Rainbow Six: Lone Wolf

Rainbow Six til Playstation var ikke tidernes mest roste spil, men var åbenbart alligevel en stor nok salgssucces til, at Ubi Soft nu har udgivet en ny mission disk, kaldet Lone Wolf. Det er derfor endnu en gang tid til at gøre kål på nogle terrorister. Denne gang i broderlandet, Norge.

Som navnet antyder, handler Lone Wolf ikke om et helt team af antiterrorstyrker, men om en enkelt mand, hans våben og hvad de i fællesskab kan gøre ved en samling gale terrorister i de norske fjelde. Amerikanske våben bliver tilsyneladende smuglet til Rusland via Norge, og det skal der sættes en stopper for. Gennem et halvt dusin missioner er det ens opgave at vælge de rette våben til opgaven og selvfølgelig en fremgangsmetode, der gør, at man stadig er i ét stykke, når det samme ikke længere kan siges om terroristerne. Der er våben varierende fra forskellige maskinpistoler, automatrifler, håndvåben, granater og sågar en snigskytteriffel. Dertil kommer et nattesigte, der er yderst anvendeligt på de mørkere missioner. Før hver mission vælger man våben og bliver derefter præsenteret for et valg mellem forskellige startpositioner. Der er næsten altid en position, der er sikrere end de andre, hvilket man hurtigt finder ud af. Alle missioner, undtaget den sidste, går stort set ud på at komme fra punkt A til punkt B uden at miste livet, og det kan faktisk være svært nok, i hvert fald til at begynde med. Terroristerne er nemlig vanvittigt hurtige på aftrækkeren, og da der ikke skal mere end en enkelt, højst to kugler til, før man stiller militærstøvlerne, er samtlige missioner mest af alt et spil om, hvem der ser hvem først.

Kluntet kontrol

Hvis kontrollen i spillet havde foregået med mus og tastatur som på alle FPS spil til pc, havde der været lidt mere at rafle om, men det er altså ikke tilfældet, når man skal klunte sig vej frem med PSOnes analoge kontrol. Af denne grund bliver spillet hurtigt til enten et huskespil, hvor man dør, loader missionen igen og kommer lidt længere med ens nye viden, eller til en møjsommelig kravlen sig frem pixel for pixel, så man er sikker på, at man ikke bliver set først. Det er faktisk
ikke helt så slemt som det lyder, og man kan blive en smule bidt af slet ikke at blive opdaget. Desværre når man ikke at blive rigtigt bidt, før spillet er slut. Dette indtræffer omtrent 1½-2 timer efter, at man først har sat cd'en i drevet. Man kunne forledes til at tro, at der blot var tale om en intro, før selve spillet gik i gang. Det er ikke tilfældet. Godt nok er der tale om en mission disk, men max. to timers spilletid er simpelthen uacceptabelt, med mindre et spil ikke koster mere end en biografbillet.

Grafik og lyd mangler variation

Grafikken i Lone Wolf er så som så. Rebellion, der har stået for udviklingen af spillet, har med Delta Force vist, at de kan gøre det bedre end det her. Teksturerne er grove og bliver genbrugt for meget. Dertil kommer, at mere end halvdelen af spillet foregår i grønt, fordi man er nødsaget til at bruge nattesigtet langt det meste af tiden. Spillet kører bestemt heller ikke flydende, hvilket sammen med den kluntede styremetode bevirker, at præcision under bevægelse er praktisk talt umuligt at opnå. Lyden lider også under en del problemer. For det første er der så godt som ingen variation i terroristernes udbrud - de siger enten "Hey!" eller "Hey you!" - og så får man ikke mere for den femogtyveøre. Ligeledes er der sprunget let hen over baggrundslydene, der ikke består af ret meget andet end lidt regn og lidt rungen. Ofte er overgangen fra den ene baggrundslyd til den anden meget brat, og foregår på tilsyneladende forkerte tidspunkter. Man kan inde i et hus bevæge sig tæt på en mur, hvorefter spillet tror, at man er udenfor og prompte sætter regnlyden til. Våbenlydene er generelt gode og autentisk-lydende, og det er da også blevet til lidt knagen i sneen, når man bevæger sig rundt, men stort set er lydsiden noget skuffende.

Skudt forbi

Det kan siges meget kort: Lad være med at købe Lone Wolf, med mindre du finder det til en halvtredser og har udtømt alle andre muligheder for at skyde terrorister. Godt nok er spillet billigere end et fuldpris spil, men det er stadig både for kort, sjusket og mangelfuldt til, at vi kan anbefale det.

Rainbow Six: Lone Wolf (EU)
1/6

Rainbow Six: Lone Wolf   © Ubisoft 2002   (PS1)    1/4 Rainbow Six: Lone Wolf   © Ubisoft 2002   (PS1)    2/4 Rainbow Six: Lone Wolf   © Ubisoft 2002   (PS1)    3/4