Mega Man X6

Mega Man er tilbage i arenaen på PSOne og mere hardcore end nogensinde. Capcom opgiver ikke lige sådan X-serien, men måske gamerne gør? 2D-gameplay vil nok ikke tiltale de fleste næstegenerations-gamere, men ønsker man holdbart gameplay uanset teknisk format, så er Mega Man X6 værd at overveje til denne aldrende konsol.Der findes generelt set to slags Mega Man-gamere: Mega Man-gamer eller Mega Man X-gamer. Gamle Nintendo-fans tyer nok mest til den oprindelige serie, mens Mega Man X gjorde sin entré på SNES’en (Super Nintendo). X-titlerne har altid været mere hardcore grundet et betydelig sværere spilforløb i forhold til de almindelige Mega Man-titler. Opbygningen af gameplayet er næsten den samme, men Mega Man har fået tilnavnet ’X’ og en anden ærkefjende ved navn, Sigma. Capcom har for vane, at fortsætte serien i samme stil og ikke ændre meget på opskriften, så spørgsmålet lyder, om spillene helt har mistet den klassiske gnist? Forældet eller ej, trofaste fans vil med garanti værdsætte de nye implementeringer i Mega Man X6.

Personlig hævnakt

Plottet i Mega Man X6 udfolder sig umiddelbart efter begivenhederne i Mega Man X5. Det er tre uger siden Mega Man’s kollega og cyborg-ven, solojægeren Zero, ofrede sit liv for menneskeheden. Zero’s død forhindrede Jorden i at kollidere med rumkolonien Eurasia. Mega Man’s ærkefjende (i X-serien), Sigma, var årsagen til al dette kaos og selvom Jorden blev reddet, fik det sine konsekvenser. En Sigma-virus hærger nu Jorden, så mennesker må søge tilflugt under jorden pga. virus-forurening. I mellemtiden er flere tidligere anstændige Reploids på mystisk vis gået amok, hvor X derfor skal undersøge grunden dertil. Samtidig skal han redde Reploids fra at blive inficeret og sideløbende fuldbyrde en hævnakt til ære for den afdøde ven, Zero. Mellemsekvenser udgøres hovedsagligt af still-billeder ligesom i forgængeren, men denne gang har Capcom indlagt originale japanske stemmer hos karaktererne. Det tilfører en vis charmerende stemning til en ikke overvældende original historie.

Design din Mega Man

For dem, der ikke kunne få nok af Zero-karakteren i de tidligere X-titler, er dennes lightsaber-våben i Mega Man X6 tilgængelig via X’s eget standardangreb. Spilforløbets opsætning er det samme velkendte puslespil som altid. Gennemfør en intro-bane, kæmp mod boss og otte nye baner/bosser bliver frit tilgængelige. X kan gennemføre banerne på tilfældig vis og finde opgraderingsdele på sin færd, hvorefter nye angrebsegenskaber dukker op. Systemet er mere omfattende end
nogensinde, så X har et utrolig stort bevægelsespotentiale i forhold til de tidligere spil i serien. Power-Up Parts og Armor Power-Ups gør det nærmest muligt for spilleren at designe X’s kræfter og sammensætte dem forskelligt afhængig af banen, man vælger. Som en ny feature har Capcom implementeret det såkaldte ’Nightmare System’: En omstrukturering af baner, fjender og slutninger baseret på spillerens fremgangsmåde i forløbet. Kommer man til de senere baner, ændres nogle ting og omgivelser i de tidligere baner. På denne måde bliver man opsat på at eksperimentere en del med banerne for bl.a. at finde alternative ruter.

Bliv belønnet

Tilskadekomne Reploids er normale reploids, taget til fange af de virusinficerede Reploids. Disse kan reddes forskellige steder i banerne. Som tak, får X en belønning enten i form af energi eller Power-Up Parts. Det var også tilfældet i Mega Man X5, men denne gang skal det gøres, inden Reploids bliver besat af en ’Nightmare’ og derved bliver onde fortabte sjæle.

Farverig grafik, klassisk lyd

Grafisk er spillet stadig i 2D og af stort set samme skuffe som de tidligere installationer i X-serien. Grafikken virker mere ”rå” end den oprindelige Mega Man-serie. Mega Man X6 er et bevis på, at god programmering godt kan medføre en flydende 2D grafik, hvilket ellers er PSOne’s, teknisk set, svageste led. Mens X har et flydende bevægelsesmønster, er fjenderne en anelse stive animeret. Spillets præges desuden af flotte baggrunde og et farverigt miljø. Mellemsekvenserne består af tekst, japansk tale og små grafiske animationer, hvilket fungerer bedre end de ofte kiksede japansk-animerede anime-sekvenser i Mega Man X4. Lydsiden har altid været gennemarbejdet i X-spillene. Lydeffekterne er de samme mens musikken omfatter den slags musik, man kan sætte i en CD-afspiller og høre for sig selv. Musiktemaerne er rettere sagt velkomponerede.

Ikke revolutionerende, men..

Kendere af X-serien vil højst sandsynligt kunne fornøje sig med spillets enkelte nye gameplay-finesser. Spillene er kendt for sit ekstremt lineære forløb, men Mega Man X6 bidrager med langt mere frihed til selv at påvirke tingene end tidligere. Man skal nok ikke forvente, at nye fans hopper med ombord, da gameplayet stadig bevarer den klassiske 2D-stil og ikke længere virker så revolutionerende. Det er dog stadig 2D når det er bedst og dette seneste tiltag inkluderer absolut nogle gode elementer, som sikkert vil virke indbydende for de fleste Mega Man-tilhængere. Sværhedsgraden er i øvrigt ikke for sarte sjæle.

Mega Man X6 (EU)
3/6

Mega Man X6   © Capcom 2001   (PS1)    1/4 Mega Man X6   © Capcom 2001   (PS1)    2/4 Mega Man X6   © Capcom 2001   (PS1)    3/4