/6

Star Wars Racer Revenge   © LucasArts 2002   (PS2)    1/3 Star Wars Racer Revenge   © LucasArts 2002   (PS2)    2/3 Star Wars Racer Revenge   © LucasArts 2002   (PS2)    3/3