Shrek: Hassle At The Castle

Den småfede, Oscar-belønnede og ørevoks-ædende trold Shrek, har nu endelig fået sit eget platformspil på Gameboy Advance. Spillet er bygget over sidste års computeranimerede kassesucces – Shrek. Er det endnu en dårlig filmlicens, eller har vi en kvalitets-platformer mellem hænderne?

Simpel historie

Det er ikke første gang, vi ser Shrek på Gameboy Advance. Hans debut på den lille håndholdte var i spillet Shrek – Swamp Kart Speedway. Et kart-racing spil med meget få kvaliteter, som vi her på siden vurderede meget lavt. Og lad det være sagt med det samme – denne gang er Shrek lidt bedre kørende.
Hvis man ikke har set filmen, bør man, inden man starter spillet, nok lige kaste et blik på manualen – Introsekvensen nemlig siger intet om, hvad spillet går ud på. I manualen kan man læse, at en flok irriterende eventyr-figurer er flyttet ind i Shrek’s sump. Det er Shrek særdeles sur over, og derfor får han sine venner til at hjælpe sig med at redde sumpen. Hvis man har set filmen, er der ingen overraskelser her – alt følger filmens forløb ganske nøje.

Mest for de yngste

Spillets udformning er også uden de store overraskelser. Her er tale om et ordinært platformspil næsten uden nytænkning. I nogle baner er der en tidsbegrænsning, der gør, at man må skynde sig igennem dem, men ellers er det meste helt almindeligt platforms action. I løbet af spillet bliver det muligt at spille med andre figurer end Shrek. Hvem man vælger, har stor betydning for hvor svær banen er. Æslet er eksempelvis hurtigere end Shrek, til gengæld slår Shrek dobbelt så hårdt, og han kan samle våben op. Styringen af figurerne føles en smule sløv, men når man har vænnet sig til det, er den god og præcis.
Der er tre sværhedsgrader i spillet. På mellem-niveauet kan en erfaren platform-spiller gennemføre spillet på omkring tre timer. Det er selvfølgelig alt for kort tid at bruge på et spil, man har betalt mange hundrede kroner for. Man kan dog hæve sværhedsgraden og dermed forlænge spillets levetid en smule. Det er tydeligt, at spillet er lavet til de yngste Gameboy Advance-ejere - både sværhedsgraden, men også manglen på tekst, er noget de yngste vil kunne lide. De første baner er meget simple og kan hurtigt gennemføres. Senere bliver det dog en del sværere – ikke frustrerende svært, men nok til at man ikke klarer banen i første forsøg.
Grafik og Lyd

Når man hører ordet Shrek, forventer man nærmest en overflod af flotte scenerier og fantastisk animation. Dette er desværre ikke tilfældet i Shrek – Hassle at The Castle. Grafikken er ikke på nogen måde dårlig eller grim, den er bare ret ordinær. Figurerne er deformerede versioner af dem, vi kender fra filmen – deres hoveder er alt for store i forhold til kroppen. Det ser en smule komisk ud, men det fungerer faktisk ret godt. Det har den fordel, at figurernes karikerede ansigtsudtryk tydeligt kan ses på den lille skærm. Animationen af figurerne er acceptabel, den er rimeligt flydende uden at være enestående eller prangende. Baggrundene varierer meget i kvalitet. Nogle baner er en smule kedelige at se på, andre er flotte og farverige.
Lyden i spillet er tålelig, men langt fra god. Musikken har en tendens til at blive noget monoton, mens lydeffekterne mest består af hoppe- og kamp-lyde.

Multiplay

Det er efterhånden blevet standard for Gameboy Advance-spil at indeholde en eller anden form for multiplayer-funktion. Shrek er ingen undtagelse. Der er mulighed for at op til fire spillere kan deltage i ”Fighting Mode”. Målet er at få samlet så mange guld- og sølvmønter som muligt. Samtidig har man mulighed for at slå på de andre spillere, hvilket får dem til at tabe deres mønter. Et sjovt lille spil der kan forlænge spillets levetid et par timer, hvis man kender andre, der har en Gameboy Advance.

Har man lidt erfaring med platform-spil, er der ikke meget at komme efter. Spillet er alt for kort, og der er ingen nyskabende elementer. Lej hellere filmen – den er langt bedre skruet sammen. For de yngste er Shrek et udmærket spil, og vores karakter skal ses i lyset af at netop de yngre spillere er spillets målgruppe.

Shrek: Hassle At The Castle (EU)
3/6

Shrek: Hassle At The Castle   © TDK 2002   (GBA)    1/1