Rally Fusion: Race Of Champions

Rallysporten er efterhånden ved at nå temmelig store højder, især på diverse konsoller, hvor spillene nærmest står i kø for at komme ud i butikkerne. En af vinterens mest ventede titler var Colin McRae 3 og med sådan en konkurrent ville andre nok afholde sig fra udgive et lignende spil i samme tidsrum. Men nej, for konsolejere kan nu også stifte bekendtskab med Rally Fusion, hvor vi her har kigget nærmere på Xbox-versionen.

Lad os med det samme understrege, at Rally Fusion ikke har specielt meget til fælles med Colin McRae 3. De to spil ligger i hver deres yderlighed af genren, så er man ikke til det nærmest over-realistiske Colin McRae, skulle der være gode chancer for underholdning her, i noget der hælder langt mere mod arkadestilen, som vi f.eks. kender fra Sega Rally.

Man starter fra bunden

En af de første tanker der slår én når man har loadet spillet og roder sig igennem menuerne, er den enorme mængde af forskellige ting man kan deltage i. Rally Fusion bygger grundlæggende på det mindre kendte Race of Champions, der hvert år afholdes på Gran Canaria, hvor der køres mand mod mand i identiske biler. Udover dette lille sidestykke indeholder spillet en masse andet guf. Hoveddelen er ROC Challenge, hvor man, efter at have taget sin licens, kører forskellige typer løb rundt omkring i verden. Man starter i klasse C og skal så kæmpe sig vej op til den fornemmeste klasse, via en masse afvekslende løbsformer.

Glimrende variation

Udover en mængde forskellige spilformer er selve gameplayet også ganske varieret. Spillet minder i den henseende meget om Rallisport Challenge. Visse baner køres alene mod uret, som vi kender det fra normal rally. Andre baner køres i direkte konkurrence med ens rivaler, med alt hvad dette medfører af skubben og masen. Banerne varierer også i stil. Nogle gange skal der køres et bestemt antal omgange, mens man andre gange skal køre fra punkt til punkt. Derudover køres der i Hillclimb op af bjerge, igen med og uden konkurrenter og der er også nogle interessante variationer, bl.a. Relay, hvor man skifter bil efter hver omgang.

Tom Kristensen? Som rallykører?

Et godt rallyspil skal selvfølgelig også indeholde nogle gode biler og spillet tilbyder ca. 20 stykker at vælge imellem. Disse biler er inddelt i klasser og der findes en del biler som vi ikke ser i almindelige rallyspil. Både Ford, Toyota, Opel, Peugeot, Mitsubishi, Audi og Saab har stillet diverse biler til rådighed, hvoraf hovedparten skal åbnes op ved at gennemføre forskellige udfordringer. Bilerne er heldigvis ganske nemme at styre, selvom de til tider føles lidt lette, men det hører med til spillets arkade-prægede natur. Ikke så meget pjat med setup og andet stads, bare ren race. Udover rigtige biler indeholder spillet også rigtige racerkørere, som man dog ikke lige forbinder med rally. Men det er dog trods alt sjovere at spille mod Tom Kristensen, J.J. Lehto, Frank Biela og andre, istedet for nogle no-name kørere. Disse kørere har iøvrigt en ganske levende AI og de kører absolut ikke på snor. De nærmest vælter rundt mellem hinanden, kører af banen, drejer forkert og alt muligt andet, hvilket giver en god fornemmelse af fair konkurrence.
Arcade all the way

At spillet er en arkade-præget titel, understreges med det samme man begynder at spille. Styringen af bilerne er rimelig overkommelig og selvom bilerne naturligvis varierer, så tager det ikke meget tid, før man har lært at kontrollere dem. Banedesignet er også med til at fremme denne følelse, da de er fyldt med et hav af ekstreme bakker og hop. Banerne er desuden en tand mere åbne end de klaustrofobiske i Colin McRae, da der skal være plads til flere biler samtidig. Selvom spillet er i den mere useriøse del af genren, er der heldigvis rig mulighed for at smadre sin bil. Bilerne vælter rundt og støder man ind i forskellige ting, såsom bjergvægge, begynder døre at blafre, kølerhjelme at falde af og vinduer at smadre. Man kan faktisk smadre bilen så meget at man kan udgå, hvis man f.eks. kører frontalt ind i et træ. Styringen påvirkes også af ens skader, så man kan komme ud for at kontrolleren ryster helt vildt, mens bilen kun drejer til højre, fordi man har smadret sine dæk i den ene side.

Blændende grafik

Grafisk er spillet absolut en nydelse. Banerne er måske ikke de mest opfindsomme der er set, men de fungerer ganske godt, uden den mindste form for pop-up eller draw-in. Bilerne er flotte og prydet med gode detaljer, såsom real-time reflections. Som rallykører må man indstille sig på alverdens vind og vejr og det fornægter sig bestemt heller ikke her. Især regnvejret er strålende lavet og den måde bilernes baglygter afspejles i horisonten og i vandet på vejen, er fremragende. Når det samtidig lyner og tordner giver det virkelig en god effekt. Derudover både regner og sner det på skærmen, så det bryder landskabet. En nydelig detalje som vi også så i MotoGP til Xbox, der tilfældigvis også er lavet af Climax. Frameraten er desuden flot og stabil, så som helhed er spillet en nydelse at se på. Lyden er lidt mere sparsom og musikken på menuerne er ganske anonym. Det der præger lydsiden mest er ens co-drivere (der er fire forskellige) og den måde de bliver mere og mere paniske i stemmen, hvis man kører råddent. De tillader sig endda at råbe ”idiot!”, hvis man skulle kvaje sig, eller smadre dem op mod en bjergvæg.

Bedre en McRae? Smag og behag...

Der er ingen tvivl om at Rally Fusion er en helt anden type spil end Colin McRae 3. Spillet oser af arkade-gameplay, men det er absolut ikke at foragte af den grund. De mange gamemodes sørger hele tiden for variation, noget som man netop kan klandre de mere realistiske spil i genren for. At spillet er en hybrid af Rallisport Challenge og Sega Rally er ingen skam at indrømme, da de to spil absolut hører til i den bedste ende af genren.

Hvis man føler at Colin McRae 3 er for realistisk og for ensformigt, så er Rally Fusion absolut værd at kigge nærmere på. Spillet er utrolig let tilgængeligt, tilbyder masser af variation og er prydet med fremragende grafik. Er man casual rally- eller racing-fan burde man bestemt tjekke denne titel ud. Især da den også har gode multiplayer-modes.

Rally Fusion: Race Of Champions (EU)
4/6

Rally Fusion: Race Of Champions   © Activision 2002   (XBX)    1/5 Rally Fusion: Race Of Champions   © Activision 2002   (XBX)    2/5 Rally Fusion: Race Of Champions   © Activision 2002   (XBX)    3/5