X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

NBA Inside Drive 2002


Nu når Microsoft langt om længe har deres egen konsol, skal der selvfølgelig også følge en serie af sportsspil med. Vi har allerede EA og Sega som de store på det marked, men Microsoft er sikker på, at deres sportsspil også vil kunne gøre sig gældende. Vi har kigget på deres version af basketball, NBA Inside Drive 2002.

Normalt er vi vant til et hav af forskellige spilmodes i sportsspil, men udvalget i NBA Inside Drive er temmelig skrabet, for at sige det pænt. Det eneste der er mulighed for er Exhibition, Playoffs og Season. Den så populære Franchise-mode glimrer især ved sit fravær og der er heller ikke mulighed for at designe sine egne spillere, som det ellers er vanen i disse spil. Nuvel, selvom spillet mangler modes, så skal man nok få masser af tid til at gå med den lange Season-mode. Season er naturligvis spillets hoveddel og inden man går i gang skal man vælge sit favorithold. Alle NBA-holdene er repræsenteret, med alle de rigtige stjerner, som Jordan, Carter, Bryant og Shaq.

En lang og dyb season-mode

Det gode ved season er, at man kan spille den på flere måder. For det første kan man være mere end én enkelt spiller, så vennerne kan også styre deres hold gennem en sæson på samme tid. Desuden skal man beslutte, om man vil spille en fuldt simuleret sæson med 82 kampe, eller spille nogle forkortede udgaver. Vil man sætte krydderi på det hele, kan man også lave et ’fantasy draft’, så man selv kan prøve at sammensætte sit hold af stjerner. Dertil kommer naturligvis muligheden for, at indstille alskens regler, længde på kampene osv. Udover alt dette skal man også være manager og coach for sit hold, så der er nok at tage sig til i løbet af en sæson. Som coach er de primære opgaver at sørge for at aktivere de bedste spillere og smide de skadede og uerfarne på det inaktive rooster, samt vælge hvilke strategier man skal kunne benytte under kampene. Som manager står man for trades og andet stads og det der gør spillet lidt levende er, at de andre NBA-hold også kommer til spilleren og foreslår trades.

Både for nye og erfarne

Nu kan alverdens gamemodes og detaljer være nok så fint, men hvis ikke gameplayet holder, falder det hele sammen. Heldigvis er gameplayet i Inside Drive rigtig solidt. Alle og enhver kan sætte sig ned og deltage i en kamp, men der er så mange nuancer og avancerede moves, at man hele tiden vil lære noget nyt. De sædvanlige moves som pass, shoot, steal, block og dribble ligger lige for hånden, men efterhånden vil man begynde at benytte sig at de mere avancerede ting, som f.eks. icon passing, on-the-fly playcalling, double team, samt alle de mange typer driblinger, der udføres med en kombination af en knap og den analoge styrepind. Man har ganske som vanligt også en turboknap, men i modsætnign til stort set alle andre basketspil er man ikke pisket til at bruge den hele tiden, takket være det analoge styring, så man hele tiden kan variere hastigheden på sin spiller, lige fra stille gang, til fuldt løb. Turboen kommer så ind i billedet i specielle situationer, som fast breaks, eller hvis man skal sætte en mand af.
Mange tætte kampe

AI’en i spillet er ganske god, selv om spillerne til tider ikke er specielt hurtige til at udføre de ordrer de får fra trænerbænken. Spillet har tre sværhedsgrader og man får god modstand på dem alle sammen, hvilket også er ganske sjældent. Tit og ofte minder kampene om rigtige NBA-kampe, hvor føringen skifter undervejs, men afstanden mellem de to hold aldrig er overvældende, hvilket afstedkommer mange spændende og intense afslutninger på kampene. AI’en spiller også godt, både defensivt og offensivt og man skal virkelig spille taktisk for at overliste modstanderen. Ikke noget med bare at løbe ned og dunke bolden i kurven hver gang, men derimod fornuftig opbygning af angrebene.

En grafisk lækkerbidsken

Efter den positive oplevelse med gameplayet, bliver kronen lagt på værket af den flotte grafik. Der har ganske enkelt aldrig været et flottere basketspil på nogen konsol. Især animationerne er fremragende og gør spillerne tæt på livagtige. Spillerne ligner fuldstændigt dem som mange kender fra NBA, med både rigtige proportioner, frisurer, tatoveringer og meget andet. Arenaerne er også fremragende og de virker store, men stadig intense. Tilskuerne er lidt tamme, men det er til at leve med, da resten af grafikken er så flot og flydende. Udover de flotte spillere, er der også animerede dommere, trænerne og reserver. Lyden skal skam ikke stå tilbage for grafikken og også her er kvaliteten høj. De to kommentatorer taler flydende og forståeligt og derudover er der en ’sideline announcer’, der kommer med updates på skader osv. Stadionspeakeren er også god og kommer, udover at introducere spillerne, tit med opfordringer til folk om at flytte deres bil, eller fortæller dem at den brænder! Tilskuerne lever fint med og skaber en intens atmosfære, så man mærker det helt ind i stuen. Musikken er udmærket uden at være noget specielt. Det er som sædvanlig noget rapmusik, denne gang udført af Sir Mix-a-Lot og LA Symphony.

Put spillet i kurven

Er man den mindste tilhænger af basketball og i særdeleshed NBA-ligaen, er der ingen vej uden om dette spil. Spillet mangler ganske vist nogle af de mere populære features, som f.eks. franchise-mode, men Microsoft lover, at den er med i næste udgave. Hvad man får for pengene er et bundsolidt basketballspil, der giver masser af opsætningsmuligheder, spiller en rigtig god gang basket og oven i hatten ser fremragende ud. Både som single-player og multi-player er der masser af underholdning til de mørke aftener og NBA Inside Drive 2002 er uden diskussion det bedste basketball-spil på Xbox. Om dette spil er bedre end Segas NBA 2K2 er en smagssag, men facts er, at begge spil holder konkurrenterne på meget lang afstand. Spillet sælges iøvrigt til nedsat pris, 100-150 kr. mindre end andre Xbox-spil!

NBA Inside Drive 2002 (US)
Anmelders vurdering
5/6

NBA Inside Drive 2002   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    1/3 NBA Inside Drive 2002   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    2/3 NBA Inside Drive 2002   © Microsoft Game Studios 2002   (XBX)    3/3