International Superstar Soccer 2

Her kort før VM-slutrunden har Konami besluttet at smide sin efterfølger til den skuffende launchtitel International Superstar Soccer (ISS) på gaden. Udviklerne fra har været tilbage til tegnebordet og prøvet at rette mange af de fejl som forgængeren havde. Om det er lykkedes kan du læse i vores anmeldelse, lige her.

Da vi i sin tid lavede et preview af spillet, var vi lidt skuffede over det lidt tynde udvalg af turneringer. Desværre er der ikke sket meget på den front, så man står kun med muligheden for at spille en International Cup, en World League, samt at lave sine egen turnering og spille venskabskampe. Det er bestemt ikke noget prangende udvalg når man sammenligner med andre spil. International Cup er en kopi af den rigtige VM-turnering og i modsætning til EA’s VM-spil kan man her spille sig hele vejen igennem kvalifikationen, hvilket absolut er et plus. World League har to turneringsformer, alt afhængig af hvilket hold man vælger. Der er en Euro Cup for de europæiske hold, samt en American Championship for de nord- mellem- og sydamerikanske lande.
Der er også blevet plads til en Edit Mode, hvor man frit kan designe sine egne spillere og redigere i de forskellige hold. De spillere man designer kan man derefter placere på et hvilket som helst af de 58 landshold spillet indeholder. Edit funktionen er temmelig omfattende og man kan vælge mellem masser af forskellige ansigter, frisurer, skæg, briller osv. Der er ikke blevet plads til klubhold, men det har der nu heller aldrig været i ISS-spillene fra Major A. Er man dedikeret kan man dog designe sine egne, hvilket dog vil tage noget tid, men muligheden er der.

Mange forbedringer

Et af de største kritikpunkter ved det første spil var, at grafikken var fyldt med fejl. Frameraten var dårlig og der var generelt ikke noget der lignede et PS2-spil. Heldigvis har Konami fået pudset det hele en del op så det ser lidt bedre ud. Både framerate og animation har fået et ordentligt vitamintilskud. Specielt målmændene er godt lavet. De kaster sig ud i mageløse redninger og fister bolde rundt om stolperne. Markspillerne er også fint animeret og de forskellige stadions er flotte. Grafisk når spillet dog ikke op på FIFA’s høje niveau. Præsentationen i ISS 2 er også ganske fin og der er mange gode detaljer. Menuerne er rigtig godt og stilfuldt lavet og de er nemme at finde rundt i. Under selve kampen er der en masse små cut-scener, ala FIFA, der viser lodtrækning og udskiftninger. Tillige er der til sidst i kampen en scene hvor fjerde-dommeren, via en lystavle, viser hvor meget tid der er lagt til, præcis som vi kender det fra tv. Lyden fortjener også roser, idet både kommentatorer og lydeffekter holder et højt niveua. Arenaerne summer af stemning og der er klar forskel på hvordan tilskuerne reagerer på de to hold. Hjemmeholdet får klapsalver og kæmpe jubelbrøl hvis de scorer, mens udeholdet bliver buh’et skulle de lave et frispark eller score. Endnu bedre bliver det ved, at der også er en stadion-speaker. Hver gang der bliver scoret annoncerer han hvem der scorede og hvilken spiller det var. En rigtig fed feature. Desværre nævnes der ikke altid navne, da Konami kun har rettigheder til de rigtige navne på en del af de medvirkende hold. Så istedet siger han f.eks. ”Goal for Brazil, scored by player number 16”
En mærkelig boldfysik

Det vigtigste i et fodboldspil er, som i alle andre spil, dog naturligvis selve gameplayet. Man har som sædvanlig mulighed for diverse afleveringer, stikninger, indlæg og skud. Tillige har man et par fikse træk man kan udføre for at skabe sig mere plads. Alt sammen fint nok, men problemerne begynder at opstå, når man finder ud af at AI’en ikke altid er lige god. Nogle gange har ens medspillere det med at ignorere bolden fuldstændigt, fordi ens aflevering ikke er helt præcis. Dette er især et problem på løse bolde, hvor man tit bliver frusteret over ens spillers manglende opmærksomhed, der medfører at computeren får bolden først. Dette leder sandsynligvis til et forsøg på tackling, hvilket alt for ofte udløser frispark og tilhørende kulørte kort. Problemet opstår også når der er mere end en af ens medspillere i den retning man afleverer, da AI’en så ikke rigtig kan beslutte sig for om den skal give spilleren kontrol over den ene eller den anden. Det er ikke så slemt at det ødelægger spillet, men det kan være ret frustrerende. Målmændene er også utroligt dårlige til at holde fast i ens afslutninger, hvilket afstedkommer rigtig mange mål på returbolde. ISS 2 er iøvrigt langt mere arcadeagtigt end sin storebror Pro Evolution, så det er lidt nemmere at gå til og meget hurtigere. Man vil derfor også være udsat for mange kampe hvor spillet bølger frem og tilbage, med en del mål og chancer til følge. Er man til angrebsfodbold uden livrem og seler er dette fint nok, men videre realistisk er det ikke. Taktisk er spillet dog en kende mere realistisk end f.eks. FIFA og der er masser af muligheder for at ændre på sin opstilling og spillestil. Spillets nok største problem er at boldfysikken er ret underlig. Bolden bevæger sig nærmest som spiller man på beton-underlag og den hopper i hvert fald ikke som på en græsplæne. Desuden er tyngdekraften meget kraftig da bolden tit daler som en bowlingkugle. Meget underligt når Gamecube-versionen har en fin boldfysik.

PS2 vs Gamecube

Siden det første ISS er der sket mange forbedringer, så mange at man ikke skulle tro de to spil var relaterede. Grafik, lyd og gameplay er blevet meget bedre, men spillet er dog langt fra perfekt. Som semi-realistisk fodboldspil med klare arcadeundertoner virker det ganske fint og kampene er altid underholdene. AI’en er dog stadig for dårlig og der er andre små irritationsmomenter, især boldfysikken. Sammenligner man dette spil med Gamecube-versionen er der faktisk større forskel end man skulle tro. Spillene føles forskellige, både pga. hastigheden (der dog kan justeres), boldfysikken og det generelle gameplay. Har man mulighed for at vælge mellem de to versioner vil vi anbefale Gamecube-udgaven, der som helhed virker lidt mere finpudset. Har man kun en PS2 kan man dog roligt købe dette spil hvis man er bidt af en gal fodbold, da det absolut ligger i bedre del af denne type spil, man skal bare ikke forvente noget specielt realistisk gameplay.

International Superstar Soccer 2 (EU)
4/6

International Superstar Soccer 2   © Konami 2002   (GCN)    1/3 International Superstar Soccer 2   © Konami 2002   (GCN)    2/3 International Superstar Soccer 2   © Konami 2002   (GCN)    3/3